Zeis houding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Zeis houding

Bericht door MaartenB »

Ik zat er aan te denken zo'n haarapparaat te kopen als kockie, beetje duur maar leek met wel foolproof. Maar wat zijn papen jwardenier? Ik ben nog niet helemaal thuis is zeis-slang :P. Eerder las ik al over een koekoek.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door kockie »

Ik heb er 32 euro voor betaald.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

Kokie , Dat valt mee , ik zie heel andere prijzen voorbij komen .Maarten , Papen ,het zijn dunne uitstulpingen aan het maai blad, ze kunnen wel eens zo dun zijn daar ze omvouwen , ook kunnen ze wel wat dikker zijn waardoor de zeis op deze stukjes scherp genoeg is en de rest van het bad daardoor niet gehaard is .Papen komt van de uitdrukking, uier van een koe speen is een paap .Ik hoop dat het zo wat duidelijker geworden is . Ik ben dus een Drent , misschien is het wel een streektaal gebonden uitdrukking.
Een koekoek , heeft weinig met het vogeltje te maken het is meer een deuk of buts in het maai blad, b v door tegen ijzeren paaltje te maaien ,wordt hij niet beter van en je zult een aardig stukje haar techniek aan de dag kunnen legen om deze er weer uit te tikken met hamer en haar spit .
Veelal moet de smid er aan te pas komen om het blad weer te rechten .
Dan kun je nog een soort spanning in het blad krijgen ,golfen in het blad .Deze ontstaan door dat je het snijvlak dun slaat terwijl de rest van het blad dik blijft . ik haar mijn blad in 3 x eerst een 1,5 m m van het snijvlak dan er tussen dan het snijvlak ,met een beetje spuug en rood zand daarop te strooien kun je goed zien waar je gebleven bent met haren , dit wordt hier het haar pad genoemd met het Apparaatje van Kokie kun je in 2 x haren , wel moet je er op letten er niet met een te zware hamer op te slaan ,of te hart slaan . Dit geld ook voor het haren met haar spit en hamertje . Hopelijk is het zo wat duidelijker , gr John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

http://www.landschapsbeheergroningen.nl ... landleven/
Deze had ik nog niet doorgegeven ,ik ben er nog nooit geweest maar wat ik gehoord heb moet het erg leuk zijn .
Een heuse wedstrijd , gr John
En voor wie nog meer wil , in de week na 25 -7 ga ik rogge maaien ,schoven binden en struiken opzetten ,dus wie wil.
Het is niet als hulpvraag bedoeld ,het werk komt jaarlijks terug en ik doe het meestal alleen .70 are rogge 50 are haver en 30 are gerst .
Het is meer bedoeld als wie wil het leren ,koren maaien is toch weer anders als gras .
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Zeis houding

Bericht door MaartenB »

Bedankt voor de uitleg, en heb de datum genoteerd!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zeis houding

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:En voor wie nog meer wil , in de week na 25 -7 ga ik rogge maaien ,schoven binden en struiken opzetten ,dus wie wil.
Ik heb een weekje later vakantie. Zou het best willen leren. Ik kan proberen of ik donderdags kan komen leren en helpen als dat uitkomt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeis houding

Bericht door jwardenier »

Even afwachten wat het weer gaat doen ,maar als het droog is ga ik maaien .
Ik krijg hulp van de molenaar ,de molen viert haar verjaardag in september en er komt een dors kast , ik leven een paar voer rogge ,stro en graan krijg ik terug .
,gr John
Plaats reactie