Houtsnippers

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door nck »

Is geen vloeken in de kerk. Integendeel.
Trial and error is vaak de beste manier om redelijk betrouwbaar resultaat te krijgen.

Ik heb voor een startend bedrijf in mijn omgeving afgelopen winter proeven gedaan met door hun geproduceerde brandstof.
Met was zelf overtuigd van hun product, maar zochten bevestiging. Via mijn ketelleverancier kwam men bij mij.
Na twee keer stoken was het oordeel "Volstrekt ongeschikt voor gebruik in een vergasser."
50 Kilo brandstof gaf twee volle emmers as en zand, plus een dikke laag slak op de bodem.

Toch zag de brandstof er goed uit, harde persing van 80 mm rond en 1.5 meter lang.
Donker van kleur door de hoge persdruk. In eerste instantie had ook ik best wel vertrouwen.
Ik heb geen idee van de samenstelling van dat product, maar vermoed veel met zand vervuilde bast uit een zagerij.
(Rinde)
Heb er nadien niets meer van vernomen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtsnippers

Bericht door jobplas »

Ik zal de sauna truck binnenkort eens proberen.

Ik heb trouwens een Airfryer thuis "een hete lucht patatbakker" kan het daar ook wel even mee testen, alhoewel 500 gram dan al gauw het maximum is.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtsnippers

Bericht door jobplas »

Net weer een karretje opgehaald, deze is vorige week gesnipperd en heft een week lang in de regen gestaan.
Op de kar was de binnenkant van de bult al voelbaar warm (haast onaangenaam om je hand langer in te houden), maar schimmelsporen waren ook al zichtbaar als een "witte waas".

Snippers zijn trouwens erg klein, lijkt meer op zaagsel als snippers.

Omdat dit te veel is voor de moestuin, heb ik maar 2 kuub aan het varken gegeven, ik hoop dat de bovenlaag van de grond daarmee iets droger blijft.

Niemand alternatieve ideen voor 8-10 kuub snippers per jaar?
Bijlagen
IMAG0682 klein2.jpg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtsnippers

Bericht door ritsaert snijder »

Bij de bomen..van pietje geleerd dat het een ideale mulch is voor de (fruit)bomen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Houtsnippers

Bericht door Pieke »

Ik heb ook wel 'ns een paar kuub snippers bijgestookt.Snelle warmte maar je blijft wel bijkiepen. Het droogt ook vrij snel door de verhouding gewicht/oppervlakte. Iedere week ff omscheppen en zorgen voor goede doorluchting. Let ook op in welk seizoen je stockeert, hout met blad gaat roken, dus bij voorkeur hout uit het najaar/winter.

Dit voorjaar heb ik ook de bodem van de kippenren ermee bedekt.Geen lelijke modderplaat meer en de dames scharrelen naar hartenlust.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtsnippers

Bericht door benthuis »

jobplas schreef: Niemand alternatieve ideen voor 8-10 kuub snippers per jaar?
Biomeiler!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door Pietje »

Bomen en andere houtgewassen kunnen snippers goed hebben. De schimmels die hout afbreken (enkel schimmels zijn daartoe in staat) zorgen voor een goede voeding voor het bodemleven, die op hun beurt weer voeding voor planten en bomen geven. Half verteerde snippers (mulch) geeft eerder voeding dan verse, want in de verse moet het circus van schimmels, bacterien, protozoa, etc. nog op gang komen. Zeker in de zomer gaat dat proces snel. Geduld dus als je snippers uitstrooit.

Max 10cm, omdat verterende snippers zuurstof nodig hebben. Deze mag niet ten koste gaan van de zuurstof die verder de grond in moet voor wortels en bodemleven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie