Advies tav fruitpers gevraagd

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

De fruitverwerking neemt een dusdanige omvang aan, dat een fruitpers en een fruitmolen momenteel bovenaan het verlanglijstje staan. Ik kom 2 systemen tegen: de kantelbare vijzel en de vaste vijzel met racagnac systeem. De eerste lijkt me wat handiger in het gebruik, maar dat kan ik mis hebben. Ik sta open voor advies van ervaringsdeskundigen over zowel de persen als de molens. Het is bijvoorbeeld de bedoeling om appels te verwerken voor cider.

En mocht iemand een ouderwets kwaliteitje onder het stof hebben staan, ik houd mij aanbevolen...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door kockie »

Zoiets lijkt me ook uitgelezen voor een "groepsaankoop"; dwz met een groep zo'n ding kopen en dan op de een of andere manier laten rouleren.

Is zo'n ding bouwen geen optie?

Niks wat jij niet kunt...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door holtere »

@ John,

Ik heb nog wat staan om te lenen, bouwen kan dan altijd nog.
Neem maar contact op als je daarvoor voelt.

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door hotglass »

http://www.leboncoin.fr/annonces/offres ... r+a+fruits


Er staat dus genoeg te koop voor "weinig"



Groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door kockie »

Is zo'n eind weg van hieruit.... Voor DJ al wel een klein stukje minder :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Sandman79 »

Voor mij al dichter,

maar moet toch ook eens af en toe in Nederland opduiken?
http://www.2dehands.be/hobby/handvaardi ... 92708.html is al wat dichterbij bvb. :)
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door hotglass »

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... npresse/k0

Zelfs in de buurt van Oberhausen zijn ze al te vinden.

Bovendien hoeft "goed georganiseerd" transport helemaal niet duur te zijn

Groet uit het Moezel en Elzas gebied,

Ed


ps. 10 liter inhoud (België) heb je volgens mij heel weinig aan
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Bedankt iedereen voor het meezoeken. De ciderpers in het filmpje werkt zo te zien erg goed. Blijft het verschil tussen de eerst genoemde twee types. Met een vaste spindel lijkt het me dat je persdoeken met een gat nodig hebt.

Keuze tussen zelfbouw en gebruikt is duidelijk: niet zelf aan beginnen. In vergelijk met nieuw zal zelfbouw qua materialen makkelijk uit kunnen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door jwardenier »

D J op de volgende link even door scrollen naar appels en peren http://www.kokenmetkerels.nl/
Hier kun je zien hoe met een takken versnipperaar en een omgebouwde tafel tot pers fruit wordt verwerkt .
Ik krijg zo af en toe een fles cider van hun ,de smaak is perfect . gr John
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Anne2 »

Ik hoor graag als je een oplossing hebt gevonden. Ik laat nu elk jaar dit door mobipers doen, maar dat betekent dat ik 1 euro per liter betaal voor het persen, dat vind ik best nog veel. Die handdraaipersen lijken mij erg zwaar werk.

https://www.brouwland.com/nl/onze-produ ... ens/persen
Ik heb hier wel eens naar gekeken, maar erg prijzig.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

We zijn er uit. Toch eigenbouw. Het wordt een soortgelijke pers als in het filmpje dat Kockie geplaatst heeft. Met een spindel ipv een krik. Grotendeels uit hout. Ik ben tegenwoordig erg van de recuperatie en heb een aantal lengtes geschaafd stophout uit de transportwereld gebruikt. Beuken roosterhout moeten we kopen, net als de grootste kostenpost: de persdoeken. Voor de pers zelf staat de stand momenteel op 15 euro en een dag werk.

Dit systeem vraagt om meerdere vierkante meters persdoek. Dat heeft volgens mij voordelen en nadelen. Voordeel: hoe meer persdoek, des te meer oppervlak waaruit het sap zijn weg kan vinden, waardoor je pulp mooier kunt uitpersen. Ik vermoed met minder kracht, dan bij een emmerpers. Nadelen: het vullen duurt wat langer, maar vooral zijn de kosten hoger. Goede, fijnmazige, dikke persdoeken (geen dun kaasdoekje) zijn duur. Zomaar 40 euro per vierkante meter. Met 5 van die doeken ben ik uiteindelijk bijna net zo duur uit als met een gekochte emmerpers. En dat kan natuurlijk niet.....

Kent iemand een beresterke stof als alternatief? Dekens? Gordijnen? Meubelstof? Iets uit de industrie? Naar ik begrijp, bestaan goede persdoeken uit kunststof en wol.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Tim »

John,

Ik heb voor de vettigheid uit GPO een dik filterdoek, volgens mij kunststof. Zal ik je een stuk opsturen om te bekijken? Is volgens mij €2,5 per m².

Groet,
Tim
Bijlagen
IMAG1096.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Tim,

Je kunt eerst een testje doen door een dun reepje af te knippen. Als je dat in tweeën kunt trekken, zal het niet geschikt zijn. Er komt nogal wat trekkracht op de doeken tijdens het persen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Tim »

John,

We deden vroeger op school de geraspte appels in zo'n zak, die werd dicht gevouwen en vervolgens ging de persplaat erop. Denk je dat ie echt zoveel kracht krijgt te verduren?

Zo op de zijkant denk ik wel dat ik hem stuk krijg, maar moet wel behoorlijk trekken. M'n moeder gebruikt oude vitrage, van die panty stof.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Kan aan mij liggen. Eerdere handmatige persingen voor de wijnmakerij (fruitpulp erin, dichtdraaien en duwen maar) hielpen theedoeken om zeep, als waren ze van papier. Misschien te strak opgedraaid?

Zover ben ik er nu mee:
IMG_2106-2.JPG
Latjes voor de roosters zijn besteld. Sapopvangbak nog regelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie