Jonge nootboom

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Jonge nootboom

Bericht door Ernest Dubois »

Er groeit hier achter zo'n boom in de schaduw van een es. De es ben ik geleidelijk aan het weg kapen dwz hoe groter de noot hoe kleiner de es. De noot heeft een flink tak die ik wil nu afzagen om in deze tijd van snel groei meer energie in de hoogte te laat stromen. Of is het beter dat flink tak in de gewoon snoeiseizoen te behandelen? Met andere worden ben ik te laat dit jaar?
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Jonge nootboom

Bericht door Dutch John »

Walnoten snoei je het best als ze vol in het blad staan. Nu dus.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jonge nootboom

Bericht door Ernest Dubois »

Nou, ik ga mijn brood eerste opeten.

Dankja wel D.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Jonge nootboom

Bericht door Pietje »

Ernest, er zijn een aantal bomen die je niet mag snoeien in de periode dat ze zonder bladeren zijn: esdoorn (Acer), berk (Betulus), haagbeuk (Carpinus), en de notenfamilie. Deze bomen gaan in de winter lekken, omdat ze niet in staat zijn de houtvaten te dichten. Als de wortels gaan "pompen", dan loopt het er zo weer uit...
De meeste bomen mag je wel in de winter snoeien, maar het best is om bomen in de zomer (na de groei/bloei) te snoeien: de zijn actief en kunnen direct aan de slag om de wonden te behandelen. Smeer er nooit iets op; de boom kan het het beste zelf oplossen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jonge nootboom

Bericht door Ernest Dubois »

Pietje schreef:Ernest, Smeer er nooit iets op; de boom kan het het beste zelf oplossen.
Geld dit ook voor beschadiging aan de schors, bv door een wandelend geit of de kant van de grasmaaier?
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Jonge nootboom

Bericht door Pietje »

Yup, geldt ook voor bastbeschadigingen.
Als je er DIRECT bij bent (bijvoorbeeld doordat je tegen de schors bent aangestoten, dan kun je de schors meteen terugduwen en met folie om de stam heen wikkelend weer vastzetten. Soms groeit het weer vast, maar in elk geval houdt het het nog verder indrogen van het cambium tegen.
Al de wond vers is, en de schors is foetsie, kan folie (een paar weken er op) ook indrogen van de nog wel op de boom zittende schor tegengaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jonge nootboom

Bericht door Ernest Dubois »

Ik spaar mijn houtteer dan voor andere toepassingen.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jonge nootboom

Bericht door jwardenier »

Nu jullie het over de walnoot hebben , ik heb er nog 3 staan die verplant moeten worden .Wat zou hier de beste tijd voor zijn .
Ze staan nogal kort op elkaar en ik zal de wortels behoorlijk los moeten spitten , het zijn boompjes van een 3 meter hoog .gr John
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Jonge nootboom

Bericht door Brit »

Net na de bladval in de herfst. Dan is de grond nog redelijk warm en kan het wortelgestel nog een beetje herstellen voor het voorjaar.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Jonge nootboom

Bericht door Pietje »

Ander voordeel van vroeg verplanten is dat de schors nog redelijk vast zit. In maart/april kan je de schors er met een strop zo afschuiven...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Jonge nootboom

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb van 't voorjaar een in bloei staande appelboom verzet.

Cirkel van ruim 1,5 meter er omheen gegraven, goed diep. Paar keer gewiebeld en met m'n kraan rechtstandig op getild. De kluit bleef er zo goed aan hangen. Groot gat elders gegraven en keurig kunnen plaatsen. Kuil wel eerst vol water gezet. Nadien nog een paar keer veel water er op gehad. Behoudens luis doet de boom het prima.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jonge nootboom

Bericht door Ernest Dubois »

En een voordeel van zomer's snoeien, voedsel voor de gieten in de winter
https://shinglemaker.files.wordpress.com/2015/06/p6271465.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 28 jun 2015, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van (grote) plaatje gemaakt; deze is klikbaar.
Werken, das leuk.
Plaats reactie