Appel bes recept

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Appel bes recept

Bericht door jwardenier »

Vandaag de Appel bessen geplukt ,nu zoek ik een goed recept om er limonade van te maken .
Ik heb al even op internet gezocht maar krijg ondertussen vierkante ogen van het zoeken ,wie heeft een goed recept .
Gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Appel bes recept

Bericht door Lieve »

Wat zijn appel bessen? Ken ik niet.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Appel bes recept

Bericht door jwardenier »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Appelbes_%28geslacht%29

Zomaar een voorbeeld ,ik heb wel een recept voor compote maar wil nu graag of sap of een limonade siroop er van maken .gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Appel bes recept

Bericht door Lieve »

Oups, de link werkt niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Appel bes recept

Bericht door kockie »

Volgens mij staat die ook ergens bij ons in de contreien. Afgelopen weekend eentje geproefd; heb nu de tong nog vast aan het gehemelte kleven volgens mij..... Wat een wrange smaak. Lees net dat die verdwijnt na koken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Appel bes recept

Bericht door Ernest Dubois »

Wat grappig, ik liep net langs een vreemde struik die hier achter een paar jaar groeit en wat ik altijd zo mooi vond maar nu staat een bes op, een in de mond gestopt natuurlijk en wat blijkt, juist een van jouw bessen is het, en ik de hele tijd aan Amerikaans vogelkers dachten.

Probeer choke cherry in dat zoekvak te typen in jouw zoektocht voor recepten, na alles is internet een Amerikaanse uitvinding en heeft liever ook Engels opdrachten.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Appel bes recept

Bericht door jwardenier »

Lieve , sorry ik had hem even geknipt en geplakt ,als je op appel bes kijkt zie je wat ik bedoel .
Kockie ,vies he , zo van de struik zijn ze niet te pruimen ,vorig jaar had ik ze samen met zoete peren tot zap verwerkt, helaas deze hebben we dit jaar niet ,de smaak puur viel overigens ook niet echt mee verdund is het drinkbaar ,heeft veel antioxidanten en vitamine c
Ernest ,ik zal zoeken op jou advies ,mijn Engels is niet bij geschaafd na schooltijd en in de jaren daarna verweerd .
In geval van nood zal ik suiker moeten gebruiken 1,5 kg bessen op 1 kg suiker en wat citroen sap lijkt mij een goede siroop te zijn .
Ik vind het de sport om geen suiker of kunstmatige zoetstoffen te gebruiken ,afgelopen jaar maar 38 kg suiker gekocht 2 voor keuken gebruik ,merendeels voor gasten die suiker in koffie of thee gebruiken ,de rest als voedsel voor de bijen .
Het is even wennen puur sap te gebruiken .vaak overrijpe vruchten gebruiken die zijn het zoetst , gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Appel bes recept

Bericht door kockie »

Knap dat je met zo weinig suiker rond komt.... Lukt mij helaas nog niet :(

Ik heb de link inmiddels aangepast.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Appel bes recept

Bericht door Paide »

Ik zou er gewoon een flinke schep gist bij doen en eventueel nog wat suiker :mrgreen:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Appel bes recept

Bericht door Lieve »

Je zou er zelfs bloem van kunnen maken.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Appel bes recept

Bericht door jwardenier »

Paide ,wijn ben ik een beetje van af ,vandaar dat we nu gaan voor vruchtensap .
Lieve , bloem ,?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Appel bes recept

Bericht door Lieve »

http://www.motherearthnews.com/real-foo ... azraw.aspx
Ik ontdek dit ook maar, geen idee van de waarde van deze ideeën.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Appel bes recept

Bericht door jwardenier »

Ik heb er sap van gemaakt ,we hadden nog kleine kersen met pit in de weck deze heb ik er bij in gedaan en een citroen.
Het sapje is wel wat wrang zuur ,iets voor gebak of als sausje bij vlees .
De wrange smaak veranderd wel tijdens koken maar blijft toch gedeeltelijk .de kersen waren zoet .
de overgebleven natte pulp heb ik in een gist vat gestort ,wat water er op en een schep gist k w w ,misschien een leuke basis voor azijn.
Lieve , ik heb de link bekeken ,Ernest had me ook al op dit spoor gezet ,zag voor nu geen mogelijkheden ,voor een volgende oogst denk ik er wel wat mee te kunnen .
Kockie ,dat we met minder suiker kunnen heeft ook te maken met de honing die we van de bijen hebben ,veel kan eenvoudig vervangen worden ,Ik heb mijn smaak moeten aanpassen ,van Zoetekouw naar meer de basis.
Na het bekijken van een programma wat suiker met je kan doen hebben we besloten het voor zover mogelijk niet te gebruiken ,de bijen winter ik nog altijd in op suiker ,weet inmiddels dat dit anders kan maar heb hier de overstap nog niet mee gemaakt .
Tevens ben ik bang dat overwinteren op honing teveel rest stoffen geeft waardoor de bijen zich ontlasten in het volk [roer]
Een collega heeft andere kasten en gebruikt voor zijn bijen geen suiker en ook geen kunst raat ,hier ga ik t z t in de leer .
Plaats reactie