En weg is mijn gras

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

En weg is mijn gras

Bericht door jwardenier »

Kom ik vanmorgen bij het hooiland , blijkt het al gemaaid te zijn .
Het stuk grond ligt wat afgelegen ,een boom over de dam verhinderd de toegang.
Slot was los en het gras was dus al weg ,niemand heeft wat gezien .
Nu heb ik nog wat van vorig jaar en het hooi wat bij huis gewonnen is .
Ook kan ik van een vriend onbesmet bio hooi krijgen , maar dit spant voorlopig wel de kroon .
Eieren en honing werd uit het kastje gestolen die bij de weg stond en ook het geldpotje is weg , dan denk ik zal wel iemand nodig geweest zijn die geen geld had , maar dit ,het hooi ,dat is een tegenvaller .
Heb nu wel ineens wat meer tijd voor de verbouwing ,gr John
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: En weg is mijn gras

Bericht door JantjeV8 »

Dat is wel heel brutaal.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: En weg is mijn gras

Bericht door kockie »

Dat is echt bizar.... Grasdiefstal. Niet een loonwerker die zich vergist heeft?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: En weg is mijn gras

Bericht door benthuis »

Hebben dit jaar eigen hooi over. Onbespoten mooi kruidig van schraal land ... laat maar weten als je tekort komt.
ps. Heb er zelf de ballen verstand van :)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: En weg is mijn gras

Bericht door MaartenB »

Bizar idd... bijna niet te geloven dat het geen misverstand is idd. Als het wel diefstal is, vraag je je af waarom, heeft iemand het zo hard nodig? Is jou gras van zulke goede kwaliteit?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: En weg is mijn gras

Bericht door Ernest Dubois »

Als ik dit verhaal lezen wordt ik pissed-off en moet denken aan een paar jaar terug toen buurman en ik toestemming had om een klein stuk provincie bos te dunnen, 30 m3 gekapt en opgestapeld een paar weken later was de helft zoek en niks te doen behalve een handje vol grass eten op die plek daar naast de druk weg. Maar hier kan geen misverstand zijn dat is dom als je leest wat gestolen is naast het gras, dit is puur kwaadwillende.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: En weg is mijn gras

Bericht door Dutch John »

Absurd. Er is weinig gras dit jaar, maar dan nog. Aangifte doen. Zoiets moet iemand gezien hebben.
Vele jaren geleden heeft iemand een deel van onze aardappelen met de hand gerooid. Dan ben je ook knap wanhopig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: En weg is mijn gras

Bericht door swake »

Verdikke zeg.... (ja sorry, maar het is het woord wel waard zoiets)
Er wordt nu toch vanalles gepikt. Dit had ik nog nooit gehoord. En is niet iets dat op 10 minuten geklaard is.... Gras niet eens laten drogen dan....

Hier staat bij een aantal mensen soms nog wat fruit langs de weg ook met een potje naast. Verdwijnt voorlopig niets, als het zo maar blijft.... want eitjes en honing pikken.. zoiets is toch wel erg. Als ze het echt nodig hebben kunnen ze het ook gewoon komen vragen...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: En weg is mijn gras

Bericht door Tim »

Hey,

Tsja, ik denk niet dat het komt door de hoge voer prijzen. Welke veehouder wil dat onkruid (ik chargeer even). Ik denk eerder dat het een hobbyist is welke dacht "dat wordt toch niet gemaaid, van mij!".

Jammer dat het zo gaat. Bordje bij de dam zetten: DIEF!

Dat wil het misschien volgend jaar voorkomen.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: En weg is mijn gras

Bericht door jwardenier »

Het is grond van een water maatschappij , ik heb er een maai contact of gebruikers overeenkomst van .
Ik was ook behoorlijk boos en ben op onderzoek gegaan , nu blijkt dat een van de medewerkers het gewas maar even heeft weg gegeven het duurde hem kennelijk te lang voor ik ging maaien ,al maaien we dan elk jaar eind juli of augustus .
In het contract blijkt tevens een regeltje te staan waaruit ik geen poot heb om op te staan ,ik krijg niets terug .
De gene die het gemaaid heeft verkoopt de balen ,hij had mooi geen kosten .
Ik had eerder 3,5 ha van het bedrijf in gebruik , heb wegens veel Jacobskruis kruid 2,5 ha opgezegd , het gras van de overige ha was ik echter wel nodig ,vorig jaar kwamen er 180 pakjes van af.
Ik heb nu wel besloten wat minder granen te gaan verbouwen en een stuk hooiland op eigen terrein in te richten , met veel kruiden en gras .Voor dit jaar kan ik voer van een kennis kopen , bio onbesmet .
Het is wel een tegenvaller maar ik weet nu wel hoe kwetsbaar je bent met degelijke contracten ,de medewerker die dit even geregeld had is natuurlijk niet aanwezig ,op vakantie K had graag even een paar woorden met hem gewisseld ,en vooral waarom hij dan niet even aan kwam ,als hun wat van mij willen weten ze ook waar we wonen .
Allen bedankt voor de reacties , Benthuis bedankt voor het aanbod .
gr John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: En weg is mijn gras

Bericht door jwardenier »

Na heel wat heen en weer gesteggel heb ik de strijd verloren .
Dat iemand het gras maaide bleek een speldenprik te zijn ,wat er achter zat is dat de mega vee bedrijven in onze omgeving de grond willen .Eens bij een gesprekje over trekpaarden kwam de aap uit de mouw ,een aantal grote bedrijven zagen de grond en omdat er meerdere stuken grond extensief beheerd werden hebben ze er een lobby bedrijf opgezet .
Het gesprek kwam er op neer dat men vind dat wij met ons extensieve bedrijfje grond bezet houden waarop grote bedrijven mest kunnen af zetten ,tevens mogen ze dan weer iets meer vee houden .
De grond die we er bij hadden beheerden we als natuurlijk hooiland .
We zitten de grote jongens in de weg, jij met je paard en fietsje ,vorig jaar kwam er een medewerker van hun aan de deur ,hij wou brandhoud ruilen voor mestafzet ,toen ik bedankte vroeg hij waarom ,de prijs was me te hoog .
Dit jaar had de zelfde medewerker als brandhoud handelaar het voorzien op de bos wal die we al 5 jaar beheren .
De eigenaar wilde de bos wel kwijt ,het heeft heel wat moeite gekost om het hout terug te krijgen, als bij afspraak .
Zo langzamerhand begin ik te begrijpen waar men naartoe wil .
Het hooiland heb ik moeten opgeven ,900euro huur per jaar per ha ,voor mij iets te gek .
Wel erg jammer dat een stuk grond weg getrokken wordt uit natura 2000 gebied ,en nu als landbouw grond gebruikt gaat worden .
Het is een totaal van 5 ha , de eerste jaren zal men aardappelen gaan telen ,granulaat me zaaien met pootgoed ,puur vergif om grond insecten te doden ,waardoor egels zangvogels enz .ook het loodje zullen leggen .
We hadden er rekening me gehouden dat we de grond kwijt zouden raken ,op eigen terrein hebben we een hooimengsel uitgezaaid kruidenmengsel x arm gras , hier zullen we een stukje natuurlijk hooiland van proberen te maken .
Dit als afsluiting van dit topic ,en weg is mijn gras , een ieder die grond huurt , wees alert .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: En weg is mijn gras

Bericht door JantjeV8 »

Een paar dingen zijn mij nog niet duidelijk:

Ik begrijp dat jij grond huurde van....? En die grond op biologische wijze bewerkte.

Had je dan geen huurcontract? Of was dat meer een mondelinge toestemming.
Heb je met die zware landbouw geen milieuvergunning nodig?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: En weg is mijn gras

Bericht door martijn1984 »

Een gebruikersovereenkonst is een jaarlijks iets als ik het me goed herinner?
Een huurcontract is op een aantal punten een heel andere insteek.
Ik ben al een aantal jaren uit die wereld.

Je beschrijft een natura 2000 gebied John.
Ik woon daar ook middenin.
Ik weet wel daar geen grond word uitgehaald voor gewone landbouwgrond , ik denk dat ze voor nu of later een ander doel hebben voor t stuk weiland.

Natura 2000 gebieden vallen onder een ecologische hoofstructuur aangewezen door de EU.
Nederland kent een 40 of 50tal van die plekken , waar een bijzondere flora of fauna aanwezig is.
Zie natura2000.nl

Die zijn meestal eigendom van Naturmonumenten of Staatsbosbeheer.
Het waterschap heeft meestal niet meer als 1 meter langs een slootje ergens.

Wat betreft de agrariers , zij hebben heel hard grond nodig voor hun mestafzet.
Ze willen groeien en de overheid bepaalt dat ze steeds meer grond per koe nodig hebben.
Dat heeft de koop en huurprijzen van grond op een hoog niveau gedrukt.
1000 huur en 60.000 koop hoor ik hier wel eens.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: En weg is mijn gras

Bericht door jwardenier »

Er zal niets buiten het wettelijke om gebeurd zijn ,het is meer de manier waarop men tewerk gegaan is .
Volgens de papieren is het gebied een onderdeel van natura 2000 gebied , bij de aanvraag voor onze milieu vergunning kwamen we net aan buiten de cirkel van 100 m .
In de maanden juni t/m sept wemelt het er van de krekels , in de voorwaarden stond dat er ruim om bijzondere planten heen gemaaid moest worden en dat we o a amfibieën moesten meiden ,wat soms betekende dat er grotere plekken ongemoeid bleven .
Het was dus een gebruik overeenkomst ,jaarlijks opzegbaar .
We kunnen er ons prima om redden , ik vond dat de afloop ook even vermeld moest worden
Plaats reactie