Zelf Mede maken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Zelf Mede maken

Bericht door dormos »

Mijn vader is hobby imker, en hij heeft naast gewone honing ook af en to zgn "bakkershoning". Dit is honing uit nog niet gesloten raten, met een hoger vochtpercentage dan de gewone honing. Aangezien deze bakkershoning door het vochtpercentage minder lang te bewaren is lijkt het me leuk om eens te kijken of ik hiervan Mede kan gaan maken.
Proces lijkt redelijk simpel: honig met water laten gisten.
Zijn er hier mensen met ervaring in het maken van Mede? Ik heb op internet al allerlei instructies gevonden, maar veel zijn Amerikaans dus alles in gallons etc en met in de VS verkijgbare producten. Een goede Nederlandse instructie is welkom.
Verder zou ik alle middelen aan moeten gaan schaffen, en online zijn startsets voor wijnmaken prima te vinden, maar wellicht is er hier iemand die de spullen op een stoffige zolder heeft liggen.

Ik hoor graag van jullei,

Hans
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Zelf Mede maken

Bericht door Paide »

Ik heb het zelf nooit gemaakt, maar het is inderdaad redelijk makkelijk.
Je hebt er ook weinig materiaal voor nodig. Een mandfles met waterslot en wat desinfectiepoeder (oxi). Naast gist is gistvoeding ook erg belangrijk omdat er maar weinig voedingsstoffen in de honing zitten.
Je hebt wel veel geduld nodig. Mede maken is een proces van vele maanden.
Leuk om misschien eens naar te kijken zijn de filmpjes van basic brewing. Wel amerikaans, maar erg toegankelijk. Er zitten een paar afleveringen tussen over het maken van mede ("mead").
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf Mede maken

Bericht door jwardenier »

Ik heb het wel eens gemaakt ,het is erg lekker .
Er zal ook nog wel ergens een beschrijving liggen hoe het gemaakt kan worden .
maar uit mijn herinnering heb ik toen voor natuur gisting gekozen , als je op zeker wil gaan koop je een zakje gist .
Ik heb ook bijen ,de on verzegelde honing laat ik zoveel mogelijk zitten ,honing slingeren doe ik ook meestal in augustus ,maar er zijn veel manieren om bijen te houden.
, gr John
Laatst gewijzigd door jwardenier op 31 jul 2015, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf Mede maken

Bericht door jwardenier »

Het recept maar even opgezocht , het is een zelfvoorziening s recept ,de wijnmakers zullen het afkeuren maar zo weet je zeker dat je een natuurgetrouw wijntje hebt .
1,5 kg honing op 5 l water [oplossen water verwarmen ]
2 citroenen 2 kleingesneden zure appels gist .
het duurt ongeveer een jaar tot het bottelen en dan nog een jaar rijpen ,dus over 2 jaar kun je pas een feestje bouwen . gr John
Plaats reactie