Aardpeer

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Aardpeer

Bericht door Brutus Groenus »

Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in aardperen.

Als iemand in het noorden (oost-Groningen) een paar kan missen hoor ik het graag :roll:

@benthuis: ik houd mij zeker aanbevolen. Zou graag wat appelwortel proberen te telen.
- Word geen slaaf van je bezit -
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aardpeer

Bericht door Erikvr »

Heb ze al een paar jaar in de moestuin staan. Een keer opgegraven om te eten maar te lang buiten laten liggen, paar dagen later waren ze al aan het rotten. In de soep schijnt ook lekker te zijn.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Pietje »

Afgelopen jaar hebben we 5 aardperen-knolletjes ingegraven. Een dik jaar later hadden de plantjes zich uitgebreid tot een omvang van een dikke m2, en vandaag 16 kilo bruikbare knolletjes opgegraven.

Advies: niet "los" planten, maar in een metselkuip-met-gaatjes/andere wortelvaste oplossing. Je komt er nooit meer vanaf. ;-)

Voor foto's (en een schoonmaak-methode) zie http://onsecohuis.blogspot.nl/2016/03/v ... peren.html
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Aardpeer

Bericht door Brutus Groenus »

Pietje schreef: Voor foto's (en een schoonmaak-methode) zie http://onsecohuis.blogspot.nl/2016/03/v ... peren.html
Leuk stukje!

Haal je de knollen in de winter uit de grond om te overwinteren en te herplanten? Net als aardappelen?
Of laat je ze de hele winter zitten om ze vervolgens als een vaste plant weer op te laten komen?
- Word geen slaaf van je bezit -
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aardpeer

Bericht door Erikvr »

Wat je niet gebruikt kun je gewoon laten zitten, vermeerdert zich vanzelf..

Moet je ze ook schillen?
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Pietje »

Om het woekeren tegen te gaan, hebben we alles uitgegraven om in kuipen weer terug te zetten. Maar inderdaad; wat je niet oogst laat je zitten en loopt weer uit.

Je hoeft ze niet te schillen. Ze zijn ook bijna niet te schillen, zo knobbelig zijn ze, bovendien hou je dan bijna niets over. Voorheen maakten we ze met een nagelborstel schoon, dat ging ook wel, maar was veeel werk. Die pleeborstel gaat snel en goed. En leuk :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door kockie »

Hmm, en daarna weer door de pot? Dan krijg je misschien wel last van meer dan alleen wat winderigheid :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aardpeer

Bericht door Erikvr »

Leuke tip! ook voor aardappelen :D
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Pietje »

Haha, ja, daar hadden we het vandaag: werkt dus ook voor het schoonmaken van aardperen. Continu water verversen is niet nodig, gewoon een keer afgieten, verversen, laatste keer borstelen en klaar.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aardpeer

Bericht door Erikvr »

hmm , aardappels borstelend schillen gaat toch niet zoals ik had gedacht. Ze zijn nu wel mooi geboend.en ruiken naar lavendel :o
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Pietje »

Even afgezien van de Lavendel: wat aan schil blijft zitten na zo'n intensieve borstelbeurt is eetbaar, mits niet groen (nachtschade-giftig) en biologisch gekweekt (bestrijdingsmiddelen, al beweren anderen weer dat landbouwgif toch in de hele aardappel zit).

Ruikt je WC nu naar aardappels? :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aardpeer

Bericht door Erikvr »

Vanmiddag toch maar snel wat aardperen uitgegraven en schoongepleeborsteld. In stukken gesneden en de koekenpan in met olie en een beetje zout; heerlijk! Nog steeds geen buikklachten. :o
groet,
Erik
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Aardpeer

Bericht door jobplas »

Ik ken de aardpeer zelf niet, ook nooit gegeten of geteeld. Mijn vrouw doet het meeste werk in onze moestuin.
Nu heb ik zelf een stukje grond vrij, waar ons varken een jaar gelopen heeft, op dit moment onkruidvrij en behoorlijk bemest.

Zou de aardpeer daar goed gedeien? Zoals Dutch John ook al aangaf, een klein beetje bijsturen past me wel, intensief wieden niet, dus het woekeren is geen enkel probleem.

Dat wat ik niet uit de grond haal zal ons varken op een later moment wel weer in de grond vinden.
Wat is jullie advies? Groeit de aardpeer daar goed en is het goed voor ons varkentje? (Natuurlijk eten we er zelf dan ook van).

Edit: Gaat om een stukje zwarte grond van 100m2, weinig last van schaduw.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardpeer

Bericht door Dutch John »

Varkens schijnen van aardperen te houden, dus hij zal ze zeker vinden. Aardperen gedijen overal. Alleen niet onder beton en niet in de Sahara. Natuurlijk ook niet op een plek waar continu een varken loopt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aardpeer

Bericht door Erikvr »

Volgende keer maar wel goed gaar bakken.. :fff
groet,
Erik
Plaats reactie