Bos naar weide, wat met boomstronken.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Sandman79 »

Een kameraad van me heeft 50 are dennen staan ,die ik mee mag helpen uitdoen. Maar wat doen we het beste met de stronken? De bedoeling is dat er terug weide van gemaakt wordt.

Kunnen we de stronken uitgraven met een deftig graafmachine en dan ingraven? Ik heb wel met een anderhalftons en 15 tons graafmachine gewerkt, maar nog nooit stronken uitgegooid.

90% is grove den van een 25-30 cm diameter.

Iemand enig idee wat een goede/snelle/goedkope manier is om van de stronken af te komen? Wat gebeurd anders met deze stronken? :) Worden die ook nog vermalen als je ze laat afvoeren?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Dutch John »

Goed; met een kraan
Snel: met een stobbefrees
Goedkoop: met het handje
Duurzaam: laat ze zitten en maak van het perceel een voedselbos

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Sandman79 »

Een stobbefrees sneller als een 15 tonskraan? ik vermoed toch dat het om een 800-1500 bomen gaat gaan.

Met het handje ga ik daar niet aan beginnen.
ik zou op zo een stuk ook een voedselbos willen beginnen, maar het zijn bouwkavels. Bomen zijn jarenlang verwaarloosd en nu zijn er al een deel op belendende percelen getuimeld, net naast de huizen die daar al opstaan. ;).

Eigenaren willen nu dus dat alles plat gaat -> weide van gemaakt om dan over een tiental jaar te verkavelen/Bouwen.

Ik hoop wel nog de mensen er van te overtuigen bloemenweide ofzo in te zaaien, nog goed voor bijen en insecten etc

Soit, ik wil er achteraf de frees van de tractor ook niet op kapotrijden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door holtere »

De meest beproefde methode zonder machines waarbij je brandhout overhoudt is:..... dynamiet :lol:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door JantjeV8 »

Misschien niet erg eco, maar wel doeltreffend: Direct na het zagen, de stronk insoppen met roundup.... Het spul wordt nog opgenomen in de wortels, doodt de cellen en de stronk zal snel afsterven. Nieuw opschot wordt voorkomen. Over 10 jaar zullen ze helemaal tot peperkoek zijn verrot als voedingsbodem voor kleine beestjes.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Erikvr »

JantjeV8 schreef:Misschien niet erg eco, maar wel doeltreffend: Direct na het zagen, de stronk insoppen met roundup.... Het spul wordt nog opgenomen in de wortels, doodt de cellen en de stronk zal snel afsterven. Nieuw opschot wordt voorkomen. Over 10 jaar zullen ze helemaal tot peperkoek zijn verrot als voedingsbodem voor kleine beestjes.
Jan, Je bent toch niet van het eco-padje? Dat spul doodt ongeveer elk levend organisme in de bodem.

Voor dat aantal bomen heb je zwaar materieel en veel manuren nodig, dus hoge kosten. Geen idee of je dat ooit terugverdient met de hoop dat het een bouwkavel wordt. Daarbij is het beter het bestaande bos te be- en onderhouden.
groet,
Erik
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Sandman79 »

Het is al bouwgrond. Daar is geen hoop voor nodig. En een slordige 200 per vierkante meter waard. Een heel deel vd bomen moet sowieso om. . eigenaars wensen nu al de grond terug volledig vrij te maken. Maar dat is hier de discussie niet.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door JantjeV8 »

Erikvr schreef: Jan, Je bent toch niet van het eco-padje? Dat spul doodt ongeveer elk levend organisme in de bodem.
Nee, ik niet, maar een landelijk georganiseerd clubje die veel natuur in beheer heeft....vraagt dat wel eens te doen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Tim »

Sow,

Mooi stelletje randdebielen dan. Bij 1 op de 3 Nederlanders is roundup al aantoonbaar in hun pis. Roundup veroorzaakt in diverse onderzoeken problemen na 1 generatie. Bij mensen niet. Tsja, die eerste generatie komt eraan....

Stobbenhout wordt wel gebruikt in biofilters. Verkoop de stobben voor niets aan zo'n snipperboer. bv https://nl.denoudengroep.com/

Anders op een bult gooien in de hoek en laten liggen. Verdwijnt vanzelf en de beesten zijn je dankbaar.

Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Lieve »

Is round up nog steeds in vrije verkoop? Ik dacht dat het sinds vorig jaar verboden was.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Pietje »

Voor grove den en andere naaldbomen is het niet nodig roundup te smeren. Dat hoeft alleen bij bomen die goed worteluitlopers kunnen maken: vogelkers, populier, wilg robinia en dat soort. En dan nog; meestal overleven ze een lage velsnede niet. Als je dan toch denkt te moeten smeren :roll: ; alleen de schors insmeren, op een dag dat het niet regent. Het hout insmeren heeft geen zin.

Vanaf dit jaar mag Round Up niet meer. Ik heb al mijn restjes weggedaan. Als je dat spul denkt te moeten gebruiken, dan maak je ergens een denkfout, kwam ik achter.

Er zijn ook bosfresen (soort klepelbalk), voor achter een zware trekker. Daarmee frees je de bovenste 10cm van de bodem aan diggelen, dat lijkt me voor deze toepassing genoeg. Het meeste hout zit dus nog wel in de grond, daar komen ze dan bij de bouw wel achter.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Sandman79 »

idd eens horen achter de uur /dagprijs voor een bosfrees. die zal er het snelste werk mee maken.
Round up was ik niet van plan om te gebruiken. dat verwijderd sowieso de stronken niet :D
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door holtere »

Als de stronken er ècht uit moeten dan zou ik er over denken om de boom met wortel en al om te trekken en dan pas kortzagen.
Met een bulldozertje aan de rand beginnen en als de eerste rij om is gaat de rest bijna vanzelf :mrgreen:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door Erikvr »

Let er wel op dat je het kabouterglasvezelnet niet kapot trekt :mrgreen:
groet,
Erik
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bos naar weide, wat met boomstronken.

Bericht door holtere »

Ja, van het Tornetwerk :lol:
Plaats reactie