Zure bonen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Zure bonen

Bericht door Tim »

Hey,

We hebben van de week de eerste bonen uit de weckpot geprobeerd. Wat blijkt, eerste smaak is goed, dan volgt er een zurige nasmaak die aanhoudt.

Had er zout bij gemoeten?

Qua bereiding het weck boekje gevolgd.

Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Zure bonen

Bericht door Mees* »

Toen ik mijn vader vroeger bezig zag dacht ik altijd 'moet dat, zoveel zout'..........maar de 'groen met witte' hebben we later zelf nooit zo lekker gekregen.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zure bonen

Bericht door jwardenier »

Hoi Tim , weck zegt eerst 3 min blancheren, het beste zonder zout ,alleen gekookt water toevoegen bij het in de glazen legen .
Glazen deksels en ringen ontsmetten in soda water en na spoelen met heet water
heb je het bij alle of meerdere glazen of alleen deze .
Wij hebben dit ook gehad en de oorzaak bleek een imitatie rubber ring , ook mijn schoonmaak is wel eens de oorzaak van een verloren resultaat .
We hebben het gehad dat in de loop van de winter er zelfs een witte waas op de bodem kwam .
Ook kunstmest of te veel stikstof in de bodem kunnen lijden tot dit resultaat of zelfs losse flessen .
Gebruik je de nieuwe weck glazen dan zal het lipje aan de rubber ring verraden dat de inhoud niet goed is door naar boven te staan of opzij ,wel altijd de klemmetjes van de potten halen

Mees, Het gebruikte zoudt zal voor zoute bonen geweest zijn , wij doen dit ook nog wel maar dan in de variant van melkzuur vergisting
We maken zo bonen in maar met beduidend minder zoudt dan mijn ouders gebruikten .
Ook maken we rooie kool op deze manier in en zuurkool en wortels met uien ,10 tot 15 l potten met waterslot .
Het scheelt een hoop energie en vooral veel secuur schoonmaak werk welke weck wel vereist .
Er zijn nog veel meer mogelijk heden om melkzuur te vergisten maar met 4 potten in de kelder hopen we genoeg te hebben tot eind van de winter ,natuurlijk aangevuld met weck en groenten uit de tuin
gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zure bonen

Bericht door Tim »

John,

Bedankt. Origineel rubber gebruikt op tulp flessen. Soda en warm water is gebeurd. Ik heb idd al een witte waas op de bodem. Stikstof zou kunnen, heb organische mest gebruikt op een hele arme (zand) tuin. En vorig jaar veel kalk gestrooid.

Komend jaar maar geen mest gebruiken.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zure bonen

Bericht door Dutch John »

Volgens mrs. DJ is witte waas onderin het gevolg van bemesting. Bonen die ingemaakt worden, krijgen nooit bemesting. Misschien bij HAK wel, maar hier niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie