Zeis houding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Zeis houding

Bericht door Pietje »

Als ik op internet zoek naar je houding bij het maaien met een zeis, dan zie ik nergens een houding waarbij de steel van de zeis tegen je schouder aan komt.

Hoe zit het nu...?

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door kockie »

Je hebt daarvoor een ander model zeis nodig. Wordt die buiten Brabant wel gebruikt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

Ik denk ook dat de zeis daarvoor niet bedoeld is .
Je hebt nog wel een schouw zeis , daarmee steek je de slootkant af ,met deze kan het wel door dat hij uitgevoerd kan zijn met een verlengde steel .Gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zeis houding

Bericht door Ernest Dubois »

Gisteren bij de boer, toen ik aan het stront halen voor me leem was kwam ik tegen een van deze zeisen met verlengd stelen, heel ongebruikt uitziend maar ik merkt de slootkanten daar waren netjes onderhouden.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door Pietje »

Even een foto van de zeis gemaakt: de steel loopt hoog door, en heeft daar een kegelvormige houten punt.
P1320011.JPG


Op het blad staat "diamant staal", ziet er een beetje Mickey Mouse uit....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zeis houding

Bericht door Ernest Dubois »

Die kogel punt steek je in de grond voor stabiliteit wanneer je aan het strijken ben. En nee met dit steel komt hij nergens tegen wat dan schouder ook het enig punt is de voor en achter greep moeten haaks op elkaar staan in de normale houding.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

Wanneer je naar je filmpje kijkt zie je dat de zeis erg op de Oostenrijkse lijkt, de handvatten zou ik even omdraaien en kijken of je er dan wat mee kunt .
de zeis even langs de linker zijde zetten ,voet bij de enkel ,schouder ,als je dan met je rechter hand de punt van het zeisblad kunt raken staat hij aardig goed .De onderste dol vast zetten op een hoogte dat je net aan rechtop staat , rechterhand op handvat ,de bovenste ongeveer op schouder hoogte .Ik kan natuurlijk ook helemaal mis zijn ,dus zet even een merkje voor je wat veranderd .gr John
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

https://www.youtube.com/watch?v=MXGl6KlxUL8

Pietje op dit filmpje zie je een zeis als de jouwe , ik had het mis ,ik meende dat hij leek op de Oostenrijkse zeis.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt , gr John
ps de man met de hoed .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door Pietje »

Ja, John, dat lijkt er meer op! Ik zal hem even anders moeten instellen. Dank!

Verder handschoenen aan bij het strekelen; en hij is nog niet eens heel scherp... :oops:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zeis houding

Bericht door Krelis »

http://www.amazon.de/gp/product/B00BL9S ... _i=desktop

Nog meer mogelijkheden voor de actieve dengelaar. Ook op ebay oude modellen.
Zie nu dat een dergelijk apparaat ook op de Lopperse landdag wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door kockie »

Ik heb deze (nu 1 keer gebruikt). Werkt m.i. prima!
dengel.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

Pietje , graag gedaan ,er zijn nog al wat verschillende zeis soorten en maten, om je handen heel te houden kun je ook een dekseltje van een jam pot op de strekel plaatsen ,als een zwaard .Kan je heel wat ellende besparen.
Krelis , er zijn verschillende apparaatjes om de zeis te haren , met het apparaat van je afbeelding heb ik gouw papen aan de zeis , ik hou het voorlopig bij haarspit en haar hamertje .Nog een erfenis van mijn vader die het maaien en haren op de landbouwschool moest leren.
Flip heeft op zijn site een haar apparaatje staan waar je het blad tussen houd en met een hamer op tikt ,deze lijkt me beter werken omdat je dan in 2 x haard en minder spanning in het blad krijgt, Er liggen hier wel bladen die ver mot zijn door verkeerd haren ze gaan dan golfen , een goed smid s vuur kan dan alleen nog uitkomst bieden.
Kokkie, dat apparaatje bedoel ik ,
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zeis houding

Bericht door Ernest Dubois »

Pietje schreef:Ja, John, dat lijkt er meer op! Ik zal hem even anders moeten instellen. Dank!

Verder handschoenen aan bij het strekelen; en hij is nog niet eens heel scherp... :oops:
Het is veel werk en moeilijk de zeis scherp te maken met een strekel en die is ook niet zo bedoeld. Hij is meer voor onderhoud tijdens het werk als de zeis al scherp is. Als je een keer thuis bent slijp je dan met de slijpsteen.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zeis houding

Bericht door Tim »

K,

Als ik in de buurt ben, kan ik bij je komen haren?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door kockie »

Natuurlijk Tim, je bent van harte welkom! Wel even van tevoren aanmelden svp.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie