gecombineerde opgave

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

gecombineerde opgave

Bericht door jwardenier »

Elk jaar krijgen we een oproep [uitnodiging] om de gecombineerde opgave in te vullen .
Hier moet ingevuld worden wat waar en hoe we onze gewassen verbouwen ,welke diersoorten we hebben en hoeveel dierplaatsen er zijn en hoe ze gehouden worden .
Kortom men wil alles weten ,zelfs hoe we de stront verwerken .
Een keer heb ik mijn boomgaard ingevuld , kreeg ik gelijk papieren dat ik nu ook fruit teler ben .Met een daarbij horende aanslag natuurlijk,deze was dan wel 0 ,maar het stapeltje papier legde me wel uit dat we aan nog meer regelgeving gebonden waren .
Met het invullen ben ik wel een paar uur zoet ,vooral de steeds veranderende vragen en het inlezen van nieuwe regels .
Ik zou graag van deze onzin af willen , Wanneer ik met hun bel wordt mij verteld dat dit niet kan daar we meer dan 3 ha grond bewerken Men zoekt ons bedrijfje ook graag uit voor een controle , ik geef b v op 35 are gerst te verbouwen ,wanneer ik lol in het ploegen heb kan het gebeuren dat we een paar voren van een ander perceeltje mee ploegen .Wanner er een gps controle uitgevoerd wordt blijkt dat we meer afwijking hebben dan toegestaan is ,dit samen met een oor nummer wat verloren is en een niet volledig ingevulde stal lijst lijd dit wel eens tot problemen ,de controleurs die er in 1 jaar geweest zijn Gem ,Waterschap ,aid ,Stalcontrole, gps controleur ,en dan nog een die hun weer controleerde en gelijk de medicijn kast en de mest controleerde .
Ik heb ook wel eens gekeken om alles als grasland in te vullen maar dit is door satelliet opname,s onmogelijk, mijn heeft een keer op een verkeerde invulling mij een foto gestuurd , je kon de lammeren bij de schapen tellen .
Ik krijg geen toeslagen of subsidie,s .Ook wordt ik niet als biologisch aangemerkt door het ontbreken van een schal nummer .
Het is een regel waar we ingegroeid zijn , maar mocht iemand de weg weten om er van af te komen zou ik dit graag willen weten.
Het voelt niet goed , geeft beperkingen . gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Dutch John »

Particulier worden, dan ben je overal vanaf.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: gecombineerde opgave

Bericht door jwardenier »

D J . Als het zo simpel zou zijn was dit al gebeurd , ik heb dit de dienst ook al eens voorgesteld .
Naar hun zeggen heb ik daarvoor te veel grond en zouden we 1,5 ha moeten verkopen .
Ook heb ik aangegeven dat we hier bos van maken ,waarop de ambtenaar bleef volhouden dat we dan alsnog de opgave moeten invullen Niet invullen zou boete,s betekenen .
Dan heb je nog het U B N [ dier registratie ]gekoppeld aan een relatie nummer o a mestwetgeving .En de regelgeving blijkt nu ook gekoppeld te zijn aan de vergunning[vergunde dierplaatsen ].En deze is belangrijk voor ons daar we anders beperkt worden in het houden van dieren .
Toen we deze plek kochten hebben we ook de ammoniak rechten er bij genomen .
Toen buren jaloers begonnen te worden is geprobeerd om ons weg te krijgen ,pas toen bleek hoe goed het was de rechten te hebben ,zo kon ik rundvee rechten omzetten naar andere diergroepen .
Ik moest hiervoor wel opnieuw een vergunning aanvragen , men heeft het geprobeerd maar wat eenmaal vergund is kon niet terug gedraaid worden .En als particulier zouden we een huis met een erg grote tuin hebben wat zeker tot gevolg zal hebben dat de ozb omhoog gaat , we eten van het land en dieren , kunnen hierdoor met weinig rondkomen , als ik zie wat anderen moeten betalen zou dit voor ons het einde zijn .
Het is niet zo dat het niet te doen is al de gegevens in te vullen , het kost me een halve dag , maar de controleurs hangen me we eens de keel uit , vaak zijn dit omhoog gevallen boeren zonen , en ze spreken een andere taal , we begrijpen elkaar vaak niet .
Een collega met een paar koeien varkens enz maakte eens stampij en wou niet meewerken , waarop hij door de politie geboeid op de stoel gezet werd . Het lijkt pure ambtenarij misschien moeten ze er per week een aantal afwerken , vrijdag morgen nog even een kleintje plagen ben ik mooi op tijd thuis , en ze vinden altijd wel iets . gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Dutch John »

Als ik het zo lees, ben je te groot voor een particulier en te klein voor een bedrijf. Zelf zou ik kiezen voor een grote particulier en proberen hier en daar onder de radar te vliegen. Dan maar een paar illegale beesten of "gastdieren". Het teveel grond verpachten (althans doen geloven). En verder de onnozele hals uithangen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Pietje »

Als ik John W's relaas lees, dan schaam ik me voor mijn Nederlanders-schap...

Iemand die voor de hobby thuis taarten bakt en verkoopt, hoeft lang niet aan alle hygiene regels te voldoen als een taartenfabriek.

Hoeveel inkomsten heb je uit jouw 3 Ha? Ik vermoed dat je niet hoger zit dan de "kleine ondernemersregeling" (minder dan ca 1800 BTW afdracht per jaar). Als de omzet onder de paar 1000.- E blijft, zou ik me beroepen op "overige inkomsten" in plaats van "hoofdinkomen". Jij bent hobbyist, en lijkt in geen velden of wegen op een professionele agrarier. Daarom lijkt het me onzinnig om jouw hobby in het professionele corset te stoppen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: gecombineerde opgave

Bericht door jwardenier »

D J , die mogelijkheid is er niet , ze stellen voor of stoppen of doorgaan met daaraan gekoppeld de gecombineerde opgave in te vullen .
Eigenlijk is het zo dat je de opgaaf moet invullen ,na de eerste vragen moet je aangeven of je gestopt bent , bij ja is het dan klaar
Ben je niet gestopt moet je de rest invullen , percelen intekenen en hier met code,s invullen wat je op dit perceel verbouwd.
Bij grasland niet blijvend grasland invullen , men heeft bedacht dat dit niet meer gescheurd mag worden .

Pietje , deze opgave gaat niet over het inkomen , het gaat erom waar en hoe er geteeld wordt ,in welke stal welk dier staat en of dit volgens de vergunningen wel mag , waar de mest blijft enz . dan moet er naast deze opgave ook nog bijgehouden worden welke dieren met welk oor nr. er zijn .De opgaaf zou invulplichtig zijn als je meer dan 3 h a grond bewerkt . De grote bedrijven kunnen via deze opgaaf hun inkomsten steun en een scala aan subsidie, s aanvragen ,deze worden dan vervolgens in rechten omgezet ,en deze bedragen krijgen ze dan jaarlijks toegestopt .Zonder deze inkomstensteun kunnen zij niet voortbestaan .
Wij kunnen geen gebruik maken van deze stroop pot , al zou het wel eens gemakkelijk zijn schuilt er het risico in afhankelijk te worden.
Het inkomen wat we uit ons spulletje krijgen is inderdaad laag , maar aangevuld met wat we zelf maken en verbouwen eten we er goed van En hebben we plezier in ons werk .
Mijn ergernis zit vooral in het feit dat we alles moeten aantonen , nu heb ik 1 kalf ben ik ineens ook rundvee houder en moet alle regeltjes volgen , U B N extra betalen stal en mest opgeven , en dan het dier gezondheid programma volgen , bloed tappen i b r en lepto laten onderzoeken .En wat te denken van het bijhouden van een stallijst
maar de grootste ergernis zit hem in de controle,s en dan met name in de arrogantie , macht , alsof wij onnozel zijn en hun mij even terecht moeten wijzen ,en ik hun verantwoording moet afdragen .
En zo ik eerder al aangaf zijn dit vaak omhoog gevallen boeren zonen ,door de schaalvergroting uitgespuwd. mij totaal niet begrijpend .
Gr John
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Brit »

Als al die controles toch worden uitgevoerd, zou je de instanties eerst een factuur kunnen sturen voor gedane werkzaamheden t.b.v. hun database, met de mededeling dat zij de verzochte gegevens krijgen nadat deze is voldaan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je dan nog meer controles zal krijgen. Misschien zelfs minder.

Was er niet een nederlandse ondernemer die zoiets tot aan het gerechtshof heeft doorgevoerd?

Nou ja, verwacht geen betaling n.a.v. het factuur, maar met een beetje geluk gaan ze daar eens nadenken wat ze je aandoen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Pietje »

Brit schreef:Was er niet een nederlandse ondernemer die zoiets tot aan het gerechtshof heeft doorgevoerd?
Kun je dat nog ergens vinden...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Krelis »

Is dit de landbouwtelling? Dat werd dertig jaar geleden in een regionaal café gedaan door tuinders die wat bijklusten gedurende 3 maanden per jaar en nu plukken de weduwen daar per maand nog een paar tientjes pensioen van. Ik begrijp dat er nu echte ambtenaren een baan aan hebben?
Is permacultuur een optie? Dan staat e.e.a. door elkaar; kippen op jacht naar murik lopen overal.....
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Krelis »

Brit schreef:Als al die controles toch worden uitgevoerd, zou je de instanties eerst een factuur kunnen sturen voor gedane werkzaamheden t.b.v. hun database, met de mededeling dat zij de verzochte gegevens krijgen nadat deze is voldaan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je dan nog meer controles zal krijgen. Misschien zelfs minder.

Was er niet een nederlandse ondernemer die zoiets tot aan het gerechtshof heeft doorgevoerd?

Nou ja, verwacht geen betaling n.a.v. het factuur, maar met een beetje geluk gaan ze daar eens nadenken wat ze je aandoen.
Dat kun je vergeten. Misschien beter kijken naar nonagro's als Henk Bleker de voormalige politicus.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Krelis »

Dacht dat de omhooggevallen boerenzonen (de laatste generatie) meestal beleidsmedewerker waren. Zo hebben ze een paar jaar geleden bedacht dat in de Achterhoek prima te leven zou zijn van 4ha blauwe bessen.....dat er vervolgens een varkensboer in de Peel 30ha aanplant en oogst met een aangepaste zwartebessenplukmachine was ze ontgaan; dat is weer een ander subsidiecircuit :mrgreen:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Krelis »

De controleurs die jouw bedrijf fysiek bezoeken is de club die wordt uitgefaseerd en niet meteen kunnen worden ontslagen. Ik heb heb dat vanaf 1980 tot een paar jaar geleden mee mogen maken bij de belastingdienst en de produktschappen. Zijn meestal lieden die nog een linkje met de ondernemingsraad hebben. Zo zag ik de vervelende kwast van de Alkmaarse belastingdienst ineens op straat vooraan lopen bij een demonstratie tegen de ontslagen bij de fiscus -bleek tevens vakbondswoordvoerder te zijn. Kleine pikkies en macht. Straks wordt je gewoon ingedeeld bij een risicogroep als uitkomst van een wiskundige truc (algo) die men op je loslaat. :wink:
Ik ken iemand die de 'ophokplicht' moest controleren, een mbo 55+er zonder kennis van agrarische zaken, maar wel de particuliere erven bezoeken met een dikke SUV.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: gecombineerde opgave

Bericht door Krelis »

Brit schreef:Als al die controles toch worden uitgevoerd, zou je de instanties eerst een factuur kunnen sturen voor gedane werkzaamheden t.b.v. hun database, met de mededeling dat zij de verzochte gegevens krijgen nadat deze is voldaan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je dan nog meer controles zal krijgen. Misschien zelfs minder.

Was er niet een nederlandse ondernemer die zoiets tot aan het gerechtshof heeft doorgevoerd?

Nou ja, verwacht geen betaling n.a.v. het factuur, maar met een beetje geluk gaan ze daar eens nadenken wat ze je aandoen.
Moet je nog een creditnota sturen voor het geval iemand het in de boekhouding verwerkt heeft.
Laatst gewijzigd door Krelis op 11 apr 2015, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: gecombineerde opgave

Bericht door mro »

jwardenier schreef:D J , die mogelijkheid is er niet , ze stellen voor of stoppen of doorgaan met daaraan gekoppeld de gecombineerde opgave in te vullen .
Eigenlijk is het zo dat je de opgaaf moet invullen ,na de eerste vragen moet je aangeven of je gestopt bent , bij ja is het dan klaar
Ben je niet gestopt moet je de rest invullen , percelen intekenen en hier met code,s invullen wat je op dit perceel verbouwd.
Bij grasland niet blijvend grasland invullen , men heeft bedacht dat dit niet meer gescheurd mag worden .

Pietje , deze opgave gaat niet over het inkomen , het gaat erom waar en hoe er geteeld wordt ,in welke stal welk dier staat en of dit volgens de vergunningen wel mag , waar de mest blijft enz . dan moet er naast deze opgave ook nog bijgehouden worden welke dieren met welk oor nr. er zijn .De opgaaf zou invulplichtig zijn als je meer dan 3 h a grond bewerkt . De grote bedrijven kunnen via deze opgaaf hun inkomsten steun en een scala aan subsidie, s aanvragen ,deze worden dan vervolgens in rechten omgezet ,en deze bedragen krijgen ze dan jaarlijks toegestopt .Zonder deze inkomstensteun kunnen zij niet voortbestaan .
Wij kunnen geen gebruik maken van deze stroop pot , al zou het wel eens gemakkelijk zijn schuilt er het risico in afhankelijk te worden.
Het inkomen wat we uit ons spulletje krijgen is inderdaad laag , maar aangevuld met wat we zelf maken en verbouwen eten we er goed van En hebben we plezier in ons werk .
Mijn ergernis zit vooral in het feit dat we alles moeten aantonen , nu heb ik 1 kalf ben ik ineens ook rundvee houder en moet alle regeltjes volgen , U B N extra betalen stal en mest opgeven , en dan het dier gezondheid programma volgen , bloed tappen i b r en lepto laten onderzoeken .En wat te denken van het bijhouden van een stallijst
maar de grootste ergernis zit hem in de controle,s en dan met name in de arrogantie , macht , alsof wij onnozel zijn en hun mij even terecht moeten wijzen ,en ik hun verantwoording moet afdragen .
En zo ik eerder al aangaf zijn dit vaak omhoog gevallen boeren zonen ,door de schaalvergroting uitgespuwd. mij totaal niet begrijpend .
Gr John
Ik snap je frustratie.

De methode die ik toepas: als ze aanwezig zijn: knikken en af en toe eens laten zeggen: 'je hebt gelijk, dat wist ik niet, ik zal er in het vervolg aan denken,...'. je moet ze het gevoel geven dat hun job nuttig is, hoe meer je tegenspartelt hoe meer ze hun zin zullen doordrijven.

van zodra ze van het erf gereden zijn doe je weer je eigen zin.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gecombineerde opgave

Bericht door pelletpower »

Dat laatste klopt als een bus. Als je gaat tegenstribbelen ben je de klos. En als je iemand een eikel noemt, blijf erbij lachen!

Is het simpelste niet een beetje land verkopen zodat je net onder de 3 ha zit?
Plaats reactie