Vlees roken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vlees roken

Bericht door jwardenier »

Foto, plaatsen kan ik niet ,daar moet ik hulp voor vragen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vlees roken

Bericht door kockie »

PICT0046.JPG
PICT0047.JPG
PICT0048.JPG
PICT0049.JPG
PICT0050.JPG
PICT0051.JPG
worst 001.JPG
worst 003.JPG
worst 004.JPG
worst 005.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vlees roken

Bericht door Albert van WdJ »

Ziet er goed uit!

Moet er niet ergens een afvoer zitten voor de rook? Of is het juist de bedoeling dat alle rook zoveel als mogelijk binnen blijft?

Vroeger had ik zo'n uitschuifbaar palingrooktonnetje. Als je ging roken, moest je het deksel bovenop op een kier zetten, met het idee dat de constante aanvoer van nieuwe rook ervoor zorgde dat de vis gerookt werd. En anders stopte het roken vrij snel, omdat het vuur (gloeiende kooltjes) gewoon uitging.
Change, before you have to.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vlees roken

Bericht door jwardenier »

Kockie , hartelijk dank voor het plaatsen van foto,s , ik zal er geen gewoonte van maken .
Albert , bovenop de boiler zit een buis ,hier zit een kraan op ,hiermee regel ik de rookafvoer , deurtje kier ook een beetje .
Bij warm roken zet ik de kraan geheel los ,de boiler is van een warmte terugwin installatie van een melk koeltank .
een vlees thermometer uit een kook winkel
Eerder gebruikten we een kist of soms een grote doos , rook makten we in een ijzeren vuilnisbak rook ondergronds naar de doos .
Kortom alles werkt , mits je de rook een beetje kan doceren ,en de warmte kunt temperen .
Deze rook kast is voor mij heel lux , de boiler stond er ,koeltank gebruik ik niet , vooral het koud roken is hierin goed te regelen en daar ging het om , vlees bewaren zonder vriezer .
De rookgenerator heb ik van een website gepikt ,theelichtje ,bakje hout mot .
een hete soldeerbout in een met hout mot gevuld cola blikje werkt ook .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vlees roken

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:Kockie , hartelijk dank voor het plaatsen van foto,s , ik zal er geen gewoonte van maken .
Geen probleem John, ik doe het graag en ze voegen hier echt wat toe!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vlees roken

Bericht door JantjeV8 »

Want dat zaagsel mag eigenlijk niet gaan branden toch? Enkel gloeien. Hoe doe je dat zonder een soldeerbout? Dus als je ergens in de rimboe wilt roken?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vlees roken

Bericht door jwardenier »

Ook hier hebben we eier doosjes ,Ik krijg ze van vrienden die graag een eitje uit de supermarkt eten ,ik stop er eentje vol met grof zaagsel , afval van hout zagen [eik of beuk ] peuter er een gaatje in zodat er wat papier uitsteekt [de soldeerbout in een blikje is een mogelijkheid In de reclame op t v zie je cola in Afrika ]
vervolgens steek ik deze aan , om het mezelf wat makkelijk te maken leg ik deze doos in de lade , en gloeit hij eenmaal goed stapel ik de la vol droog zaagsel , en sluit deze .
Hiervoor is het mooi als de la goed sluit ,ik heb een paar stripjes er bij opgezet om hem goed dicht te houden , zo kan ik rustig gaan slapen de rook kast doet de nacht wel door en ook nog een gedeelte van de volgende dag .
Het is eerst even spelen met de temperatuur en rookafvoer ,heb je dat eenmaal door werkt het ding goed .de langste tijd dat hij heeft doorgerookt was ruim 36 uur ] vocht speelt hierin een belangrijke rol [eerst spelen met rook zonder vlees te roken ]
Het moet geen rook kanon zijn , rook ton vult zich met rook ,er moet een balans ontstaan tussen rookafgifte en het vuurtje smeulend houden .uit elk kiertje of gaatje komt rook , dus dan draai ik de kraan helemaal dicht .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Vlees roken

Bericht door Ernest Dubois »

Ik heb de ouwe dooie appelboom gekapt speciaal om de worsten en hammen van die klein varken van vorig jaar te roken. Er ligt net genoeg hout over voor de volgende en bovendien is de open haard nu klaar der voor ipv die geïmproviseerde opstelling van de vorig keer. Volgende keer, koken, roken en genieten van de heerlijk sfeer in de kamer allemaal tegelijk.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vlees roken

Bericht door jwardenier »

zet die mooie rook kast van jou maar eens op de foto , toen ik hem zag was ik op slag verliefd .
de openhaard zal niet iedereen aanspreken als ecologisch voorbeeld ,de totale opstelling zou hier in huis mogen staan .
Hoe is het met jou rookvlees gegaan , we hebben elkaar al weer een tijdje niet gesproken .
Ik heb even geen varkens , de vriezer moet eerst leeg ,pas dan komen er weer biggen .
Ik heb er vorig jaar 3 geslacht plus een stier ,vlees gedeeltelijk verkocht de rest wacht bij - 18 op warmere tijden .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Vlees roken

Bericht door Ernest Dubois »

Nope, ik kan geen foto's meer overloaden op de forum.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vlees roken

Bericht door jwardenier »

Dit is erg jammer , je rook kast is erg bijzonder een echt staaltje oude techniek , warmte in de woonkamer waar je een kookpot boven hangt ,de rook hergebruiken om te conserveren .
Helaas het is niet anders , ik kan je ook niet helpen ,ik ben met de computer een nietweet .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Vlees roken

Bericht door Ernest Dubois »

Vroeger kon ik dat wel met behulp van photobucket maar dat website vertrouw helemaal niet meer en ben ik nu uitgeschreven daar.
Maar misschien is er een alternatief - ik hou zo veel van de alternativo's - wat ik kan proberen, als ik er tijd kan vinden en er zin in heeft.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Vlees roken

Bericht door Lieve »

Als je geen foto kan plaatsen zal ik zelf moeten komen kijken? :fff
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vlees roken

Bericht door Albert van WdJ »

En dan kan je gelijk foto's nemen en ze hier plaatsen :idea:
Als de baas van het rookgerei het goed vind.
Want ik ben toch wel nieuwsgierig naar het systeem.
Change, before you have to.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Vlees roken

Bericht door beek »

Een rookspiraal is ook een handige manier om langdurig koude rook te genereren. Zoiets:
Afbeelding
Plaats reactie