Onderhoud weide - wat en hoe?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door swake »

Zonnetje schijnt, lente komt,.... hoog tijd om de weide te onderhouden. Voor mij is dit redelijk nieuw allemaal...

Er moet kalk op, nu en nog eens in het najaar, zodat de zuurtegraad weer op peil komt want er is een inhaalbeweging uit te voeren. En dan voor de rest wat moet er gebeuren? Moet er gesleept, verlucht, geharkt of gerold of weet ik veel wat worden?

We beschikken over paardenmest (zonder stro dus). Licht al een tijdje op een hoop, ivm wormen en zo. Verdelen we dat over het land als bemesting?
Hier is ook een beerput, Heb ik er wat aan om die leeg te laten trekken en die laten in te spuiten in de weide?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door Pietje »

Wat is je doel met je wei...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door swake »

Hooi.
Nu en dan ook eens aan paard op bezoek, dan mag het grazen
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door nck »

swake schreef:Hooi.
Nu en dan ook eens aan paard op bezoek, dan mag het grazen
Dit zijn twee dingen die niet samen gaan.
Je moet de keuze maken. Of hooiland, of paardeweide.

Het eerste snit hooi gaat normaal gesproken eind mei / half juni.

Een heel groot probleem is bij ons dat de paarden de zode beschadigen, waardoor er vrij veel ridderzuring opkomt. Ridderzuring kiemt met name in de open plekken van de zode, dus de paardehoeven en de molshopen.
(ik weet ook wel dat ik een heel lomp paard heb)

Een ander ongerief wat hier een enkele keer de kop op steekt is jacobskruiskruid. Wees er op verdacht, in het hooi kan het dodelijk zijn voor paarden.
Vers laten de dieren het staan maar gedroogd herkennen ze het niet meer.
Het is als bermplant in opkomst door het idiote maaibeleid van de gemeente.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door swake »

nck schreef:Dit zijn twee dingen die niet samen gaan. Je moet de keuze maken. Of hooiland, of paardeweide.
Ja inderdaad, verschillende stukken hier worden voorbehouden voor hooi.
nck schreef:dat de paarden de zode beschadigen
Hier nog de luxe van veel land en weinig paard. Maar ik zie het ook al dat er 'geploegd' wordt door die 4-voeters. Maar wat doe je er aan (zonder chemische stoffen te gaan gebruiken
nck schreef:jacobskruiskruid
)? haha, "Stinking willie" voor de engelsen. Nog geen last van, maar wat er niet is kan nog komen natuurlijk. en zelfde vraag, wat doe je er aan of beter hoe voorkom je dat (zonder te spuiten)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door nck »

Beide planten ken je het beste uitsteken.

Ridderzuring zal wel terugkomen door z'n penwortel, maar consequent wegsteken verzwakt de plant wel behoorlijk.
in ieder geval oppassen dat het geen zaad zet.

Kruiskruid is vrij simpel te verwijderen door te steken. Er is zelfs een speciale smalle greep voor op de markt.

Chemisch werkt het middel starane vrij goed tegen zuring.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door JantjeV8 »

Paarden hebben het liefst 'harde hooi', niet dat malse groene gras wat koeien wel hebben. Paardegrasland moet je ook niet kapot mesten. Voor paardenhooi pakken wij altijd de 2e of 3e snee, in elk geval pas in juli hooien.

Ik gooi er eerdaags, voor het gaat regenen wat kunstmest op, 20-10-80. (Dit weekend dus kunstmest zaaien). Van te voren sleep ik er even met een eggetje overheen om het dode spul er uit te trekken en de graspollen wat open te leggen. Het gras zal dan wat dichter op elkaar gaan staan.
Staat er een paard op, dan regelmatig even de 'hopen' uit elkaar slepen.

Paardenmest er overheen ben ik niet kapot van, je verstikt dan het gras er onder. Paardenmest is prima voor (nieuwe) tuinen en teeltgrond e.d. dan kun je het er onder draaien.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Onderhoud weide - wat en hoe?

Bericht door swake »

Klopt helemaal dat paarden net iets anders eten als koebeesten.
Met een egg slepen om het wat te verluchten dus.

Ik zou liever geen kunstmest strooien. Alleen al omdat er meer natuurlijke alternatieven moeten bestaan, en misschien ook omwille van de kost. Ik besef wel dat mesten wel degelijk moet gebeuren. Zonder mesten gaat het gras na een paar jaar de strijd zeker verliezen van minder gewenste kruiden.
Plaats reactie