Maaibalk afstellen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Maaibalk afstellen

Bericht door Pietje »

Ik heb vandaag mijn nieuwe oude maaibalk een vuurdoop gegeven, en ee 3000m2 oud gras gemaaid. Hij werkt zich er moedig doorheen, maar laat ook veel gras staan. Toen ik klaar was, heb ik goed gekeken hoe het mes werkt, en kreeg de indruk dat het mes de verkeerde beginstand heeft. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Links is de huidige situatie, en rechts is het zoals ik denk dat het moet zijn. Klopt dat?
maaibalk.png
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Maaibalk afstellen

Bericht door jwardenier »

Pietje ,Het mes zit inderdaad te laag , situatie Lings maai je alleen met de punt .Versleten .
Ik maai ook met een maai balk ,eentje achter paard . Na wat aanklooien heb ik er nieuwe messen opgezet ,als ik het goed heb rond 1 euro per stuk .Bij elk mechanisatie bedrijf te bestellen ,met karteltjes blijven langer scherp .Neem wel een mesje mee om vergissingen te voorkomen .En vergeet de klinknagels niet mee te bestellen
Dan komt het afstellen , messen moeten licht over elkaar heen lopen ,kijk ook of vingers niet krom zijn , die kan je met 2 bankhamers richten.Als ze te stroef lopen kan je een opvul plaatje onder de aandrukker zetten ,erg precies werk .
Meestal heb je na het vervangen van de messen al een goed resultaat .
Vingers zijn meestal nog wel goed , eventueel roest weg schuren ,daarna alles invetten .
Messen slijpen is een werkje apart , slijpen met zandsteen en water onder schuinte .
de steen die wij daarvoor gebruiken kan met de voeten aangedreven worden ,mijn grootvader sleep op een zandsteen waarbij oma moest draaien.in latere jaren zijn messen geslepen met slijptol waardoor de slijtage die jij hebt vaak ontstaan is.
Gr John
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Maaibalk afstellen

Bericht door Pietje »

Ja, ik moet het mes eens onder handen nemen om de snijspeling goed te krijgen.

John, als ik het mes een halve steek naar links of rechts schuif, dan gaat het mes meer snijden. Kan dat zomaar, of gaat het fout met de grootste snijkracht op het moment dat de machine de kleinste kracht levert?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Maaibalk afstellen

Bericht door jwardenier »

Dit maakt bij mijn machine geen verschil ,er zit natuurlijk een dood punt in maar die valt weg door de aandrijf snelheid .
Misschien kun je een foto plaatsen van het mes en dan ook een van een halve steek naar Lings of rechts .
Maar zo ik het nu begrijp zijn de messen dan te kort om nog te kunnen snijden ,of zit er zo veel speling in dat ze geen raakvlak meer hebben met het onder mes .
Dit is op mijn machine de vingerbalk .
Het is wel zo dat het oude gras welke jij gemaaid hebt heel erg zwaar maait ,je zou ook nog een stukje vers gras kunnen proberen ,berm gras of zo , ik ben nu aan het maaien met de zeis elke dag een kruiwagen, voor een kalf ,het maait als sla.
gr John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Maaibalk afstellen

Bericht door frans »

Je zou ook als volgt kunnen redeneren.
In de uiterste stand zal de snelheid vertragen/stilstaan/versnellen.
De kans om het gras er in te laten lopen is op dat ogenblik het grootst.
Dus als afstelling van de stand van de messen zou ik de rechtse kiezen voor de beste vulling.

Buiten dat moeten de messen natuurlijk wel scherp enz. zijn.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie