uien bewaren of gebruiken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

uien bewaren of gebruiken

Bericht door kockie »

Vandaag heb ik een kruiwagen uien geraapt op het land van de buurman (op advies van hem zelf). Het is denk ik dik 100 Kg. Een gedeelte daarvan kan ik denk ik wel drogen en bewaren (wil ik op een rooster doen), maar wat doe ik met de rest? 150 liter uiensoep maken en invriezen lijkt me wat overdreven, maar misschien heeft iemand een beter idee. Zijn ze in te vriezen? Ze zijn een week of 2 geleden gerooid en hebben daarna op het land liggen drogen. Nog iemand een goed/leuk/smakelijk idee?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: uien bewaren of gebruiken

Bericht door mro »

Uienconfituur is ook lekker en bewaard lang.

Gedroogde uien heb ik zelf nog nooit gezien. Ze bewaren uit zichzelf toch al redelijk lang op een droge donkere plek?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: uien bewaren of gebruiken

Bericht door jwardenier »

Als het loof er nog aan zit kun je ze opvlechten, begin met een kunststof stro touwtje op te hangen met lus om een goede dikke spijker, knoop onderaan en knoop hier je eerste ui aan .
Daarna draai je het loof van de volgende om het touwtje en draai je het loof en de ui een slag , zo ga je door tot je een streng hebt van 75 cm ,houd ondertussen wel in de gaten of je mooi gelijkmatig de uien aan vlecht .Uienstrengen die langer zijn worden moeilijk te tillen . in een omzien ben je door de krui wagen uien heen , hang ze op een koele geventileerde plaats waar dikke zwarte vliegen niet komen .Wij hebben uienstrengen gehad waar we het jaar rond van konden eten .
De uien waar het loof af is of die een plekje hebben kun je als aangefruite uien goed in de vriezer bewaren, ben je nodig bij worst maken , broodje hamburger ,of om wat sneller hachee of uiensoep te maken .
Wij verbouwen jaarlijks ook veel uien ,en die hang ik ook zo op ,er zal nog ergens een foto zijn ,mocht ik die terug kunnen vinden krijg je hem .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uien bewaren of gebruiken

Bericht door kockie »

Loof zit er niet meer aan helaas. Dat fruiten en vriezen is wel een goed idee! Het worst maken ook :wink:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: uien bewaren of gebruiken

Bericht door swake »

Invriezen is effectief geen probleem. Is ook zo te vinden in de winkel, zei het dan al in gesneden formaat. Let erop om in bruikbare porties op te delen. Met één blok van 5kg of zo ben je niet zoveel :-D
Plaats reactie