Alternatief bedrijfsmodel volle grond teelt

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Alternatief bedrijfsmodel volle grond teelt

Bericht door Dutch John »

Kwam op PP dit juweeltje tegen: http://www.peakprosperity.com/podcast/9 ... farming-20
All these advantages combine to enable Singing Frogs Farm to produce 5-7 harvests per year on their land, vs the 1-2 harvest average of other farms. And since the annual crop yield is so much higher, so is the revenue. Most other farms in northern California average $14,000 in gross revenue per acre. Singing Frogs grosses nearly $100,000 per acre -- a stunning 5x more.
Het bedrijf: http://www.singingfrogsfarm.com/About_Us.html De meeste informatie is echter te horen in de podcast en te lezen in de opvolgende commentaren. Nederland is het perfecte land voor deze manier van telen, omdat steden en dorpen regelmatig verspreid en omgeven zijn door landbouwgrond. Vijf oogsten per jaar zullen niet mogelijk zijn op onze breedtegraad, maar drie moet zeker kunnen.

Ik vind dit prachtig. Enorme opbrengsten zonder gebruik van machines, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. De huidige biologische teelt leunt nog steeds zwaar op fossiele brandstof. Bij deze wijze is het gedecimeerd.

Voor de particuliere moestuin lijkt het me omslachtig, tenzij die tuin slechts van postzegelgrootte is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Alternatief bedrijfsmodel volle grond teelt

Bericht door pelletpower »

Link nog niet gelezen. Een beetje hetzelfde als de market gardenier? Wel reuze interessant. Het nadeel voor onze situatie rustig in de winter en erger, topdrukte in de zomer. Alles gebaseerd op 1-jarige en daardoor meerdere oogsten. Dan zoek ik liever richting eetbaar bos?

Opm mijn klanten denken dat de wereld stopt met draaien tegen de bouwvak. In die periode de werkdruk verhogen is gedoemd te mislukken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Alternatief bedrijfsmodel volle grond teelt

Bericht door Dutch John »

Voor de particulier zie ik als ideaal de combinatie van een eetbaar bos met fruit en meerjarigen en een deel met eenjarigen. Die eenjarigen verbouwen kan op verschillende manieren. Zijn we aan het uitknobbelen. Piepers moeten blijven. Voor mij stopt de wereld pas met draaien als ik geen friet meer kan of mag bakken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie