kefir

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

kefir

Bericht door jwardenier »

Na jaren kaas en andere zuivel gemaakt te hebben met zuursel en stremsel begon het een beetje aan me te knagen dat voor winning van stremsel nuchtere kalveren geslacht worden , en een sentimentele boer als ik kijkend in de ogen van een pasgeboren kalf wil ik wat anders . Nu melk ik een geit ,puur omdat de geit 3 l per dag geeft ,zoete melk zonder de smaak van de bok .
De N L witte sanen geit , ik kreeg 2 dieren waarvan 1 drachtig .
de geit melk ik 2 maal daags ,om boter te maken laat ik de melk op romen in een grote schaal ,schep de room af en vries die in totdat er een karn vol is .kefir korrels kreeg ik van een collega geiten houder yoghurt plantje.
ik ben aan het zoeken gegaan en ben al doende terecht gekomen bij het verse kaas maken .
2 l verse melk verwarmen tot 65 gr en voeg hier al roerend 0,5 l gekoelde iets zuurdere kefir melk aan toe ,de melk gaat schiften in vlokken en melk wei ,daarna nog wat verwarmen en nog wat koude kefir melk er bij ,de wrongel komt boven drijven ,afscheppen en in een kaasdoek een uur of 2 laten uitlekken beetje zout en eventueel kruiden er bij ,en je hebt kaas zonder stremsel .
zo kan je mozzarella maken , de wai gebruiken we in brood en gebak als vervangen van boter .
vandaag boter gemaakt , kefir als zuursel gebruikt ,het resultaat is een kg prachtige witte geiten boter .
kefir kwark hebben we al gemaakt en zelfs een sprankelende frisdrank ,de korrels kunnen om naar water kefir
zelfs een zuurdesem, kefir zuurkool smoothies, en spelen met kruiden en thee en bloemen kan .
Het kan dus ,en is nog smakelijk ook ,kaas maken zonder stremsel en zuursel te moeten kopen .
wat ben je nodig , 2 weck glazen, plastic zeef , melk en kefir korrels .
Het maken van boter uit geiten melk is een onderneming ,mooi dat wei gebruikt kan worden in brood en gebak in plaats van boter [goed voor de lijn ]
kruiden hebben we in de tuin , met behulp van een zone droger en oude blikken jaren lang te gebruiken .
Melk kan desgewenst eerst gepasteuriseerd worden en daarna terug gekoeld worden tot 65 gr .
nog even een recept kefir muesli,aardbeien puren ,vermengen met haver vlokken en kefir ,10 min rusten ,serveer in glas met wat citroenmelisse of een blaadje munt er op ,heerlijk ontbijt .
voor geïnteresseerden er is een boekje ,waterkefir en melk kefir .
Buig je de korrels om van melk tot water , korrels ,zoetstof citroen en vruchten in schijven in een pot 48 uur op kamer temp ,de vloeistof krijgt 0,5 tot 2 % alcohol smaak zoetzuur met koolzuur belletjes ,ong 1 maand houdbaar .
wil je op vakantie spoel je de korrels schoon ,droog laten worden en dan invriezen ,een maand later ga je gewoon veder .
Wij maken sappen puur gebruiken honing als zoetstof citroenen kopen we ,mooi alternatief op wat er in supermarkten aangeboden wordt en puur natuur .kefir korrels leven en groeien en vermeerderen zich ook , over een maand heb ik korrels over .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: kefir

Bericht door benthuis »

John, erg leuk verhaal! Ik vond de kaas producten gisteren erg lekker. Gaan dit hier ook eens proberen.
Moet nog wel voor kannetje melk naar de buurman...
Geit melken is nog niet aan de orde.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: kefir

Bericht door benthuis »

John, ik heb m'n eerste melk kefir staan rijpen.
Is het ombuigen naar water gewoon een kwestie van voorzichtig omspoelen en aan gezoet water toevoegen?

Ik loop stage bij een boer dus makkelijk toegang tot rauwe melk. De verse kaas lijkt me een hele leuke toevoeging! En limonade alternatief is ook zeer welkom. Prik is iets wat ik erg kan waarderen na vele liters zelfgemaakte limonade :?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kefir

Bericht door jwardenier »

Ja ,goed spoelen [geen harde waterstraal en ook niet warm ]en over zetten naar een waterige omgeving ,oplossing water ,zoetstof en gedroogde vruchten en citroen ,of vruchtensap aangelengd met water .De eerste bereiding zal wat meer tijd nemen ,de korrels moeten zich aanpassen en groeien niet goed ,na 2 a 3 bereidingen zullen ze volledig aangepast zijn en dan in 48uur een vol resultaat geven ,Zo zegt het boekje ,ik heb het meerdere malen zo gedaan ,terug naar melk wil echter niet goed .Ik heb nu ook water k4 en sap veranderd ineen priklimonade met een lichte smaak van rode wijn ,het schijnt wel laxerend te werken ,heb daar echter nooit wat van gemerkt .Als je dit onder de knie hebt kun je ook nog gaan spelen met kruiden toevoegingen ,denk maar eens aan kruidnagel ,kaneel ,en sinaasappel .
Leuk dat je met melk aan het uitproberen bent gegaan
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: kefir

Bericht door beek »

Ik gebruik regelmatig waterkefir om priklimonade van vruchtensap te maken. Vooral de traditionele kefir met citroen en vijg valt hier erg in de smaak.
Leuk dat je het ook als stremsel kunt gebruiken.

Melkkefir en waterkefir zijn twee verschillende soorten kefir. Ik had ergens gelezen dat waterkefir zowel gebruikt kan worden voor waterige dranken als voor melkprodukten, maar melkkefir niet voor waterige dranken. Maar uit jouw verhaal blijkt dat wel gewoon te werken.

Op internet wordt ook beweerd dat kefir niet tegen metaal kan (bijvoorbeeld hier), en dat het daarom alleen geroerd en gezeefd kan worden met hout of kunststof materiaal. In mijn ervaring is dit ook onzin, of ik heb een gemuteerde resistente variant ;-) Ik gebruik gewoon altijd een metalen lepel, theezeefje en grote zeef. En het gaat altijd goed. Ik zou er dus niet speciaal een kunststof zeef voor aanschaffen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: kefir

Bericht door benthuis »

De rauwmelkse kefir loopt goed.
Arjan is nu bezig met de volgende producten..
Volgende wat ik wil proberen is de kaas zoals jij die maakte John.
IMG-20200516-WA0008.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: kefir

Bericht door benthuis »

Voor de liefhebber van iets zoeter een gouden kombi
KeFlier... Kefir met vlier siroop!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kefir

Bericht door Pietje »

de Kefir is onderweg, en de bloesems zijn bijna rijp. Heb je een recept? :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: kefir

Bericht door benthuis »

Wij doen 10% vlierbloesem siroop in de kefir. Het verkoopt in de natuurwinkel niet omdat er suiker in zit...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie