Overschot appels

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Overschot appels

Bericht door mechanieker »

Bedankt voor alle reacties, ik zal ze 1 voor 1 proberen, echt.
Toch nog enkele vragen en bedenkingen :
Je kunt je appels ook op de jaarmarkt in Drenthe verkopen voor zuiver biologische appels voor 2 euro per kilo.
In Nederland mag 'bijklussen' en éénmalig iets verkopen of op geregelde basis.
In Vlaanderen moet alles belast worden.
Er is hier een fruit en groenten veiling , daar kan je enkel iets aanbieden met ondernemingsnummer.
Hetzelfde geldt als je ze op een markt zou aanbieden of zo.
Een vriend van me vond het ook voedselverspilling en dacht die op de reguliere markt in het dorp aan te bieden.
In geen tijd had ie een woedende fruitboer naast zich, de marktleider werd er bij gehaald, een 'leurkaart' diende hij aan te vragen , plus staanplaats, etc.
Hij heeft zijn kofferbak sneller gevuld dan hij hem geleegd had :roll:
De pulp van het fruit word opgehaald door een varkensboer.
Mijn dichtste buur heeft varkens maar de afgevallen appels wilt ie niet. Van pulp heb ik het hem nog niet gevraagd, doe ik eens in de komende maanden.
Verder gonst het idee " biomeiler " dag en nacht door mijn hoofd maar daar maak ik een nieuw topic voor aan.
Bomen die je niet snoeit geven zeker meer appels. Echter put je de bomen wel uit, ze zijn gekweekt op opbrengst en hoge groeikracht. Dit kan aardig lang goed gaan maar uiteindelijk worden je bomen sneller ziek en het fruit kwalitatief minder.
Aardig lang schrijf je, de bomen stonden er al en nu (meer dan tien jaar later) stijgt het aantal appels nog steeds ?

Ik kan je idee wel volgen ( en je hebt meer kennis van bomen) , want ik zou een zieke boom niet herkennen (nooit gehad volgens mij)
Of het fruit kwalitatief mindert daarover kan ik me niet uitspreken, ik maak er appelmoes van en voeg niks van suiker toe.
Het zou dan minder vitamines bevatten ?
Het is hier weliswaar een gezin van drie mannen ( ik ben weduwnaar al 15 jaar en gebleven) dus ik kook...
Van baby-bordje tot op heden :D dus de appelmoes smaakt nog steeds beter dan die uit een bokaal maar ik heb geen vergelijkingspunt met een chefkok.
Ik raad aan juist om te snoeien, je krijgt dan mooiere bomen die vitaler blijven en zeker in het jaar na een flinke snoeibeurt, minder appels. Nadeel is dat je vervolgens wel ieder jaar moet snoeien.
Echt groene vingers heb ik nu niet maar als ik zou snoeien betekent dit dat het een jaarlijks karwei wordt ?
Verplicht of ?
Snoeiafval doet me al weer richting biomeiler denken...

Mensen met hobby varkens , vind ik niet direct terug in nabije omgeving of het is een kinderboerderij 15 km verderop.
Ik heb dagelijks toch wel een volle kruiwagen ( of bakwagen noemen jullie het ?) bij winderig weer , soms twee drie.

Ik vind alle reacties heel goed, het stemt tot nadenken en brengt oplossingen aan.

De bomen hebben voor mij momenteel een waarde in die zin van :
- ze breken wat de wind hier , het kan hier heftig waaien.
- ze hebben een waarde omdat ze (iets kom er niet op) omzetten in zuurstof.
- een imker een eind verderop beweert dat bijen echt ver gaan , geen idee hoever een bij vliegt ?
- Geen idee of die bestuiving door zijn bijen gebeurt, het zal wel ?

Aan allen bedankt voor de reacties, ik zal ook niet nalaten om te vertellen hoe het verder evolueert.
Ikzelf denk wel steeds in termen van de natuurlijke weg , minder transporteren, minder hoe heet het alweer " eroei "
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieba ... tuurkunde)
Hier ook op het forum gevonden , waarvoor dank.
Ik doorlees heel wat topics, zalig forum ! Ook dank aan diegenen die zo uitvoerig een schrijven en anderen die er aan deelnemen en meedenken . Hoedje af daarvoor.

Dus als ik het ver moet transporteren oké maar dan in combinatie met bijv woon-werk of boodschappen.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Overschot appels

Bericht door Paide »

Oh wat zou ik graag met je willen ruilen :-)
Prachtige bomen met zo veel appels...

Mijn eerste idee zou persen zijn. Het is een investering (of een mooi hobbyproject) in een appelvreter en een persbak, maar daarna heb je heerlijk appelsap waar je ook nog eens cider en appelwijn van kunt maken.

Voor de resten, overschot en rotte appels zou ik een gat graven in de tuin en afdekken met wat zand zodat er geen wespen bij kunnen.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Overschot appels

Bericht door remco d »

Ik heb zelf 2 appelbomen van ongeveer 80-100 jaar oud, deze waren waarschijnlijk 20 jaar niet meer gesnoeid maar hingen nog wel vol appels. Ik heb toen een snoeicursus gevolgd omdat ik bang was dat de boom zou uitscheuren ( stam is driekwart hol). De afgelopen 3-4 jaar waarschijnlijk de halve boom weggesnoeid, het was een gok. Gevolg is nu grotere appels met betere smaak en houdbaarheid. Kan natuurlijk ook met soort en weer te maken hebben, maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Je hebt gelijk dat een boom onder de grond even groot is. Als je gaat snoeien gaat de boom dat evenwicht proberen te herstellen dmv nieuwe scheuten. Zoek maar eens op waterloten. Snoeien wordt een jaarlijks karwei.

Heb je misschien foto's?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Overschot appels

Bericht door jwardenier »

Ik heb een boomgaardje , zelf geënte boompjes , appel ,peer, kers, pruim met daaronder bessenstruiken .
Met het enten heb ik cursussen gevolgd om te kunnen snoeien , sinds ik bezig ben gegaan met permacultuur en bostuin probeer ik alles wat ik geleerd heb weer te vergeten , ik moet nog wel snoeien omdat ik hiermee begonnen ben na het enten en dus de bomen gevormd heb naar dit idee , nu snoei ik alleen op licht en waterloten , elk jaar groeit de opbrengst .
We maken sappen ,wijn enz ,een mooie manier om veel appels te verwerken is stroop koken ,hiervoor heb ik een kookpot 100 l ,duurt wel even maar als het klaar is heb je ook wat .
Appels als veevoer raad ik af , het gaat in de maag gisten , een paar appels prima maar meer als snek of beloning .
verzwakte dieren hebben wel baat bij appels maar dan een aantal per dag , kruiwagens vol ,mooi voor cider azijn wijn en stroop , desnoods naar de compostbult .
Met ons dierbestand kan ik een paar emmers vol per dag voeren zonder problemen .
Het in boswallen strooien is een goed alternatief , egels muizen en andere diertjes eten er graag van .
Een enkele appel bind ik aan een touw spuit er koelvloeistof in en leg deze vastgebonden op een plek waar andere dieren er niet bij kunnen ,ratten eten er graag van en gaan dood .
Gisteren de laatste appel geplukt verwerkt in witlofsalade , bewaarappels hebben we tot ver in het nieuwe jaar ,hierna eten we appels uit de weck .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Overschot appels

Bericht door remco d »

jwardenier schreef:Ik heb een boomgaardje , zelf geënte boompjes , appel ,peer, kers, pruim met daaronder bessenstruiken .
Met het enten heb ik cursussen gevolgd om te kunnen snoeien , sinds ik bezig ben gegaan met permacultuur en bostuin probeer ik alles wat ik geleerd heb weer te vergeten , ik moet nog wel snoeien omdat ik hiermee begonnen ben na het enten en dus de bomen gevormd heb naar dit idee , nu snoei ik alleen op licht en waterloten , elk jaar groeit de opbrengst .
Licht is ook de belangrijkste reden van snoei. Het principe van permacultuur ( de boom gewoon laten groeien?) toepassen op gecultiveerde fruitbomen begrijp ik niet goed, kun je dat misschien toelichten? Voorbeelden genoeg in de buurt van mensen die een boomgaardje aanplanten en vervolgens er niets aan doen. Dat wordt zonder uitzondering een flop.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Overschot appels

Bericht door mechanieker »

Even enkele citaten eruit halen :
Oh wat zou ik graag met je willen ruilen :-)
Prachtige bomen met zo veel appels...
Dat zeggen er velen, maar vanaf augustus tot eind november kan je rapen.
Per boom een cirkel van om en bij de 10 meter diameter vallen er appels ( een appeltje die afvalt , ketst soms wat verderop)
Wij doen het als volgt , kruiwagen erbij in de maanden aug/sept , die maanden zijn het nog appeltjes als pingpong balletjes maar die vallen omdat ze in tros hangen.
In die periode zeg maar eten er nog niks van vogels aan, appeltjes veel te groen en te zuur , vrij intensief.
Vanaf september rapen we met 2 kruiwagens , alles kleiner dan een tennisappel > weg.
Andere kruiwagen gaat voor wie maar wil. Ik spaar er wel, geef er weg aan vrienden, er staat een bordje gratis appelen aan de openbare weg.
Vanaf eind september ben je per boom een half uur zoet met rapen maal het aantal bomen.
Ik heb ook een jaar visnetten eronder geplaatst zodat alles naar de stam liep :D
Scheelt een stuk in rapen dus.
Voor de resten, overschot en rotte appels zou ik een gat graven in de tuin en afdekken met wat zand zodat er geen wespen bij kunnen.
Hebben we ook een jaar gedaan, put gegraven achteraan moestuin alles erin aarde erop.
Daar komen er scheuten uit, takjes de dikte van een satéstok, en alle naast mekaar , als het ware een spijkerbed als het gemaaid is.
Putje maken > spitten > paar kruiwagens erin, afdekken > enorme arbeid verloren voor wat ?
Ik heb zelf 2 appelbomen van ongeveer 80-100 jaar oud, deze waren waarschijnlijk 20 jaar niet meer gesnoeid maar hingen nog wel vol appels.


Met andere woorden is ben er nog lang niet vanaf :roll:
Ik heb ook een boom die gescheurd staat en dacht het zelfde, die gaat scheuren en ooit bij een storm ligt die er.
Het kan hier enorm waaien van de storm, soms denk ik het dak vliegt er nog af.
Bij het ochtendgloren, zijn alle bladeren ervan maar de boom houd al jaren stand.
We maken sappen ,wijn enz ,een mooie manier om veel appels te verwerken is stroop koken ,hiervoor heb ik een kookpot 100 l ,duurt wel even maar als het klaar is heb je ook wat .
Appels als veevoer raad ik af , het gaat in de maag gisten , een paar appels prima maar meer als snek of beloning .
verzwakte dieren hebben wel baat bij appels maar dan een aantal per dag , kruiwagens vol ,mooi voor cider azijn wijn en stroop , desnoods naar de compostbult .
Met ons dierbestand kan ik een paar emmers vol per dag voeren zonder problemen .
Het in boswallen strooien is een goed alternatief , egels muizen en andere diertjes eten er graag van .
Allemaal fantastisch hoor maar ik ben een alleenstaande man met twee zonen 8)
Ik werk van 7.45u, werk over de middag door ( eet dan een appel, greintje) stop om 16.15 u op die manier kan ik woon-werk combineren met mijn schoolgaande zonen, woensdagmiddag vrij (net als zij) , nog wat tijd om te koken, avondeten , daarna was en plas, alle huishoudelijke taken.
Daarna rapen we appels :lol:

Ps : de boer zei ook iets dat teveel appels gingen gisten in de maag etc.
Vreemd dat mijn ganzen dat wel aankunnen ? Als ik appels schil voor appelmoes, gooi ik die ofwel op de compost hoop of bij de ganzen, daar is het weg in geen tijd.

Het gooien in bos of velden, ik weet dat muizen en egels, zelfs hazen die graag eten.
Dit gebeurt dan ook met mate maar ook in overeenkomst met eigenaars.
En dat laatste moet op papier ! Anders hoe organisch een appel ook is, wordt het als sluikstorten aanzien.


Vooralsnog bedankt voor de levendige reacties :D
Ik lees met plezier.
Met vriendelijke groet.

Zo een weckpot ding ( ik denk dat het zoiets is) met bokalen en roze rubbers en alles erbij heb ik als cado van iemand nieuw gekregen.
Eénmaal uitgeprobeerd en veilig opgeborgen in de garage :fff
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overschot appels

Bericht door kockie »

mechanieker schreef:Ik heb ook een jaar visnetten eronder geplaatst zodat alles naar de stam liep :D
Ik zie een aflevering van "Buurman en Buurman" voor me met een grote appelmoesmachine :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Overschot appels

Bericht door Lieve »

In welke buurt woon je?
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Overschot appels

Bericht door mechanieker »

Kust, West-Vlaanderen.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Overschot appels

Bericht door Lieve »

We kunnen misschien iets voorzien voor volgend oogst seizoen?
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Overschot appels

Bericht door mechanieker »

Met plezier, zend maar een privé-bericht.
Onderschat het niet. Je zou de eerste niet zijn die de kofferbak vult met appels tot er omzeggens geen vering meer opzit. :D
Maar dat kan via privé-bericht geregeld.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Overschot appels

Bericht door jwardenier »

Remco ;Het permacultuur principe toepassen op gecultiveerde bomen , nee dat lukt dus niet , vandaar ook het beperkt snoeien op licht en waterloten .
Bij de cursussen leerden we ook op vorm , fruit en op vervangend hout te snoeien , dit laat ik dus achterwege .
Ik hoop eens de bomen zover te hebben dat de snoeischaar niet of beperkt gebruikt hoeft te worden ,en dat er dus een balans ontstaan is .
Bij een boom heb ik zowel het ent hout als de ent laten uitgroeien , deze geeft ook fruit , naar verhouding net zo veel als een gecultiveerde boom .wel klein fruit .
Ik pas wel het principe toe grote boom gevolgd door middelgroot tot klein fruit aan toe ,hieronder een kruid laag en veel muls in de vorm van stro , blad en houtsnippers .
Onder andere fruit en noten bomen heb ik een varkensweide , onder de bomen aardpeer en gras , om beperkt varkens te weiden .
Een gedeelte van het fruit staat in een gecombineerde bos en moestuin , noten ,fruit, klein fruit ,kruiden ,verf en geurplanten of gewoon omdat we een plant erg mooi vinden zonder er een gebruiksdoel voor te hebben .
ook hier snoei ik op licht , bij jonge bomen ook op vorm .
dan heb ik nog notenbomen in de weides staan , deze laat ik vrij groeien ,wel een vee bescherming .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Overschot appels

Bericht door remco d »

Bedankt voor de uitleg. Zelf ben ik een deel al het aanplanten als weide met hoogstambomen en die snoei ik wel gewoon. Ik het voedselbos wil ik de wilde varianten gaan planten. Zoals jij het hebt lijkt mij geweldig!

On topic: door snoeien ben ik die te kleine appels kwijtgeraakt. Ik krijg minder, maar betere appels. Overigens zeggen verschillende deskundigen op het gebied van fruitbomen: laat maar liggen dat fruit kan geen kwaad.

Zelf ruim ik het liever wel op
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Overschot appels

Bericht door mechanieker »

On topic: door snoeien ben ik die te kleine appels kwijtgeraakt. Ik krijg minder, maar betere appels. Overigens zeggen verschillende deskundigen op het gebied van fruitbomen: laat maar liggen dat fruit kan geen kwaad.

Zelf ruim ik het liever wel op

Ik ben geen expert of deskundige en nooit geweest , in niks !

Waarom schrijf ik dat zo , simpel die woorden worden te vaak in de mond genomen en lees je altijd op websites, folder etcetera.
Dus ik geef even mee wat ik ervan weet, wat ik ondervond en ik heb nul groene vingers maar zou het zo graag kunnen. Ik leer dagelijks en ik probeer, lees me wat in, haal ideetjes op.

De boomgaard , annex weide ligt rond het huisje.
Fruit laten liggen resulteert in troep, ontelbare kleine houten scheutjes eronder, wespen, andere beestjes.
Ik probeerde al meerdere opties met die weide.
Ik heb er schapen op gezet. Ook toen zei de schapeboer alle appels rapen tenzij je problemen wilt.
Van de schapen ben ik afgestapt, jaarlijks iemand met een schapebok laten komen.
Schapenstallingen, lammeren, in de schuur wachten dus op safe spelen als een schaap moet lammeren.
Ik ben ook huisvader dus je eigen kinderen in bed en bij een schaap gaan zitten, leek me maar niks.
Prioriteiten dus.
Maar ik probeerde het uit, ik ben er niet vies van, schapen moeten in de winter binnen, hokjes maken, stro bij halen, bieten bijvoederen, een trimmer gekocht , schapen scheren, bergen wol , enorm intensief , wol plukken, wassen , uitmekaar halen, en toch appels rapen ??
Schapen weg, vriend van me zet er een ezel op.
Ezel balkt , maar totdaar. Voor de ezel moet er wel een schrikdraad...
Oja? Oké dan om draad en machientje , wat materiaal links en rechts bijgehaald , het leek me nog altijd minder intensief dan gras maaien.
Ik heb het ook eens een jaar laten staan, en aan de landbouw gevraagd om met de maaibalk te maaien, viel tegen.

Nu ezels en appels , weer geen goed idee , dus rapen weer.
Zoals ik al vaak zei, het waait hier goed. Electriciteit uit, ezel in paniek , ezel op stap in de donkerte , de velden in.
Stroomdraadje was samen met de electriciteit uit en ik dan maar met de zaklamp de velden in, op zoek naar een ezel :D
Gelukkig had ik die snel maar terugkomen ermee ging niet zo vlot.
Als een dier uitbreekt, ben je verantwoordelijk als het op je weide staat.
Had de ezel op de openbare weg gelopen , auto erop > dikke problemen.
Dus zo een stroomdraadding heb je ook op batterijen maar ik had iets van komaan zeg.
Ik investeer en verbruik electriciteit voor een ander zijn ezel, wat een ezel ben ik dan :?

Dus uiteindelijk op boereganzen gekomen, geweldig , ze eten niet van de nog te groene appels , schijnbaar geen last van hun maag maar het blijft wel rotten, het is wel troep als je er door loopt.
En de wespen erbij.

Een composthoop of ingraven , hoeveel kruiwagens kunnen er bij jullie op de composthoop elke week een tiental ?

Er zijn hier al een aantal mensen die er willen, en bij de volgende oogst spreken we af.
Ik heb een houten fruitladder en twee aluminium ladders.
Voor de mensen gaf ik volgende wel al mee.
Bewaarappelen leg je best in een koude ruimte , open, want in bakjes 1 rotte steekt de rest aan.
Er vertrokken hier al mensen met de koffervol en de achterzetels ook.
Realiseer je wel als je die allemaal open legt , dat je tuinhuis vol ligt :o
Probleem bij veel mensen is dat ze geen koude ruimte meer hebben, alles is verwarmd.
En als je gaat persen, denk aan de restafval.

Anders is iedereen welkom maar ik kijk toch naar een oplossing met de groene appeltjes die afvallen, de rotte, aangepikte van de vogels en die met wormpjes in.

Als ik niks vind in de richting iets uithalen met gisten, ( hier komt de biomeiler weer opspelen ) , dan ga ik inderdaad snoeien, maar dan misschien wel met de kettingzaag...en vrij laag.

Nog initiatieven , die richting op of andere ?

Met vriendelijke groet en bedankt om mee te brainstormen.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Overschot appels

Bericht door willem »

mechanieker ,

leuk om al jouw verhalen te lezen, open/luchtig en realistisch. Buiten je werk voor inkomen kom je om in het werk thuis, zowel hobbymatig als noodzakelijk.
Die appels zijn een aanslag op je vrije tijd die je beter kan gebruiken en aan de straatstenen niet kwijt kan.
Wel eens gedacht om die paar 1000 kilo te verhakselen, als twee kruiwagens vol nou eens één kruiwagen appelmoes maakt door de hakselaar ben je 50% kwijt.
Je bent een man van groen dus dit past goed bij je om met het vele andere spul een
mooie composthoop te maken.
Waarschijnlijk heb je nog veel meer spul wat door de hakselaar kan (takken van appelbomen), hoe kleiner .. hoe beter verteerbaar.
Plaats reactie