Bos naar weide, wat met boomstronken.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Voor grove den en andere naaldbomen is het niet nodig roundup te smeren. Dat hoeft alleen bij bomen die goed worteluitlopers kunnen maken: vogelkers, populier, wilg robinia en dat soort. En dan nog; meestal overleven ze een lage velsnede niet. Als je dan toch denkt te moeten smeren :roll: ; alleen de schors insmeren, op een dag dat het niet regent. Het hout insmeren heeft geen zin.

Vanaf dit jaar mag Round Up niet meer. Ik heb al mijn restjes weggedaan. Als je dat spul denkt te moeten gebruiken, dan maak je ergens een denkfout, kwam ik achter.
Het vorige seizoen heb ik niets gesmeerd. Dit jaar een hoop gezeik over hoe ik m'n perceel vorig jaar achtergelaten had, allemaal opschot op de stobben. Ik heb gezegd er nog wel een keer met de zaag overheen te maaien, dan geeft dat opschot het vanzelf ook wel op. Met wat hangen en wurgen werd dat geaccepteerd, maar het had voor hen een reden geweest om mij geen kapvergunning te verstrekken..

Los daarvan, het spul is gewoon in literverpakkingen te koop voor particulieren bij de wat 'beter' ingerichte leveranciers die op tuinbouw ingericht zijn.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Albert van WdJ »

Je kan dennenstobben ook prima enten met de dennenzwavelkop (Hypholoma capnoides).
Dan doet de natuur de rest van het werk. In een paar jaar tijd zijn de stammen verrot.
Je kan die paddestoeltjes ook prima opknabbelen.

Wil je niets te eten maken, dan kan je er ook de gewone zwavelkop op enten, alleen kun je daar moeilijk broed van krijgen, denk ik. Want die paddenstoel is niet te eten en heeft verder ook geen enkele andere waarde voor de mens (tenzij je iemand expres en overduidelijk wil vergiftigen :mrgreen: ). Ze komt in Nl trouwens uitbundig in het wild voor. In België waarschijnlijk ook.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Tim »

Erikvr schreef:Let er wel op dat je het kabouterglasvezelnet niet kapot trekt :mrgreen:
Bij ons in het Noorden vonden ze niets....

Zal al wel wifi geweest zijn.

Tim :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Dit jaar een hoop gezeik over hoe ik m'n perceel vorig jaar achtergelaten had, allemaal opschot op de stobben.
Welke boomsoort was dat? En hoe hoog was de velsnede?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door JantjeV8 »

Dat was de vogelkers, Prunus dus. Best een woekeraar waar ze maar al te graag vanaf willen. Rondom die bomen staat het helemaal vol met zaailingen. Veel te veel om door het wild af gevreten te worden.

Doorgaans vel ik 500mm boven maaiveld. De laatste zaagdag pak ik alle stobben gelijk met de grond, erg laag dus. Ik doe dat expres zo om de ketting te sparen. Met de stobben gladzagen zit je toch nog al eens in het zand te wroeten.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Pietje »

Zelfs als je niet in het zand zit, slijt je ketting enorm van het laag zagen: opgespat zand in de schors heeft hetzelfde effect...

Vogelkers is inderdaad 1 van de weinig bomen waarbij je iets moet doen tegen het opnieuw uitlopen. Dat kan met gif, maar ook met uitputten; steeds wat lager de loten er afzagen. Wel lange adem!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door remco d »

Stond van de week nog een artikel op nu.nl dat er in Nederland 5x meer round up gebruikt werd dan in de cijfers van het CBS stond. In Frankrijk was het gebruik sinds kort verboden. In Nederland mogen, zeker boeren, het wel gebruiken.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Zelfs als je niet in het zand zit, slijt je ketting enorm van het laag zagen: opgespat zand in de schors heeft hetzelfde effect...

Vogelkers is inderdaad 1 van de weinig bomen waarbij je iets moet doen tegen het opnieuw uitlopen. Dat kan met gif, maar ook met uitputten; steeds wat lager de loten er afzagen. Wel lange adem!
En daarom bewaar ik die handeling altijd tot het laatst. Ziet er wat raar uit, die hoge onderstammen, maar na de laatste ronde ligt het er keurig bij.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:En daarom bewaar ik die handeling altijd tot het laatst. Ziet er wat raar uit, die hoge onderstammen, maar na de laatste ronde ligt het er keurig bij.
Ik doe dat ook, maar vooral vanwege de ergonomie. Het is veel prettiger valkerf te zagen op heuphoogte. Dat kan je overigens alleen doen bij "makkelijke bomen", als het wat kritischer wordt is het goed om zo laag mogelijk (en dus een bredere stam) te zagen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door eco-boy »

Gewoon uitrekken met kraan met grijper op, daarna stronken afzagen. Die roundup gebruikers die zouden ze beter eens heropvoeden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Pietje »

eco-boy schreef:Gewoon uitrekken met kraan met grijper op,...
Hoewel ik zeker geen voorstander ben van Glyfosaat, zet ik ook vraagtekens mij het ecologie-gehalte van "kraan met grijper". :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Tim »

Gister Zembla gekeken?

Het zijn de nieuwe PCB's.

Ik vind het achterlijk dat niemand begrijpt dat GIF nooit goed is. Welke vorm dan ook.

Tim
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Erikvr »

Als er miljarden mee worden verdiend.. En NL is ook nog eens koploper in het gebruik :cry:
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar de keerzijde is dat die mooie chrysanten, rozen , tulpen, narcissen wel ons land de afgelopen crisisjaren de kop boven water heeft doen houden. Dat was zo'n beetje de enige export die nog een beetje door liep. Inderdaad, al die mooie kleuren en smetteloze blaadjes hebben offers nodig.

Ik zeg niet dat het goed is, maar we profiteren er allemaal van mee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Tim »

Ach,

Ik ben bereid 250 euri per maand in te leveren als we morgen stoppen met allen chemicaliën in ons eten.

Tim
Plaats reactie