Voorkoeler Melk

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
knutselsmurf
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2016, 08:10

Voorkoeler Melk

Bericht door knutselsmurf »

beste,

IK ben bezig met een nieuw project, het is de bedoeling dat ik melk ga koelen voordat deze in de tank komt. Dit ben ik van plan op een simpele manier zoals het principe van een warmtewisselaar.

Ik heb bronwater van 6-7°C en warme melk van ongeveer 35°c (lichaamstemperatuur van de koe)
Het is de bedoeling om een inox spiraal in een vat koud water te plaatsen zodat de melk gedeeltelijk de temperatuur van het koud water overneemt.( het water kan ik altijd op 7°C houden door het te verversen)
De melkpomp pompt op drukke momenten in de melkstal max 4 liter om de 20 seconden.
Nu was mijn vraag hoelang moet de spiraal zijn?
Kan iemand dit simpel berekenen dat ik ongeveer weet hoelang ik deze spiraal moet laten maken. de bedoeling is dat de melk rond de 15°C in de tank komt, lager mag ook altijd maar ik moet letten op plaatsgebrek in het tanklokaal.

Hebben jullie nog meer gegevens nodig laat maar weten, dit kan ik altijd uitzoeken.

alvast bedankt voor de informatie.

Rik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door kockie »

Hallo Rik,

De laatste keren dat ik een melkstal heb gezien, zag ik voor deze toepassing platenwisselaars. Ze waren niet enorm groot. Ik verwacht ook dat deze efficiënter omgaan met melk en ruimte. In een inox spiraal blijft na gebruik natuurlijk erg veel melk staan, dat is er niet zomaar uit te spoelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door GTV6 »

Kijk hier heb je een perfecte toepassing van een warmtepomp, gesteld dat je warmte kan gebruiken. Een vermogen van maar liefst 25 kW.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door kockie »

Die toepassing heb ik ook al (veel) vaker gezien. Werkt goed. Nuttig gebruik van energie die anders de buitenlucht in gaat!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
knutselsmurf
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2016, 08:10

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door knutselsmurf »

Melkverlies is geen enkel probleem, wij zetten lucht op de leiding zodat we de melk erdoor duwen.
Het water is ook geen verlies, dit wil ik naar de drinkbak van de koeien sturen zodat de koeien lauw water hebben dit drinken ze graag in de winter.

alvast bedankt voor de reacties
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door Paide »

Een voorkoeler is toch een standaard ding bij een melkveehouderij?
Ik zou er niet te veel aan gaan klussen. Het zijn over het algemeen demonteerbare platenkoelers, zodat schoonmaak en inspectie goed te doen is. Dit zal je bij een spiraal niet lukken.
Gaat je een hoop elektra schelen van de koeling van je koeltank.
knutselsmurf
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2016, 08:10

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door knutselsmurf »

Instalatie kuist met zuren en basen, inox leidingen kuisen is geen enkel probleem.
Dit is niet standaard op een installatie, koelgroep koelt in een koeltank van ongeveer 35°c naar 3°c.(voorkoeler is optie van 3000 tot 4000 euro)
Packo heeft ook een systeem ook met een spiraal, is ook een buizenkoeler
zie link:
http://www.packocooling.com/nl/producte ... buiskoeler
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door holtere »

Geen idee hoeveel melk er doorheen gaat om te koelen. Je kunt misschien wel uit met zo'n rvs 60 liter boilervat uit een cv ketel. Daar zit een 20 mm dikke rvs buis of koper in. Melk door de buis en water door het vat :mrgreen:
Overigens twee parallel of in serie kan natuurlijk ook. Ze kosten meestal zo'n 60 euris.
Mocht dat te weinig zijn zoek dan eens op Marktplaats naar platenwisselaars van Alfa laval. Dat zijn flinke wisselaars met grote aansluitingen. Die hebben een enorm vermogen! Meestal rvs 316 en ze zijn simpel open te schroeven
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door fikkie stoken »

Als je een hogere zuurtegraad wil en een hoog kiemgetal, zeker zelf maken.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar houd rekening met een paar zaken.
Bij robotmelken 3 x per 24 u 2x lin en 1 x cid, automatisch leeglopen en weer pomp starten is wel wenselijk.
Wanneer de melkpomp start, ook de waterpomp starten, reiniging pomp stop, voorkoeler leeg.

Ik neem aan dat je weet dat een hoofdreiniging een aantal minuten boven de 80 graden moet zijn, de voorkoeler moet dan leeglopen, anders haal je zeker de eindtemperatuur niet.
ik heb mijn eigen K.O.M stempel, weet een beetje hoe het zit :fff
Een braam aan de binnenkant, te veel, te snel, werveling en de zuurtegraad stijgt.
Kiemverhoging als ergens in een hoekje vuil blijft, je staat versteld hoe snel de vermenigvuldiging is.
knutselsmurf
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2016, 08:10

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door knutselsmurf »

Ken een landbouwer die het systeem ook zelf gemaakt heeft en hij heeft geen probleem met zuurtegraad of kiemen.
Ben hier ook al zelf even bij bezig en heb al enkele proefopstellingen gemaakt en zo enkele maanden geprobeerd, geen problemen ondervonden alleen melk nog niet koud genoeg.

Daarbij is vooral mijn vraag hoelang moet mijn inox spiraal van ongeveer 4 cm doorsnede (volledig geplooid dus zonder hoeken of kanten waar melkresten kunnen blijven zitten) zijn?

koudwaterreservoir ledigen lijkt mij geen punt, temperatuur heet water kan misschien een probleem worden door de langere afgelegde afstand, maar zolang de kwaliteit goed blijft zie ik geen probleem.

bedankt voor jullie reactie
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door Kofi »

Door het water in het reservoir te laten wervelen krijg je een veel betere warmte overdracht. Ik kan me een systeem herinneren waarbij een (halve) cvpomp was gemonteerd zodat de waaier vrij in het reservoir kon draaien.
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: Voorkoeler Melk

Bericht door willem60 »

Ik kom van een boerenfamilie en heb een boerderij dus ik heb wel een idee
daarbij heb ik een bedrijf in machine/installatiebouw

als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling om de melk voor te koelen en de energie die daarbij gewonnen
word om die weer te gebruiken
wat ik zou doen is de ruimte aan leiding die tussen de pomp en de tank zit om die te gebruiken
als je om de leiding die naar de tank loopt een dikkere leiding last en daar water doorheen te pompen met een pomp die een flink volume
kan verzetten win je heel veel warmte uit de melk
als je deze warmte niet benut verdien je nog aan dit systeem doordat de warmte eruit te laten halen door het
gebruikte koelsysteem kost meer per kcal dan met zo'n waterkoelsysteem
voor opslag van warmte zou je oude warmtewinboilers kunnen kopen
deze boilers werden in het verleden nog wel eens aangeboden voor €1.- per kg en zijn compleet rvs
of oude zonneboilers als ze maar groot zijn
Plaats reactie