Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Dutch John »

Het aantal en soorten dieren nemen toe op onze stek. Kippen en katten waren er al, vorig jaar de eenden, nu schapen en bijen. Elk van deze beesten kent hun eigen parasieten en niet allemaal hebben ze er weerstand tegen. De katten trekken het wel; ze zijn altijd buiten en kerngezond. De kippen hebben nog nooit problemen gehad: ze kunnen hun stofbaden nemen wanneer ze willen en in het nachthok en legkast strooi ik regelmatig gedroogde tabak tegen bloedluis. Verder hebben ze onbeperkte uitloop en diversiteit. De eenden geven nooit problemen. Ze vertoeven in en rond een vijver van 1.000 m2 met veel diversiteit. Bijen zijn een verhaal apart. Vakmanschap en redelijk universele zuren kunnen daar veel ellende voorkomen. Mocht iemand ervaring met natuurlijke stoffen hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

Blijven de schapen over. Er zijn daarvoor chemische middelen te koop. Nu is kopen een lelijk woord, chemisch een nog lelijker en bovendien hoeven we Bayer niet te sponsoren, opdat zij Monsanto kunnen overnemen. Een rustend forumlid opperde gebruik van boerenwormkruid en alsem, maar heeft er weinig ervaring mee. Beide kruiden groeien hier volop. Niet in de weides, maar dat kan geregeld worden. Zouden de dieren zelf weten wat en hoeveel hiervan op te nemen of zich erin te wentelen? Of moeten wij het hen toedienen? Iemand ervaring hiermee? Zijn er andere middelen of methodes om maden en wormen te voorkomen? Ik denk aan stripbegrazing en een laag aantal dieren per hectare. Misschien dat stroken met bomen en struiken (Mark Shepard's "Herstellende Landbouw") voor meer diversiteit en balans zorgen?
Of geef ik met die laatste twee zelfstandige naamwoorden het antwoord al.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door JantjeV8 »

Schapen moeten nu toch ook geschoren worden, niet alleen vanwege de warmte, maar ook vanwege de beestjes?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Bossie »

DJ,
Los van goed weidebeheer. Ik meng azijn door het drinkwater (circa 1:100) en voer daarnaast Diatomeenaarde die ik door keltisch zeezout en kelp meng. Dit doe ik bij de ossen jaar rond.
Diatomeenaarde is een bekend middel tegen parasieten, zowel intern als extern. De vorm en de hardheid van de aarde maakt de parasieten kapot. Boerenwormkruid is een goede maar de ossen lusten dit maar zeer beperkt.

In salad bar beef van Joel Salatin heeft hij het ook over het mengen van zeep (hij gebruikt een specifiek merk Basic H, enkel via amazon of ebay verkrijgbaar) door het drinkwater. Dit doet hij één keer per kwartaal/halfjaar voor slechts een paar dagen. De zeep verwijdert de beschermende vetlaag over de parasieten waardoor ze sterven en je de cyclus doorbreekt.
Er zijn genoeg biologische/afbreekbare zepen/reinigingsproducten om dit ook eens te proberen.

Mijn twee centen: als de weerstand van het dier in orde is, is blootstelling aan wormen geen drama. Langdurige besmetting bij lage weerstand is heel iets anders natuurlijk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Dutch John »

Dankje Bossie, hier kunnen we wat mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door kockie »

Gedeelte over de bloemetjes en de bijtjes afgesplitst naar http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=5767
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie