Met de kas de winter door

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Met de kas de winter door

Bericht door kockie »

Vorig jaar heb ik een ruil gedaan. Een krat bier voor een tunnelkas. Deze staat inmiddels en is zo goed als winddicht. Het idee was om het een en ander aan wintergroenten te kweken. Dat is helaas door interventie van een kudde schapen niet gelukt, maar toch staan er inmiddels een paar mooie planten in. Een perzik die afgelopen najaar gepoot is en een stel koolplanten, waarvan ik heel benieuwd ben of er nog echte kolen in komen...
Ik heb nog geen grote bloemkolen
Ik heb nog geen grote bloemkolen
Perzikken in wording
Perzikken in wording
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Met de kas de winter door

Bericht door holtere »

Oef Kockie,

Ben wel benieuwd hoe het met die perzik verder gaat. Hier een jaar volle glorie daarna ellende. `T zijn kummerlijke dingen, die perzikken :(
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Met de kas de winter door

Bericht door kockie »

Heb je ze buiten staan? Naar wat ik gelezen heb is krulziekte vaak het probleem waar perziken aan lijden. Niet nat laten worden in de herfst is dan het devies. Ik ben ook benieuwd; had tot nu toe dezelfde ervaringen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Met de kas de winter door

Bericht door Dutch John »

Als alternatief voor een winterkas kun je ook wintergroenten zaaien, zoals veldsla en postelein. Oogsten aan het eind van de winter als de rest op is. Een deel zal doorschieten en uitzaaien. Ik vind dit de dankbaarste manier van telen: geen krappe teeltbedden die gebabyd moeten worden, maar enigszins gecontroleerde, uitbundige wildgroei waarvan je je deel neemt en de rest zichzelf laat doen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie