Kippenvoer

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Simpie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2012, 10:37

Kippenvoer

Bericht door Simpie »

Een vraagje over kippenvoer:
Wij hebben kippen voor de eieren. En, zeker als we meer kippen hebben, zo af en toe voor het vlees. Onze kippen lopen vrij over ons terrein (halve hectare), dus ze scharrelen wat af. Ze krijgen wel kippenvoer erbij: Ardeens graan van de Cranentroep. Maar het gaat tegen mijn gevoel om steeds zo'n grote zak voer te kopen. Geen idee wat voor rotzooi erin zit, van hoe ver het komt, en hoewel het spotgoedkoop is, het kost iedere keer toch weer een bedragje. Het liefste telen we het voer zelf, of halen we “afval” in de buurt. Broodkruimels van de bakker en oude komkommers bij de groenteboer. Hoewel, van dat laatste weet je ook niet wat er in of op zit. En omdat ik geen klant ben bij die bakker en groenteboer (we kweken en bakken alles zelf), waren die er niet zo happig op om restjes aan mij te geven. Ik geef ook pompoenpitten aan de kippen. Die vinden ze heerlijk, maar moet ik wel eerst hakken, wat erg veel en lastig werk is. Die glibberige pitjes schieten de hele keuken door! En natuurlijk keukenafval, maar dat is niet genoeg voor de kippen en konijnen.

Hoe doen jullie dit? Kweken jullie zelf voer zoals mais en graan? Zijn pompoenpitten ook in zijn geheel te geven, of verstopt dat de krop?
Groetjes,
Marleen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenvoer

Bericht door Dutch John »

Hallo Marleen,

Of je kippen moet bijvoeren, ligt aan het aantal en de grootte en samenstelling van de omgeving waar ze kunnen scharrelen. Vijf kippen op een halve hectare wild terrein kan best zonder bij te voeren. Zelf voer kweken voor kippen kan ook, maar gezien het werk zal je vlug vegetariër worden.... Kleinschalig graan telen is nogal een uitdaging, omdat mussen en duiven dat zo gevonden hebben.

Verder is het een keuze als je voer voor kippen moet kopen of verzamelen. Wat is belangrijk: kostprijs? Biologisch verantwoord? Of neem je wat eenvoudig en gratis toegankelijk is? Je kunt het niet allemaal tegelijk krijgen. Biologisch voer is duur. Dat worden dure eieren, terwijl biologisch voer evengoed een hoge fossiele input kent. Wat je kunt doen is in de herfst maiskolven rapen van het veld. Wel eerst vragen aan de eigenaar. Nog makkelijker: een varkenshouder of kippenfokker vragen naar de stofzakken van de voedersilo's. Als het voer zo'n silo ingeblazen wordt, dan bindt de chauffeur om de ventilatiebuis een filterzak. Die vult zich met zwevende voerdeeltjes. Een paar adressen zijn genoeg om tientallen kippen te houden en op te fokken. Als tegenprestatie ruil je met eieren en zorg je ervoor dat het de boer geen tijd of moeite kost, door bijvoorbeeld een dekselvat te plaatsen waar de chauffeur de zak in kan deponeren. Natuurlijk bevat dergelijk voer veel geïmporteerde soja, maar het alternatief is dat het de vuilcontainer ingaat.

Nogmaals: je moet voor jezelf eerst de wensen en eisen op een rij zetten en afwegen, dan is de keuze zo gemaakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kippenvoer

Bericht door Lieve »

Oogstresten op het veld rapen kan in Belgie ook zonder de toestemming van de eigenaar.
Ik verzamel graan en erwtjes voor de kippen, gedroogd kan je een wintervoorraad opslaan.
Plaats reactie