Agrobiodiversiteit

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mark Bloemberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:26

Agrobiodiversiteit

Bericht door Mark Bloemberg »

Hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum dus het spijt me als dit onderwerp al bestaat maar ik heb nog niet goed door hoe je door alle onderwerpen kan zoeken. Ik vroeg me af wat jullie gedachten zijn over agrobiodiversiteit en de methodes om deze te vergroten met behulp van akkerranden en dergelijke.

Ik ben een laatstejaars student aan de HAS Den Bosch (Toegepaste Biologie) en doe op heden een project over agrobiodiversiteit. Wij kijken voor nu alleen naar zandgronden om het overzichtelijk te houden. Het idee van het project is om het voor boeren mogelijk te maken om makkelijk kenmerkende plant en diersoorten te identificeren via een app. Vervolgens kan de lijst met soorten die zij vervolgens hebben gebruikt worden om een biodiversiteit waarde vast te stellen. Wij willen het zo makkelijker maken voor boeren om de biodiversiteit in hun gebied vast te stellen en hem te verhogen wanneer nodig. Voor dit project hebben we echter nog informatie nodig over welke plant en diersoorten kenmerkend zijn voor zandgronden, heeft iemand hier toevallig nog informatie over? Ook alle ideeen en commentaar zijn welkom.

mvg, Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dat je een grotere slag kunt slaan als je inzet op "willen" in plaats van "kunnen". Ik ben omsloten door agrariërs, zowel veehouders als akkerbouwers. Kan prima met hen overweg, maar geen van allen geeft ene moer om biodiversiteit. Integendeel. De enkeling die bloemen in zijn akkerranden heeft, doet dat vanwege de goede subsidie. Let wel, het zijn mensen die hartstochtelijk met hun vak bezig zijn, maar diversiteit is niet gewenst. Er is daarom maar weinig meer van over en te herkennen.

Probeer agrariërs dus duidelijk te maken dat ze gebaat zijn bij biodiversiteit. Iemand die gemotiveerd en nieuwsgierig is, zoekt zelf we. Iemand die wil, die kan. Maar iemand die kan, hoeft nog niet te willen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mark Bloemberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:26

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Mark Bloemberg »

Ja daar heb je zeker gelijk in, en daar word ook aan gewerkt. Deze app is daarvoor niet bedoeld maar we willen wel informatie over planten en dieren geven die behulpzaam zijn voor een boer zoals dieren die werken als biologische bestrijders of planten die stikstof vastzetten in de grond. Als iemand nog tips heeft over hoe je boeren meer kan porren om zich in te zetten voor biodiversiteit in een app als dit, ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Tim »

Mark,

Er is ook al zoiets: http://www.skalsumernatuurbeheer.nl

Kijk ook op de zustersites, ik weet niet of er een app is.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Tim »

Hey,

Het blijft leuk, studenten helpen.

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Krelis »

Studeren doe je voor jezelf
Boeren doe je voor de bank.
Rinco
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2012, 20:51

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Rinco »

Beste mark,

Ik zie nu pas je bijdrage over Agrobiodiversiteit. Ben je nog met het project bezig? Ik ben zelf landbouwer en ik herkende mezelf wel in de omschrijving van Dutch John. Ik neem aan dat hij met mij ook uitstekend overweg zou kunnen.
Helaas valt er met het aanleggen van akkerranden en bloemperken niet veel subsidie binnen te halen, dus voor zover ik dit doe, doe ik dit voor eigen rekening en risico. Het punt wat DJ maakt is wel heel wezenlijk. Als ik je korte projectbeschrijving zie, vraag ik me ook af wat een agrariër daar aan heeft. Daar valt of staat het toch mee. Als hij er niets aan heeft zal hij er ook niets mee doen. Heb je naar aanleiding van DJ's vraag daar over nagedacht?
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je directe vraag over kenmerken de soorten voor zandgrond. Er zijn echter boeken over vol geschreven, dus meld je even aan bij Wageningen UR Library (als je dat nog niet gedaan hebt) en je vindt een overvloed aan informatie. Succes.

Hartelijke groet,

Rinco de Koeijer
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Agrobiodiversiteit

Bericht door Tim »

Rinco,

Mark heeft het vast al opgelost met wat zoekresultaten uit google. Hij heeft in ieder geval niet de moeite genomen nog eens terug te komen.

Jammer dat de concentratie boog net zo kort is als de wifi verbinding van hun tablet.

Tim
Plaats reactie