Zitmaaier versus zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Zitmaaier versus zeis

Bericht door MaartenB »

Hoi,

nav het draadje 'Bosmaaier versus zeis.' ( viewtopic.php?p=76033 ). Vroeg ik me het volgende af.

Ik heb aardig wat gras rond het huis, en met een weer tot leven gewekte zitmaaier (a 25 euro!) kostte het toch nog best wat tijd om het 1 keer in de 1 of 2 weken te maaien. Nu is de zitmaaier (tijdelijk) stuk en is het gras overal erg hoog, het gras bloeit en er groeien wat bloemen. Voor een groot deel van de tuin vind ik dat prima, en ook mooier. Een (klein) deel wil ik wel korter houden, maar de rest zou van mij best minder vaak gemaaid kunnen worden.

Wat zijn de nadelen van minder vaak maaien, wie heeft hier ervaring mee? En ik denk dat als je een paar keer per jaar maait, je er met de zitmaaier of andere maaimachines niet meer door komt. Toen dacht ik, dan heb je weer een bosmaaier nodig, maar trekt me niet zo. Aangezien ik de discussie over de zeis van hier op het forum herinnerde, dacht ik, is dat geen optie? Zijn hier mensen dit zoiets doen, weinig maaien, en als je maait met de zeis. Het gaat dan om een paar keer per jaar, dus ik hoef geen zeis expert te worden, maar het is denk ik wel zo'n 200-300 m^2.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Ik kan grass tot boven knee hoogte met mijn sterk grasmaaier maien. Maaien dan in klein stroken en langzaam vooruit duwen gaat best wel goed een keer in de maand of minder.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Dutch John »

Ik maai de berm voor het huis elk jaar met de zeis in mei. Het blijft dan lang kort. Krijgt natuurlijk geen mest en het maaisel voeren we af als mulch. Dus: arme grond: paar keer per jaar maaien is voldoende. 300 m2? Appeltje-eitje. En anders doe je elke dag 20 meter.

Groet,\
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Ik had moet zeggen "mijn vrouw"in plaats van ik. Ik maai alleen met de zeis.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Tim »

MaartenB schreef:Wat zijn de nadelen van minder vaak maaien, wie heeft hier ervaring mee?
Volgens mij niets. Alleen blijft het gras als je elk jaar, na de zaad afgifte, het afmaait. September, Oktober.

Als je een BBQ hebt en wat stoelen, zet hier een verzoek tot maaidag. 300m zo weg en leren we wat van elkaar.

Tim
Laatst gewijzigd door kockie op 07 jul 2015, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door jwardenier »

Ik maai wel een beetje meer , vanaf juli ga ik maaien ,maar maai het liefst eind juli of begin augustus.
Het voordeel vind ik dat je weide bloemen een kans geeft , het hooi hout heeft en je niet 2 a 3 x hoeft te maaien en toch de zelfde opbrengst hebt .Ik ben geen productie gras nodig .En wat te denken van de insecten ,op een mooie zomeravond is het een orkest van krekels . En of je nu een paar vierkante meter of een h a maait je zult wel de vaardigheid moeten leren .
Gazon maaien met de zeis lukt trouwens ook prima , je zou eventueel daarvoor een ander blad kunnen gebruiken .
Ik ga met paard maaien Ong 1,3 ha de kanten maai ik met de zeis . afgelopen tijd 24 are met de zeis gemaaid en het gras op ruiters gezet .Het voordeel van deze methode vind ik dat je nooit geen haast meer hebt , je maait een stuk , laat het een dag liggen en keren , de volgende dag zet je het op ruiters en ga je weer maaien . Na 5 weken drogen valt bij het binnenhalen van het hooi het zaad uit de veldbloemen . Ik maaide eerder jaren ruim 3,5 ha ineens , werkte me over de kop , vooral bij het binnenhalen was ik nadien een paar dagen kapot , Perste zelf de baaltjes en werkte het in mijn uppie in 1 a 2 dagen op zolder , voor een paar rot centen verkocht ik wat over was in de winter .
Mijn buren maaien wekelijks met de zit maaier en bosmaaier , ik kom soms in de verleiding een paar ijzeren paaltjes in hun gazon te plaatsen ,Wat een rot herrie .Van mij mogen al deze dingen de schroothoop op.
En zeg nou zelf een veld gras vol wildbloemen en kruiden ,wat is er mooier en wat een genot om dit te mogen maaien .
Ik bemest het hooiland niet , graasweide bemest beperkt ik met oude vaste mest .Ik zou zeggen , doen ,zaai er vooral veldbloemen in . Gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Lieve »

Hier gaat het jaar na jaar, fout met het grasveld, annexe hondenwei.
Het grote nadeel van deze situatie zijn de ongewenste planten die opduiken, netels, distels, bereklauw.
Hoe kan ik de weelde van deze planten indijken?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Krelis »

Lieve schreef:Hier gaat het jaar na jaar, fout met het grasveld, annexe hondenwei.
Het grote nadeel van deze situatie zijn de ongewenste planten die opduiken, netels, distels, bereklauw.
Hoe kan ik de weelde van deze planten indijken?
Opzoeken waarom die indringers zich daar zo thuisvoelen. Grondanalyse misschien?
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door MaartenB »

Bedankt voor alle adviezen, ik zal eens het een en ander uit proberen. De maaiers (zit of elektrisch) zijn waarschijnlijk nog wel te gebruiken, en ik zal eens kijken of ik een zeis kan lenen om te kijken of dat wat is.
Krelis: Als je bepaalde planten weg wilt hebben, is het geloof ik het beste om het na 2 weken te verwijderen (als ik het me goed herinner), uitputten dus. Dit is ongeveer de periode waarin een plant veel energie moet steken in de opbouw, daarna wordt weer veel gewonnen (en opgeslagen).
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door jwardenier »

Maarten , tenzij je aanleg hebt , Meestal is een poging met een geleende zeis te maaien een mislukking , als het ding al niet stomp is zal hij dat snel worden door verkeerd gebruik ,punt in de grond of ge hak in het zand .
Probeer iemand te vinden die je op weg helpt , of kijk eens naar het voorstel van Tim .Gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Tim »

Maarten,

Ik liep al wat vooruit, ben net bij de boer geweest voor vlees.

Tim :wink:
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door MaartenB »

Hah, je laat het er niet bij zitten :). Ik laat het gras eerst even voor wat het is (weet nu dat dat wel kan), kom ik aan de herriemachine toe en kan ik hem repareren dan ga ik het gewoon maar proberen. Lukt het niet met de zitmaaier dan zal ik een geleende zeis proberen. Als dat ook niet lukt, dan weet ik waar ik hulp kan vinden :)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Krelis »

MaartenB schreef:Hah, je laat het er niet bij zitten :). Ik laat het gras eerst even voor wat het is (weet nu dat dat wel kan), kom ik aan de herriemachine toe en kan ik hem repareren dan ga ik het gewoon maar proberen. Lukt het niet met de zitmaaier dan zal ik een geleende zeis proberen. Als dat ook niet lukt, dan weet ik waar ik hulp kan vinden :)
https://youtu.be/sXIwSue7wk4 enige uitleg zeisen
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door nck »

Hier loopt een zeer oude MTD met door ondergetekende aangepast maaidek.
Aangedreven door een flinke V-twin uit de States.
Is eigenlijk een mini veldhakselaar, zo agressief gaat het gras, de kastanjes en de stukken tak door de tunnel.
De eerste kunststof vangbak was in drie maand volledig munt.
Nu een aftandse stalen bak. Gaat beter. Zijn ook makkelijker te lassen.
Om de dag (knie)hoog gras mee maaien voor de paarden, weide bloten wanneer nodig, doet dienst als stofzuiger bij het heg knippen.

De zeis gebruik ik om af te werken. niet voor productie.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie