Houtsnippers

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Houtsnippers

Bericht door Tim »

Hey,

Om aan wat meer biomassa te komen (mulch), ga ik dit jaar op een lege onbekende plek een bats zonnebloemen zaaien. Eenmaal uitgebloeid en leeggegeten kap ik de boel en ga daarmee bedekken. Huidige ervaring leert me dat ze na 2 jaar nog net te vinden zijn.

Waarom zonnebloem? Stro waait naar de buren en hooi zit teveel zaad in. En ik heb 250 are waar zonnebloemen op mogen.

2e idee, houtsnippers. Ik zou dit jaar al graag wat meer bodem bedekken, oa onder de aardappelen.

Ik hoor verschillende voor en nadelen over houtsnippers. Wat zijn jullie ervaringen?

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door Pietje »

Er wordt veel gezegd dat houtsnippers stikstof vraagt in plaats van afgeeft. Ik kan dat niet verklaren met de processen die in de bodem afspelen. Het vrijgeven van stikstof gaat wel langzamer dan van bijvoorbeeld paardenmest.

Houtsnippers kunnen alleen door schimmels worden afgebroken. Zij maken enzymen aan die de lignine afbreekt en geschikt maakt voor consumptie door ander bodemleven, waaronder bacterien en protozoa. Met name die laatste geven de stikstof die door bacterien zijn "opgegeten" vrij voor plantenwortels.

Snippers verteren het best als ze nat en vochtig blijven. Op een kaal stuk land gaat dat dus niet zo snel. In de half-schaduw gaat dat zeker sneller.

Snippers van loofhout verteren makkelijker dan die van naaldhout/coniferen. Loofhout is makkelijker eetbaar / er zijn minder soorten schimmels die naaldhout eten. Veel blad er door heen komt de vertering ten goede. Strooi zeker 5 maar liever 10 cm,wat neerkomt op 2500m3 snippers. Met twee jaar ben je een eind met verteren, maar niet als je dit land in de volle zon hebt liggen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Houtsnippers

Bericht door Tim »

Pietje,

Die 250 are mogen geen snippers op, daar mag ik zonnebloemen op zaaien.

De snippers zijn voor onder de aardappelen, 16m².

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door nck »

Verterende houtsnippers verzuren ook de grond, dus ik zou wat kalk bijgeven.
Wij kalken onze mest ook expres, omdat er nogal wat houtsnippers in verwerkt zitten.

Op onze looppaden door de moestuin wordt met enige regelmaat nieuwe snippers uitgestrooid en daar groeit vrij weinig, een enkele halsstarrige ridderzuring daargelaten.
Dat zegt wel iets over het effect van de snippers op de ondergrond.

Ik zou het er niet vers tussen verwerken maar eerst goed laten broeien/verschimmelen.
Misschien mengen met een vracht vers gemaaid gras om een stevige broei te creëren.
T'is maar een idee.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Houtsnippers

Bericht door Blijfhopen »

Google op: Frank Anrijs.
Je leest en leert dan heel veel van een in mijn ogen super deskundige op het gebied van bodembedekking.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door nck »

Mooi blog. Ook project Yggdrasil is het lezen waard.

Mennie tenks Gerard.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door Pietje »

nck schreef:Op onze looppaden door de moestuin wordt met enige regelmaat nieuwe snippers uitgestrooid en daar groeit vrij weinig, een enkele halsstarrige ridderzuring daargelaten.
Dat zegt wel iets over het effect van de snippers op de ondergrond.
Onkruidzaden en kiemen die al in de grond zitten, lopen door lichtgebrek (door de dikke laag snippers) niet uit. Onkruidzaad dat op de snippers waait, heeft niet de goede combinatie tussen voeding in vocht in de bovenste laag van de snippers.
Dus wat is dan dat "iets"? :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door nck »

als dat het enige was zou er in een dikke laag mulch van een andere samenstelling ook geen onkruid opkomen.
Enkel de houtsnippers blijven het langst schoon

Ps, don't wink anymore.
it annoys me.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Houtsnippers

Bericht door Brit »

Pietje schreef:Er wordt veel gezegd dat houtsnippers stikstof vraagt in plaats van afgeeft. Ik kan dat niet verklaren met de processen die in de bodem afspelen. Het vrijgeven van stikstof gaat wel langzamer dan van bijvoorbeeld paardenmest.
Verse houtsnippers die door de grond worden gespit of gefreest gebruiken meer stikstof dan dat ze afgeven in het eerste jaar. Op gronden met een slechte beluchting duurt het langer. Ik heb dit duidelijk kunnen waarnemen op een kwekerij waar verse houtsnippers met een kraan tot 50 cm in de zee-kleigrond was gespit.
Het eerste jaar vertoonde bijna alle planten een stikstof-gebrek, daarna voornamelijk de planten langs paden en op een nat stuk. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het allemaal goed was in het derde jaar, maar na zo'n 5 jaar zag alles er gezond uit.

Houtsnippers als mulch schijnt dit probleem niet te kennen, en heb ik ook nooit waargenomen.

Aardappels houden wel van een zuurdere grond, dus een lekkere laag snippers zullen ze wel waarderen. Het voorverteren van de snippers is totaal overbodig als je ze gebruikt voor een mulch.
De aardappelen houden ook van kalk, dus vergruisde eierschillen zullen erg worden gewaardeerd, aangezien deze de zuurgraad nauwelijks veranderen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Toby Hemenway (Gaia's Garden) adviseert om als vuistregel één deel "bruin" te mengen met één deel "groen", om zo de C/N verhouding ongeveer op de gewenste 20 te krijgen voor de beste mulch. Maar niets moet. Als het op de bodem ligt als mulch, neemt het bodemleven wat het nodig heeft. Ondergeploegd, overvoer je het bodemleven en gaat het stikstof verbruiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Houtsnippers

Bericht door Brit »

Ik heb zelf slechte ervaring met 1 op 1 verhouding C/N in een mulch. De waarschijnlijk te dikke laag, was zeer actief gaan composteren en heeft daardoor rot veroorzaakt in een aantal heesters. Ik weet nog dat de meeste slachtoffers Rhododendrons waren, maar ook een aantal inheemse, waarvan ik niet meer met zekerheid durf te zeggen welke precies.
De natuurlijke mulchlagen zijn eigenlijk altijd koolstof-dominant, dus ik vraag me af waar dit advies op is gebaseerd? Bovenstaande verhoudingen adviseer ik alleen voor composthopen, en dat is pas een goede mulch na een half tot een heel jaar.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door Pietje »

Onderwerken van snippers is niet bepaald handig. Een landbouw-/gras-bodem is bacterie-dominant, en bacterien kunnen niets met hout / lignine. Enkel schimmels kunnen hout verteren. Als je houtsnippers onderwerkt, dan maak je het schimmels minder makkelijk het hout te verteren: koel en weinig schimmels in de buurt. Het verteren van organisch materiaal kost zowiezo zuurstof, waardoor er (als er veel vers organisch materiaal (ook gras!) ondergewerkt wordt) minder zuurstof overblijft voor bodemleven en wortels. Bomen kunnen daar snel last van krijgen.

Ik heb ook slechte ervaring met het mengen van organisch materiaal door snippers heen. Het gaat verstikken. Hetzelfde geldt voor kettingzaagsel door je snippers, en helemaal voor cirkelzaagsel. Grove snippers blijven lekker luchtig, en ook vocht kan goed naar beneden. De onderlaag verteert prachtig, terwijl de bovenlaag droog blijft en (doordat schimmels van vocht houden) bijna niet verteert.

Overigens verteert gras en ander niet-houtige gewassen door bacterien en groter bodemleven zoals mestwormen. Dat lijkt me om die reden al niet handig om door elkaar te mengen. Wormen zorgen voor kalk, extra kalk toevoegen lijkt me niet nodig. Mijn ervaring met zure grond is dat je kalk kan toevoegen tot je een ons weegt, maar dat binnen een jaar de zuurgraad weer op oud niveau is. Alsof je niets gedaan hebt...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtsnippers

Bericht door jobplas »

Niet helemaal zeker of deze vraag hier thuis hoort, maag ik probeer het toch even.
Via een buurman (hovenier) kan ik jaarlijks ongeveer 10 tot 20 kuub houtsnippers krijgen. Ik heb vandaag ook weer een volle kar gekregen (1,5 kuub). De laatste is bedoeld voor de looppaden in de moestuin.

Normaliter doet hij met dit spul niets anders als composteren, maar kan ik dit ook "eenvoudig" drogen en gebruiken voor verwarming?
Ik kan het vrijwel kosteloos overnemen en het transport van dit spul is slechts 100 meter, verder heb ik zelf genoeg schuurruimte....
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtsnippers

Bericht door nck »

Houtsnippers als brandstof is heel goed mogelijk maar je moet goed in de gaten hebben dat er veel groen tussen zit.
Je weet vaak niet wat de exacte samenstelling is van het versnipperde materiaal.
Zit er veel groen, blad, of bast in het materiaal krijg je in een ketel te maken met as met een laag smeltpunt.
Slakvorming.

Daarom zijn branders voor biomassa ook van een heel andere constructie dan branders voor pellets.
Bijmengen met stukhout is geen enkel punt. met mate zie je er niets van weer.
Maar enkel stoken op onbekende snippers is een ander verhaal.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtsnippers

Bericht door jobplas »

Anders dan een normale houtkachel en CV ketel heb ik nog niet, dus over de brander kan nog nagedacht worden. Het drogen van de snippers zet me meer aan het denken.

Gek eigenlijk, de brandstof is zo dichtbij en toch onbereikbaar (vanwege vocht).

Vloeken in de kerk misschien, maar een testje kan geen kwaad: 50kg snippers in een laken gooien en een half uur in de sauna "uitkoken".
In ieder geval kan ik dan wegen of ik vocht verlies? Hoe leuk vindt de houtworm in de snippers een kurkdroge sauna van 80 graden?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie