Het moestuin, kas & kweektopic

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Het mooie weer van de afgelopen dagen heeft zijn werk gedaan op het pas omgefreesde "land". De grond is al behoorlijk opgedroogd.
Vanmorgen twee oude pallets omgetoverd tot moestuinbakken, nog 8 te gaan. We zullen zien hoe lang ze meegaan.
De bestelauto heb ik al redelijk volgepropt met dik oud karton van het werk om mee te gaan "sheetmulchen".

Morgen nog twee moestuin bakken maken en daarna een paar aanhangers compost halen.

De aardappelen liggen al te spruiten dus die wil ik komende week in de grond stoppen.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Pietje »

Goed werk!

Als je nog puf hebt kun je morgen ook aardperen planten... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Gaat gebeuren! :D
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Vandaag 12 kruiwagens compost verwerkt en twee kuub houtsnippers.

Onder de snippers ligt dik karton, hopelijk werkt het en komt het gras er niet doorheen :fff

Het begin van de groentetuin is er.
20160318_142119_HDR.jpg
20160318_142157_HDR.jpg
Vanmorgen wat aardbeistekjes van een collega onder de fruitbomen geplant en vanmiddag gaan de aardperen (van Pietje, dank! ) de grond in en hopelijk volgende week de aardappelen.

Morgen ga ik wat zaden e.d. halen.


Hoe staat het met jullie tuin?
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Dat ligt eraan met welke ogen je kijkt. De gemiddelde bezoeker zal het het hier een wanordelijke zooi vinden. Een permie zal tevreden glimlachen. Ik heb er nog niets aan gedaan, buiten het aanvullen van de bedekking in november. Miljarden werknemers zijn er druk mee in de weer. Zelf wacht ik tot het wat warmer wordt, te vroeg zaaien is een snel gemaakte fout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door mro »

Vorige week groenafval versnipperd in een elektrische hakselaar (gevonden in de gracht langs de weg!) en op de voorziene oppervlakte voor groenten verdeeld.

De kippen zijn momenteel bezig met de grond fijn te malen/krabbelen. Binnenkort vliegen ze terug in hun kot en kunnen we enkele dingen zaaien.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:te vroeg zaaien is een snel gemaakte fout.
Ik las zelfs dat er mensen zijn die bonen extra laat zaaien om zo de bonen-vlieg te ontlopen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Morgen gaan hier de kapucijners in de week en daarna de grond in :wink:
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

De kapucijners inmiddels in de grond, Brutus?

Van mijn kant is het inmiddels ook wat opgeschoten. Het heeft even geduurd; heb het ontzettend druk gehad de afgelopen periode. Momenteel heb ik de eerste drie stukken van de groentetuin met paardenmest bestrooid. Het eerste vak is ondergegraven, de laatste twee moeten nog even. In het eerste vak heb ik alvast wat wortels, bieslook en rucola gepoot.

Afbeelding

Ik twijfel of ik er te veel mest op gegooid heb. Vak 3 (verre vak op de foto) is nog niet onder geschept. Daarnaast denk ik er over om de as uit de kachel er over te strooien, zodat de "vruchten" ook mooi groeien. De aardappelen heb ik geplant in een onbemest stukje en daarnaast in funky blauwe emmers met wat mest er bij:

Afbeelding

Voor wat betreft m'n zaaiacties binnen ben ik iets minder gelukkig. De katten hebben tot twee keer toe m'n zaaibakken omgekieperd. Desondanks staan er toch nog een mooi aantal tomaten, pepers, slaplanten. De komkommerzaden heb ik opnieuw geplant, maar laten zich nog niet zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de kas. Uiteraard (veel) meer werk dan aanvankelijk gedacht. Ik heb de kas met laserwaterpas parallel aan de woning geplaatst. De horizontale profielen zijn direct op het gras geplaatst. De poten die hieronder zaten, zijn met draadeinden in met 30x30 tegels bekisting in het beton gezet. Vervolgens vastgedraaid met moeren en afgevlakt met grond. De randen naast de bodemprofielen ga ik netjes uitgraven en betegelen. Eerst was ik van plan dit met gravel te doen, maar icm de grasmaaier en de glasplaten lijkt me dit geen goed idee.

De volgende stap is het afkitten van de spanten. Deze had ik kapotgeflext om de kas - die oorspronkelijk bedoeld is om twee rijen winkelkarretjes in te stallen - te kunnen vervoeren. In de spanten heb ik merantibalkjes geplaatst en vastgeschroefd. Deze naden moeten nog even dicht.

Vervolgens wil ik de kas donkergroen verven. Hebben jullie hier ervaring mee? Het is momenteel blauwe lak op alu. Kan je dit na licht schuren zo overschilderen? Daarna is het een kwestie van kozijnen, glasplaten, polycarbonaat, en een deur plaatsen. Daarna de indeling, waterafvoer en dergelijke.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gezien vanaf de laatste foto staat de rechterkant van de kas met de volledige breedte de hele dag in de zon. De polycarbonaatplaten zijn al op maat en worden in het diagonale gedeelte van de kas geplaatst, zodat het directe zonlicht op hele hete dagen enigszins gebroken wordt. Ik zit er ook over te denken om in het kozijn ruimte te maken voor een fan, die ik met een zonnepaneel wil gaan voeden. Maar dat is nog veel verder in het project. Ook denk ik aan Aquaponics in buizen voor het kweken van aardbeien en sla, zodat je deze niet grondig schoon hoeft te maken voordat je ze eet. Echter kom ik op Youtube veel enthousiastelingen tegen, die op een gegeven moment last krijgen van schimmels en ziektes in de planten. Beetje zonde natuurlijk.

Aan de rechterkant van de kas wil ik ook 30cm hoge minikasjes gaan maken van ongeveer 1m2 per stuk. Dit om sla in te kweken, dit in verband met de temperatuur en tegen slakken en troep.

Als jullie tips, handigheidjes en opmerkingen hebben, graag! Ik sta open voor allee ideeën en feedback. Alles wat ik tot nu toe gebouwd heb is (op de schroeven na) gemaakt van hergebruikte materialen. Het frame had de stort als bestemming.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Blijfhopen »

@Sputnik
Goed bezig !
Denk je om de beluchting van je kas ? !
GdeJ denkt met u mee.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Ja, ga ik doen. Het is de bedoeling dat er in beide lange zijdes een raam komt dat open kan (scharnieren verticaal). Grootte van de ramen is afhankelijk van de glasmaten. Heb het niet zo op het snijden van glas. Daarnaast wil ik aan de achterzijde een horizontaal scharnierend klapraam maken. Aan de voorzijde komt een deur.

Ik ben er nog niet uit wat ik op de bodem wil. Wel weet ik dat ik niet op smalle tegels wil balanceren en dat de tomaten en capsicums in potten komen. Wellicht ga ik dezelfde "raised beds" als Brutus bouwen, ook icm gravel of houtsnippers om op te staan. Het wordt tijd voor minder buien zo onderhand..
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Sputnik schreef:De kapucijners inmiddels in de grond, Brutus?
Jazeker!

De kapucijners zitten in de grond, twee regels van 2 meter met 10 cm tussenruimte. Tussen de twee regels kapucijners heb ik nog wat sla gezaaid om de ruimte op te vullen. Van een oud betonnet heb ik een simpel klimrek gemaakt want het is een rankende soort.

Er zijn al wat zomerworteltjes gezaaid met hiertussen wat pootuitjes (hopelijk rotten ze niet).

Aankomende week wil ik eigenlijk de aardappelen de grond in doen, maar ben bang dat het te nat is nog. We zullen zien, ze spruiten al wel heel mooi op de lichte zolder.

Verder zijn er aardperen geplant, wat extra braam en kiwiplanten (die heb ik geruid tegen wat verse eitjes). Ook is inmiddels de 7e fruitboom aangeplant een tijdje terug.
Heb ook een rabarberplantje gepoot maar de bladeren zijn met de -1 vorst van afgelopen week dood gegaan, het stekje zelf is denk ik nog wel goed.

De eerste 7 moestuin bakken zijn klaar en gevuld met aarde en compost, nog 5 te gaan. Hiertussen ligt een laag van 10cm houtsnippers, heb inmiddels al 3/4 kuub verdeeld over de tuin.

In de vensterbank staan inmiddels een aantal pompoenenzaden en wat paprikazaden te kiemen, hopelijk word het wat.

Heb ook ± 15/20m2 gratis natuursteen gevonden waarvan ik een slingerpaadje naar achteren ga maken.

Ik zal binnenkort even wat foto´s maken en plaatsen.

Leuk kasje trouwens Sputnik ;)
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Thanks! Goede plannen allemaal. Een rabarberplant staat ook op mijn verlanglijstje, net als een aantal mooie fruitbomen. Maar eerst glas in de kas :wink:

Ik ben trouwens bang dat mijn aardappelen niet diep genoeg gepoot zijn. Ongeveer een cm of 5.. Als er eind volgende week nog niets staat, dan denk ik dat ze vanwege oppervlakkige poot en natte bodem zijn gaan rotten. Eerst maar even afwachten dus.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door mro »

Ik heb een jaar of drie geleden eens 'officieel' enkele rijen aardappelen geplant.

We kunnen nog ieder jaar enkele keren patatten eten van de planten die links en rechts uitkomen uit vergeten knollen. :)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door JantjeV8 »

Aardappelen moet je toch ook wat 'opruggen'? Overtollig water loopt dan via de kanalen weg en ik geloof dat da ook voor de warmte in de rug goed is.
Plaats reactie