Handbediende mostpomp

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Handbediende mostpomp

Bericht door Dutch John »

Nu we het proces van bier brouwen langzaam onder de knie krijgen en het ernaar uitziet dat het een blijvertje is, wordt het tijd om een vaste brouwopstelling te bouwen. Iets groter dan de huidige elektrische weckketel en houtgestookt, zonder verdere elektra. Voor de kookketel denk ik aan een dubbelwandige boiler, waarbij de dubbele wand de "pot sleeve" is. De brouwketel wordt een soortgelijke ketel, maar dan geïsoleerd. Losse hevelfilter. Maar de handpomp kan een probleem zijn. Zonder pomp kan ook, maar dan moet het af te hevelen vat omhoog. Geldt zowel voor de brouwketel als de kookketel. Dan is een pomp veel handiger. Zelf denk ik aan een vleugelpomp. Om metaalsmaak en oxidatie te voorkomen zou deze uit koper of rvs moeten zijn. Zijn die gemaakt? Andere suggesties? Meedenken over de rest van de installatie is ook welkom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door GTV6 »

Waarom zou je het dubbelwandig willen maken, gezien je tot een 63 graden verwarmt is de kans op aanbranden minimaal, tenminste mij nog nooit overkomen. Als je het graan simpel wil verwijderen kun je zo'n kookzak gebruiken, die kun je ook ophangen in je ketel, kan het al helemaal niet aanbranden. Of je moet elke week 100 liter verbruiken:-)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door Tim »

John,

Zelf een membraanpomp maken is ook niet moeilijk, dan heb je geen contact vloeistof/draaiende delen.

Bv van een bolle pijp bodem en 2 dun gesneden flensjes. Het membraan kun je zelf uitzoeken (iets foodgrade?) en de terugslagkleppen ook.

http://www.pompen-of-verzuipen.nl/a-385299/

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door Dutch John »

Tim,

Een lenspomp! Natuurlijk! Ik ga zoeken naar een slag groter met een temperatuurbestendigheid van 100 graden (80 graden in de praktijk).

GTV6,

Ik bedoelde natuurlijk een pot skirt, geen sleeve. En ja, incidenteel 70 liter ineens brouwen kan voorkomen als je een feestje geeft. Krijg je met zo'n kookzak een goed brouwzaalrendement? En hoe helder wordt de most? Mij lijkt dat je het één of het ander kunt krijgen, maar niet beide.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door GTV6 »

Ja 70 liter wordt wel beetje lastig te hanteren idd, met die kookzak is het rendement goed, maar idd zeker niet helder, ik vind dat niet zo belangrijk, na de gisting wordt het vanzelf weer helder, maar ja ik gebruik het niet voor bier.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door Dutch John »

:mrgreen:
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door jwardenier »

Hoi John , het bier brouwen is voor ons ook een blijvertje, ook ik heb met het idee om een wat grotere brouw installatie te maken ,en ook er aan gedacht dit met hout stook te doen maar ik kom niet uit met de temperatuur beheersing.
Het recept wat ik nu gebruik om een trippel te maken geeft een langzame opwarming aan stap voor stap steeds een wat hogere temperatuur met ook nog rust tijden tussen de verschillende temperatuur standen .Ik ga binnenkort nog een keer een brouw doen op een temperatuur om te kijken of dit ook mogelijk is , dus eerst water koken en dan af laten koelen naar 63 gr waarna de ingrediënten er in gaan , de volgende dag filteren en dan weer hop koken . Als dit lukt ben ik een kookketel [ houtstook]nodig en een geïsoleerd vat voor bereiding.
hoe ga jij dit doen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door Dutch John »

John,

Het langzame opwarmen tussen de enzympauzes zal hier ook hét probleem zijn, als je een grotere hoeveelheid met houtstook brouwt. Er is ook zoiets als de decoctiemethode, waarbij je heet water toevoegt om de temperatuurstappen te maken. Kleven ook nadelen aan en je moet heel goed weten wat je doet. Zelf denk aan kortere enzympauze's en met langere opwarmperiodes ertussen. Doe ik met m'n trage weckketel nu ook al en er komt lekker bier uit, dus.....

De enzymen hebben niet één temperatuur waar ze werken, maar een bereik. In dat bereik is een optimum waar we normaal verblijven (60 graden voor beta-amylase en 70 graden voor alfa-amylase). Eénstaps maischen heb ik nooit gedaan, maar het schijnt heel goed te kunnen. Je kunt volgens mij ook langzaam door de bereiken heen gaan. Dan profiteer je meer van beide omzettingen. De meer ervaren brouwers mogen mij corrigeren.

Ik weet niet of jouw idee om alleen 63 graden te gebruiken gaat werken. Je mist de vorming van onvergistbare suikers bij de stap van 70 graden. Voor een zoete tripel wel zo belangrijk. Verder stop je de enzymen niet door door te verwarmen naar 78 graden. De kans op een zich ontwikkelende besmetting in het langzaam afkoelende beslag is groot. Temeer door de lange periode tussen maischen en koken. En filteren gaat het best bij 78 graden, zo lees ik op hobbybrouwen.nl. Ik weet dat Seymour werkte volgens jouw voorstel. Maar Seymour lijkt me iemand die al snel tevreden was......

Mijn huidige (zal nog wel een paar keer veranderen....) gedachten over de installatie: een kook/brouwketel met pot skirt boven een houtvuur. Waarschijnlijk sta ik te roeren op een trapje.... Filteren met een hevelfilter en de zwaartekracht naar een tussenketel, die eventueel ook als gistvat kan fungeren. Kookbrouwketel leeg scheppen en uitspoelen, waarna de most er terug in gepompt kan worden. Koken. Dan aflaten naar een gistvat via een koelspiraal in een vat koud water.
Voor de temperatuurbeheersing bij gisten en lageren moet ik nog iets bedenken. Nu sjouw ik de gistemmer naar een ruimte met passende temperatuur. Lageren bijvoorbeeld in de kelder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door jwardenier »

John , vandaag ben ik bij een verkoper van brouw installaties en grondstoffen voor de brouw geweest ,de als best aanbevolen ketel is een van rvs 70 l ,heeft een filter plaat vlak boven de bodem ,aftapkraan met inwendig buisje door filterplaat heen naar de bodem , en een vaste rvs koel spiraal ,en werkt op gas . Heeft veder nog een thermometer en aflees buis om te zien hoeveel er in het vat zit .
dit werkt verhelderend en bracht mij op het idee een oude open melk koeler om te bouwen , alleen is het dunwandig materiaal en is het de vraag hoe snel je dit door stookt of dat het handiger is een stook schild er onder te plaatsen .ook het filter stelt me nog voor een uitdaging
ook heb ik nog een rvs boiler 80 l met rvs warmte wisselaar , deze is wel dikwandig maar dan weer niet geïsoleerd.
een kant en klaar kost rond de 500,-
Volgens hun kun je met de methode Symoer een goed bier maken, dit ga ik eerst proberen en kijk dan of het een kookketel of brouwketel moet gaan worden , gisten kan bij mij in de zelfde ruimte als brouwen lageren doe ik in de voorraad kamer die is meestal rond de 10 gr zelfs hartje zomer , goed hè , isolatie
kelder is meer voor zuurkool en dergelijke .
Ik zal het resultaat melden , duurt wel een maandje of meer . Ik hou intussen je lijntje in de gaten , hoop het een en ander te leren
op een trapje staan roeren lijkt me niet handig ,kun je het stook gedeelte niet verzinken [keldertje] gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door Dutch John »

Wij van WC-eend adviseren WC-eend.... Verkopers sturen je te vaak een kant uit, die hen het best past. Waarmee ik wil zeggen: vraag ook andere brouwers over hun visie over een installatie. Meng dat met eigen ervaringen en je krijgt iets passends.
Ik heb een paar keer met een filterplaat gewerkt en vond dat het filteren veel te lang duurde. Een bazooka slang filter ziet er knullig en weinig stoer uit, maar het filteren duurt slechts 20-30 minuten en het resultaat is kraakhelder. Voor een hevelfilter sta ik ook open. De handel verkoopt makkelijker een simpele geperforeerde plaat, dan een gecompliceerd handgemaakt buiswerk met sleuven.

Een plateautje bouwen is hier makkelijker gedaan dan een tegelvloer openbreken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Handbediende mostpomp

Bericht door jwardenier »

John , ik weet dat men me probeert een kant op te sturen , het ging me alleen om een idee .500, is een hoop geld .
Vandaag gefilterd met plaat en ja het duurt erg lang , bij het 1 trap s bouwen is de boel erg afgekoeld en zit het filter in een omzien dicht , waardoor het brouw proces zeker net zo veel tijd in beslag neemt dan wanneer je in verschillende trappen opwarmt .
de winst van het 1 trap s brouwen gaat verloren door de afkoeling .
Een 40 l gemaakt volgens de methode van Symoer , het moet wel een heel erg goed bier worden mocht ik dit weer gaan doen
Een bazooka filter slang heb ik nog niet kunnen bemachtigen vandaar dat de filterplaat weer gebruikt is misschien was het handiger geweest een bosje doorntakken samen te binden als filter zoals Symoer ook beschrijft .
Het was weer een leerzame dag , het regende dus vond het niet zo erg .
Gr John
Plaats reactie