Overschot appels

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Overschot appels

Bericht door mechanieker »

Wel eens gedacht om die paar 1000 kilo te verhakselen, als twee kruiwagens vol nou eens één kruiwagen appelmoes maakt door de hakselaar ben je 50% kwijt.
Elk jaar denk ik daaraan, daarom lees ik me ook in op veel zaken.
Dit jaar ben ik al langs geweest bij iemand met serres , die warmte haalt uit compost en die terug invoert in de serres.
Erg enthousiast is hij over zijn systeem niet, maar ik heb het op zijn minst gezien.
De beste tijd om zoiets te gaan bekijken is natuurlijk 's winters.
Ik bekijk ook of het de verplaatsing waard is , zo mag ik in de komende kerstvakantie ook eens langs bij iemand die een "pocketvergister" installeerde.

Gewoon om het principe technisch eens te bezien , ideetjes op te doen.

Wat dat verhakselen tot appelmoes betreft, vond ik hier op het forum al iets wat na te maken valt in RVS.
Het moet iets zijn wat makkelijk met regenwater af te spoelen valt.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 10&start=0

Maar dan wel iets groter.
Nu ik blijf denken aan biomeiler , appelpulp erbij, desnoods zonder het sap.
Hoewel ik hier en daar lees dat men vaak water toevoegt met suiker / mest van niet-carnivoren.

Als ik nog enkele gratis trampolines ophaal ( want dat doe ik als het in de buurt is) dan neem ik terug het systeem van een paar jaar terug op.
Mensen plaatsen vaak een trampoline in de tuin, maar laten die een tijd staan.
Vaak is het zeil dan langs één zijde gescheurd, en mag je die halen.
De buizen zijn meestal een duim in galvanisé buis en passen in mekaar, het roest niet snel en het zeil val meestal nog op te spannen.

Zo hebben we eens rond de stam een trampoline geplaatst, met één zijde een meter hoger.
Enkele nylon touwen eronder die het trampoline-effect breken want als de appels vielen van 3 meter hoog, kaatsten die buiten de trampoline natuurlijk :wink:
Langs de laagste zijde met afbraakplanken een dam gemaakt met uitneembare plank. Appels rollen mooi waar ze dienen te zijn dan.
Op die manier had je enkel met de kruiwagen er heen te gaan , plank wat opheffen en je kruiwagen vult vanzelf.
Nadeel zoals het hier waaien kan, als de wind onder een grote trampoline slaat, kom je spectaculaire beelden te zien :fff
Anderzijds scheelt het een stuk rapen per dag.
Nu ik kom er wel, ik ben me er ook van bewust , eens mijn zonen het ouderlijk huis verlaten, dat ik me geen hernia aan appels ga rapen.

Ik lees me hier op het forum geweldig in, en doe enorm veel ideetjes op.
Van palletsloper, tot klieven , vrijwel elk topic probeer ik te lezen.
Maar we worden ouder, sleuren met europalletten, houtklieven, het mag allemaal wat minder arbeidsintensief.
Maar ik zie me binnen 15 jaar echt niet in een serviceflatje of op een appartementje midden in de smog stad.

Zelf iets maken, lassen, prutsen, zie ik me binnen 20 jaar nog doen :)

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Overschot appels

Bericht door Lewieke »

Ik ben amateurbrouwen en op zoek naar appels, peren, rabarber, ... diverse vruchten om een wijntje van te brouwen. Liefst ruil ik de vruchten voor een eigen brouwsel. Dit laat me toe om tegen geringe kosten weer nieuw spul te brouwen. Wie heeft interesse in een ruilhandeltje ?

Ik ben benieuwd of dit topic nog actief is.

L.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Overschot appels

Bericht door Pietje »

Zoals je ziet kan je er zo weer leven in blazen!

Waar woon je ergens? Dichtbij ruilen is makkelijker dan naar Texas v.v. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Overschot appels

Bericht door Lewieke »

Ik woon in de buurt van Kortrijk, West-Vlaanderen, het Texas van Vlaanderen dus. Tex van textiel. Goed idee overigens om mijn locatie wat juister weer te geven.

L.
Plaats reactie