Thuis Composteren - een onderzoek

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Dutch John »

Neem een paar kippen. Die lusten graag vleesresten. En al het keukenafval. Je krijgt er eieren voor terug. Een Belgische gemeente deelt kippen aan de inwoners uit, om zo het keukenafvalprobleem elegant op te lossen. Degene die er geen kan of wil houden, brengt z'n afval naar een buurman die wel kippen heeft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door jwardenier »

Of buurt varkens waar men gezamenlijk groen afval heen brengt en om de buurt te versterken elk jaar het varken op de b b q op peuzelt . in juli verwachten wij weer biggen echte b b varkens . er zijn al verschillend projecten waar op tijdelijke braak liggende stukjes gezamenlijk met de buurt en of onder begeleiding een paar varkens gehouden worden , men krijgt dan ook gelijk weer een band met hun voedsel .
De peergroep uit Veenhuizen begeleidt deze projecten wel eens .Ook wel begeleiding door het varkens huis . gr J
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Brit »

Yep, dat is ook een mooie manier.
Hier is dat nog een toekomst wens om kippen te houden.
Maar eerst maar eens een vers huisje, eentje zonder aardbevingsschade. Iemand tips om van een schoonmoeder af te komen? :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door sfj »

Brit schreef: Iemand tips om van een schoonmoeder af te komen? :lol:
Gewoon scheiden toch? :mrgreen:


Dutch John schreef:Een Belgische gemeente deelt kippen aan de inwoners uit
Er moeten er al meerdere zijn denk ik. Ik woonde tot voor kort in zo'n gemeente. En inderdaad het heeft succes gehad. Weet niet wat de stand van zaken nu is. Cholesterol in de gemeente is wel naar boven :fff
toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

Hoi sfj,

Bedank voor het invullen van de vragenlijst en de uitgebreide feedback.
sfj schreef: - Als je al zo'n ding zou willen in de keuken dan snap ik niet waarom je er 50€ zou aan geven, laat staan meer. Een emmer met wat aarde, water en laagje papier en je bent vertrokken. Deze regenwormen (en nog andere soorten) kan je voor zeer weinig geld verkrijgen bij hobbykwekers. Er bestaat zelfs een netwerk van om het te promoveren, ook in de meeste steden zijn er een paar kwekers te vinden.
Ik ben bekend met de netwerken in steden om wormen te krijgen en hoe een goedkoper composteerder gebouwd kan worden voor 50 euro. Maar wat mijn onderzoek bevestigd is dat slecht 0,1% van de mensen in steden op die mannier composteert. Waarom is dat zo? Daarom probeer ik er achter te komen of het mogelijk is om dit te veranderen met een product dat het makkelijker en leuker maakt om dit te doen. De prijs is daarbij een middel om er achter te komen hoe complex het ontwerp moet zijn (denk aan 6 euro voor een Hema zaag tegenover 100 euro voor een HILTI circel zaag), niet om een maximale winst te bereiken.
- Helemaal zonder geurtjes? Dat geloof je toch zelf niet....
Het ruikt echt niet!! Ik zelf en vrienden van mij gebruiken het proces al enkele maanden in onze keuken. Er zijn absoluut geen vieze geurtjes en als je de de bak open doet ruimte het naar bosgrond of groenten. Als je me een PM stuurt kunnen we misschien kijken of het mogelijk is om mijn compostbak te zien in Delft :)
- Waar zet je zo'n ding? In een appartementskeuken is er doorgaans al niet veel plek.
- Als het ding toch niet al te groot is, dan gaat die bak nooit groot genoeg zijn om al het organisch afval op te vangen.
Dat is nou juist het punt van de vragenlijst: om er achter te komen met welke maat keuken en afval hoeveelheid ik rekening moet houden. Dit zijn de ontwerpuitdagingen voor mij. Het gaat echt niet een project worden waar ik een dag mee bezig ben en dat vervolgens nergens past en door niemand gebruikt wordt :)
- Buiten op het terras of zo is zeker geen optie, eenmaal het een beetje doorvriest gaan de wormen eraan. En eenmaal de zon erop zit drogen ze uit.
- Als je een kleine kelder hebt misschien. Maar wie heeft zin om na ieder diner naar die kelder te hollen?
Ik ben het helemaal met je eens, daarom kijk ik juist naar de keuken.
- Veel personen snappen niet dat er dingen zijn dat je beter niet in zo'n kleine composter-o-matic gooit zoals vlees en vettige dingen.
Dat is zeker iets om over na te denken. Je kunt proberen mensen te leren hoe ze met het product moeten omgaan of het ontwerp er op aanpassen. Het is een van de problemen die moet worden opgelost. *fingers crossed*
toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe en iedereen die de vragenlijst heeft ingevuld, dit helpt mij echt!
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door sfj »

toolman schreef:slecht 0,1% van de mensen in steden op die mannier composteert, Waarom is dat zo?
Comfort. En zolang het geen drol kost om iets weg te gooien komt daar nooit verandering in. + Als je hier in België een bak gecomposteerde aarde in een park zou uitgooien dan is dat gelijk aan sluikstorten.
toolman schreef:er achter te komen met welke maat keuken en afval hoeveelheid ik rekening moet houden
Hoe lang duurt het om iets te composteren in die bak? Laten we uit gaan van een cyclus van 6maanden.

Stel dat er 12cc per dag (half glas) en per persoon wordt in gestoken -> gezin van 4 = 50cc/dag
Na 10 dagen heb je 500cc
Na 1 maand is dat 1,5 liter
Na 6 maanden = 9 liter
Een zuinige familie heeft wat minder, maar als er verkwisters rondhangen zal het heel wat meer zijn.

Hierbij tel je op de 'basis-met-wormen' die je altijd nodig hebt. Toch minstens een liter of 3. Dat geeft samen 12 liter.
Wat ruimte bovenaan om een groter stukje groenten/plant erin te krijgen, alles is immers nog niet compact: 3 liter extra

Totaal komt nu op 15 liter inhoud. Hou zeker wat 'reserve' over.

Nu kan je denken aan een aantal verschillende maten op de markt te brengen:
For one or two: 15L
Up to Four: 30L
Mega-can-of-worms: 50L (veel groter kan je niet gaan want dat weegt te veel, zo al een 25kg)


ps: zorg ook dat het gecomposteerde materieel eenvoudig en zonder troep maken uit je bakje kan gehaald worden. Anders is de lokale poetsvrouw weer niet happy. Om één of andere manier moet je ook maken dat er niet te veel wormen alzo vluchten.

ps2: Mijn auteurs rechten bedragen 5% van de verkoopsprijs :mrgreen:
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door sfj »

Kijk, de krant gooit de informatie zo naar je kop:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150406_01616932
Momenteel gooit een gemiddeld Vlaams gezin jaarlijks 36 tot 55 kilogram voedsel weg

45kg per jaar = 22,5kg op 6 maanden. Schat ik in op een liter of 30 dus. Drie keer zoveel dan wat ik eerder aangaf als voorbeeld.
toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

Oke iedereen, super bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels voldoende gegevens dus ik ga de vragenlijst afsluiten.
Bedankt ook sjf voor het doorrekenen :)

Mochten jullie het leuk vinden om te weten hoe het project zich verder ontwikkeld kun je het beste onze facebook pagina in de gaten houden:

www.facebook.com/homecomposter

Groetjes!
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Brit »

Hoi Sahil,

Kijk voor de grap ook eens naar de Black Soldier Fly. Deze kunnen al het organische afval aan.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie