droogkast met zonneschoorsteen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

droogkast met zonneschoorsteen

Bericht door Susanne »

Beste medeforummers,

Misschien past dit bericht beter onder huiselijk energieverbruik, afhankelijk van het soort reacties die ik krijg (?)

Graag wil ik een droogkast met zonneschoorsteen bouwen, naar het ontwerp van de 12 ambachten.
Op deze manier hoop ik mijn moestuinopbrengst langer te kunnen conserveren. (courgettereepjes en appeltjes drogen enzo)
Daarnaast wil ik uiteraard graag mijn energieverbuik minderen en ik gebruik vrij vaak onze wasdroger. Zou het handig zijn om de droogkast (in grootte of in ontwerp) aan te passen, zodat ik er onze was in kan drogen op dagen dat ik de gewone waslijn buiten niet kan gebruiken?

Ik ben erg nieuwsgierig of er forummers zijn die al gebruik maken van een zonneschoorsteen en welke functie(s) die heeft.
En natuurlijk hoe dit bevalt.

Lieve groeten van Susanne
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: droogkast met zonneschoorsteen

Bericht door mark »

Hoi,

Ik gebruik de zonnedroger ontwerp van de dta. Ik heb hem verkleind met factor 0.6. Gebruik hem om denneappels mee te drogen. Moet zeggen werkt goed. Op zonnige dagen loopt de temperatuur op tot max. 65 graden met redelijk wat luchtverplaatsing. Maar of het nog zo lekker werkt als je hem vergroot weet ik niet. Kon nog wel eens wel wat geld kosten om dit te bouwen en of je het dan ook weer terug verdient. Op google met de term zonnedroger krijg je nog wat andere voorbeelden.

groet Mark
Plaats reactie