Kolen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Kolen

Bericht door kockie »

Ik wil het nu niet over vergassen of verbranden hebben, maar over het fermenteren van kolen; groene kolen dan welteverstaan.

Ik heb dit jaar met pijn en moeite een paar groene kolen aan het groeien gekregen. Een paar verloren aan konijnen, een paar aan slakken, maar er zijn er toch wat overgebleven. Deze zou ik graag omzetten naar zuurkool. Omdat ik geen Keulse pot o.i.d. heb, ben ik op zoek naar andere methoden c.q. materialen om dit te doen. Wie heeft ervaring met zuurkool maken in kleine hoeveelheden?

ik hou mij aanbevolen voor ideeën? Is het werkelijk zo "simpel" als fijnsnijden, zouten, stampen, afdekken en afwachten?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolen

Bericht door Dutch John »

Het boekje "Melkzuurgisting bij u thuis" is een goede handleiding. Zelf hebben we er nog weinig mee gedaan. Ik kan daarom nog geen praktische tips geven. Gewenste melkzuurvergisting is wel lastiger dan ongewenste......
Een pot met waterslot is wenselijk, maar met open potten of weckflessen kan het ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kolen

Bericht door jwardenier »

Ik heb hier wat ervaring me , We zijn ooit begonnen met een plastic emmer die voor voedsel geschikt was .
En inderdaad de kolen schaven of snijden , 20 gr zout per kg toevoegen .
kool in emmer stapelen met steeds wat zout er tussen , goed aanstampen zo dat het vocht er uit komt .
Dan groot koolblad op de bovenkant leggen [pas snijden] doek er op en daarop een ronde snijplank en een zware veldkei .[emmer, plank , doek en steen wel schoonmaken voor gebruik heet water en soda ]
14 dagen bij de verwarming zetten , dan de doek en plank schoonmaken en dan in koude ruimte zetten indien mogelijk dan het deksel op de emmer doen , na 6 weken kun je zuurkool eten .
Deze methode is wat houtje touwtje maar werkt wel ,ook voor zoute bonen is dit zo te doen .
Wij zijn over gegaan naar potten met water slot ,is makkelijker schoon te houden en gebruik s vriendelijker.
de smaak is het zelfde .Er staan nu 4 potten in de kelder ,bonen zuurkool rode kool en nog een leeg hierin komen nog wortels met uien .
Het boekje wat D J vermelde is echt een aanrader .
Wij maken in de vroege herfst zuurkool en eten er van tot na de volgende zomer ,tot het laatst blijf het goed in de potten ,in de emmer kan het laatste beetje dan wel eens raar smaken , maar al doende kom je daar wel achter .
Je kan kruiden toevoegen zoals jeneverbes , laurierblad ,komijn en dille.
succes
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolen

Bericht door Dutch John »

John,

Je gebruikt geen startcultuur?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Kolen

Bericht door Lycopoda »

Hier ook dezelfde manier als jwardenier beschrijft. Grotere hoeveelheden dan een weckpot lijkt me wel beter werken (wij doen het in een 5 liter vat van de Boerenbond), omdat je dan minder problemen met zuurstof hebt. Geen starter nodig, gewoon laagjes kool, afgewisseld met zout, en stampen maar. Tot nu toe (4 keer op rij) gelukt.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kolen

Bericht door jwardenier »

D J Een starter gebruik ik zelden , wel eens bij rode kool gedaan in de vorm van karnemelk , maar deze bederft sneller dan zonder.
Om de melkzuur bacterie op gang te krijgen zet ik de pot de eerste 4 weken lekker warm bij de kachel , we hebben nog maar 1 keer een mislukking gehad en dat met een starter .

Lycopoda , wij gebruiken nu ook potten met waterslot , bonen 15 l , kool 10 l , geeft een mooiere smaak als kleine emmer of weckpot .
na jaren 15 l emmers gebruikt te hebben , vooral het schoon houden is een vooruitgang , bij bonen moesten we elke weer doek plank en steen schoon schrobben , nu geen schoonmaak werk meer ,deksel en steen optillen pan vullen steen en deksel weer op hun plaats en dat is het . ze kosten een paar centen maar zijn dat waart door hun gebruiksvriendelijkheid , wel erg kwetsbaar .
en we eten 3 dagen per week uit de pot vullen dit aan met weck vers of gedroogde groenten , een enkele keer een krop sla uit de winkel Melkzuur vergisting maakt je onafhankelijker en kost niet meer energie dan het instoppen en je eet ook nog eens lekker .
. gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kolen

Bericht door kockie »

Wat voor een emmers moet ik dan aan denken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kolen

Bericht door gerard »

kockie schreef:Wat voor een emmers moet ik dan aan denken?
Paarse!
zuurkoolvaatjes.jpg
zuurkoolvaatjes.jpg (16.28 KiB) 5736 keer bekeken
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kolen

Bericht door kockie »

euh.... waar zit het waterslot dan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kolen

Bericht door gerard »

kockie schreef:euh.... waar zit het waterslot dan?
euh.... geen! Even open en gelijk weer dicht draaien. Deze "emmers" sluiten hermetisch.
Persé een waterslot? Dan een gaatje boren en daarin passende siliconenstop met een waterslot monteren, voorbeeld:
http://www.brouwmarkt.nl/siliconen-stop ... tAodKmgAaA
of compleet kopen...http://www.brouwmarkt.nl/kunstof-vat-31 ... rslot.html
groet,
Gerard
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kolen

Bericht door jwardenier »

Kokie , ik heb jaren een emmer gebruikt waar voeding-s stoffen in gezeten hadden , bv coating voor kaas witte of gele emmer met deksel.
mocht je wat gaan kopen , raad ik je aan om direct een Keulse pot met waterslot te kopen .
Het waterslot zit dan in de hals van de pot , hier giet je water in en zet je het deksel in .
De bijgeleverde stenen leg je op het koolblad , waaronder dan de zuurkool in wording zit .
op de site van van der kooi in jubbega kun je voorbeelden en boekje en koolschaaf vinden [geen reclame ? toch ] gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolen

Bericht door Dutch John »

Een paar dagen geleden volgens John's methode een paar rode kolen op pot gezet. Er trekt nu schuim door het doek, dus een vorm van vergisting is gestart. Laten we hopen de goede. Vergisten van fruit, granen en zelfs mais (eerst verstijfselen) gaat hier altijd goed, maar met melkzuurvergisting was dat altijd wat lastiger.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kolen

Bericht door Lieve »

Ik ken zuurkool, gemaakt met witte kool. Wat doen jullie met zure andere groenten, heeft iemand recepten?
Plaats reactie