15 cube oud stro, wat doe ik er mee

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

15 cube oud stro, wat doe ik er mee

Bericht door sfj »

Oude boerderij gekocht en op de zolders ligt er nog een 15m3 stro. Stofferig. Een paar balen, de rest is los stro. Bovenste laag is minstens 15 jaar oud de onderste waarschijnlijk een eeuw. Is hier nog iets nuttig mee aan te vangen?
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: 15 cube oud stro, wat doe ik er mee

Bericht door CvP »

Binnenkort is het pasen...
(Paasvuurtje??)

:-)
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: 15 cube oud stro, wat doe ik er mee

Bericht door Blijfhopen »

@sfj
Als je een moestuin begint kun je er prima de grond mee bedekken. Dikke laag. Moet je eens opletten wat voor een mooi grondje er tevoorschijn komt.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: 15 cube oud stro, wat doe ik er mee

Bericht door benthuis »

Ligt er denk ik meestal als isolatie en wind dichting?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 15 cube oud stro, wat doe ik er mee

Bericht door ritsaert snijder »

Wij hadden het met hooi. Een eerste deel is opgegeten door kamelen, werd netjes opgehaald. De rest hebben in het land op een hoop gegooid en nat gemaakt. Het wordt nog redelijk snel compost (twee jaar).
groet!

Ritsaert
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: 15 cube oud stro, wat doe ik er mee

Bericht door sfj »

Er vanaf geraken is niet zo moeilijk. De landbouwer rechtover ons wilt het wel in zijn veld draaien na de oogst.

- In het moestuintje als vorstbescherming en om het vocht vast te houden is zeker nog een idee. Vormt ook perfecte basis voor het composteren.
- Gebruiken als verpakkingsmateriaal als opvulling/bescherming ipv isomo of ander kunststof spul.
- Opvullen van kussens/matrassen, er zal wel wat stof uitkomen, maar in een boomhut of zo zie ik een grote poef wel zitten!
- Persen naar pellets is ook nog een optie. Dit gebruiken we nu al voor de paarden. Het stro van op de zolders kan hier niet meer voor dienen. Als brandstof kan het wel nog natuurlijk.
Plaats reactie