Meedenken over een bostuinontwerp

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pieter1
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2014, 22:24
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door pieter1 »

Hier in Friesland vormt de Hedera ook een prima dracht welke bloeit in oktober november. Er groeien inderdaad al een aantal forse in de houtwal. Maar ook in de nabije omgeving staat veel Hedera.
Kijk ook eens op mijn website: http://www.bessenkwekerij.com
Van onze bijenwas maak ik waxinelichtjes http://www.bijenwaskaarsen.nl
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Pieter,

Welkom. Flink stuk heb je ervoor ingericht. Ik neem aan dat je het hakhout niet tussen het voedsel producerend gewas hebt staan? Ik heb het hakhout in de omzomende windsingel staan en daarnaast een honderdtal Italiaanse populieren gewoon in een rij. De windsingel zal ook een kruidlaag en lage struiklaag krijgen, maar het kaphout kan aan de andere kant van de singel weggehaald worden, zodat de voedselplanten intact blijven. Het overgrote deel van ons hoogstamfruit maakt ook deel uit van de windsingel. De bedoeling is om rondom de vijver een bijna aaneen gesloten bos te creëren, waarbij het nu te ontwikkelen deel het hart vormt met de meeste variatie. Dit deel ligt het dichtst bij huis.

We hebben een moestuin met grotendeels eenjarigen. De bedoeling is om de makkelijke, woekerende zelfzaaiers als pastinaak, mosterd, rode biet en de meerjarigen als rabarber, asperge en aardbei te verhuizen naar het voedselbos en de gevoeligere eenjarigen in de moestuin behouden. Eenjarigen zullen hier altijd blijven. Ik kan mij geen dieet voorstellen zonder bonen, aardappelen, wortelen, uien en prei.

Anne,

Ik ben inmiddels in Ketelbroek geweest. Zeer onder de indruk wat daar gebeurt. Maar de kweek en distel tiert er nog welig, ondanks pleksgewijs afzeisen. Daarom ben ik blij met de mulch. Kun je meteen alle lagen -dus ook de kruidlaag- beginnen. Hier en daar kruipt hardnekkige brandnetel, braam of kweekgras erdoor, maar door met een riek de bedekking iets te lichten, trek je dat over de ongewenste spruit en bedekt het weer. Er zit leven genoeg in de verteringslaag en de mollen hebben er schik.

Walnoten dragen best snel, als je ze als jong boompje koopt. Zaailingen beginnen met dragen na ongeveer 10 jaar. Hoogstam fruit iets eerder. De oudste kastanje heb ik 10 jaar geleden als jong boompje geplant. Draagt nu voor het eerst royaal, zij het met waarschijnlijk kleine vruchten. Gaat dus best snel.

Brit,

We hebben een lelijke muur met Hedera Helix laten begroeien. Deze bloeit ook, maar zaait (gelukkig) niet uit. Wel oppassen met snoeiafval.....

Pietje,

Ik ben aan het experimenteren met een handbediend maisdorsmachientje. Het breken van de noten gaan bliksemsnel, maar de inhoud komt er ook gebroken uit.... Voor het draaien van olie maakt dat niets uit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Het duurt redelijk lang voordat de bessen van de klimop rijp zijn dus je hebt even de tijd om te snoeien. Aan de andere kant worden de bessen verspreid door de vogels en de zaailingen zijn makkelijk te verwijderen als ze niet ouder zijn dan 2 jaar en het duurt nog wel een paar jaar langer voordat ze zelf gaan bloeien.
Maar dat geld voor het meeste meerjarige 'onkruid'
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
pieter1
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2014, 22:24
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door pieter1 »

Dutch John schreef:Pieter,

Welkom. Flink stuk heb je ervoor ingericht. Ik neem aan dat je het hakhout niet tussen het voedsel producerend gewas hebt staan? Ik heb het hakhout in de omzomende windsingel staan en daarnaast een honderdtal Italiaanse populieren gewoon in een rij. De windsingel zal ook een kruidlaag en lage struiklaag krijgen, maar het kaphout kan aan de andere kant van de singel weggehaald worden, zodat de voedselplanten intact blijven. Het overgrote deel van ons hoogstamfruit maakt ook deel uit van de windsingel. De bedoeling is om rondom de vijver een bijna aaneen gesloten bos te creëren, waarbij het nu te ontwikkelen deel het hart vormt met de meeste variatie. Dit deel ligt het dichtst bij huis.

We hebben een moestuin met grotendeels eenjarigen. De bedoeling is om de makkelijke, woekerende zelfzaaiers als pastinaak, mosterd, rode biet en de meerjarigen als rabarber, asperge en aardbei te verhuizen naar het voedselbos en de gevoeligere eenjarigen in de moestuin behouden. Eenjarigen zullen hier altijd blijven. Ik kan mij geen dieet voorstellen zonder bonen, aardappelen, wortelen, uien en prei.

DJ
Dank je DJ.
Ik heb het hakhout inderdaad zoveel mogelijk langs de kanten staan en ik heb een hoek ingericht als een stukje opgaand bos wat op termijn ook als hakhout beheerd gaat worden. Hierin staan hoofdzakelijk gewone esdoorn en noordse esdoorn. ook heb ik hier een drietal tamme kastanjes staan waarvan er twee al een mooie oogst geven. Deze bomen laat ik staan. Voor het voedsel heb ik hoogstam appel en peren bomen staan. daarnaast nog walnoot, hazelnoot, kers, perzik, pruimen, wichters, mispel, kweepeer, amandels, moerbei, pawpaw en persimoen. Veel hiervan is nog jong en hier heb ik nog niet van kunnen oogsten. Her en der heb ik als struikklaag besdragende struiken staan zoals de ribes soorten, maar ook japanse wijnbes, blauwe bes, honingbes, framboos en braam. In het midden is een grote open plek die redelijk veel uren zonlicht krijgt. Dit gebruik ik als moestuin voor de eenjarigen.

Op een schaduwrijke plek heb ik eikenhoutenstammetjes staan waarop ik shiitake kweek.
http://www.bessenkwekerij.com/2013/10/s ... kerij.html

Het is een doorlopend project waar ik altijd dingen in verander en in bezig blijf.
Zo wil ik nog een deel benutten om in de eigen vleesbehoefte te voorzien.

Voor het hakhout wil ik nog wat berk en wilg bijplanten waarbij ik de wilgen als knotwilg ga beheren.

Ik zal hier met de tijd foto's plaatsen.

Hoe groot is de vijver bij jou? Ben je ook voornemens hier vis in te kweken?
Kijk ook eens op mijn website: http://www.bessenkwekerij.com
Van onze bijenwas maak ik waxinelichtjes http://www.bijenwaskaarsen.nl
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

De vijver is ongeveer 1.000 kuub. Stikt inmiddels van de jonge vis, veelal voorn. Er is geen verbinding met stromend water, dus veel andere soorten zullen niet gedijen. Het is de bedoeling om te zijner tijd regelmatig een visje te bakken.
Ik houd de oever bij, door een paar keer per jaar woekerende, hoog opgroeiende gewassen zoals lisdodde, riet en wilg af te zeisen. Hier en daar mag het wel hoog opgroeien, wat een levendig en spannend effect geeft, zeker het groepje Elzen, dat deels over de vijver hangt.. De ondiepe delen van de vijver groeien nu vol, waar broedende meerkoetjes en waterhoentjes dankbaar gebruik van maken. Bovendien vreet de vis dan niet alle libelleëitjes en kikkerdril op.

Ik heb inmiddels wat aparte soorten bessen op de kop kunnen tikken van een lokale ribusfanaat die met de verkoop stopte. Staan nog maar een half jaar, dus nog weinig kunnen oogsten. Alleen de zwarte framboos heeft geleverd. Smaakt in eerste instantie als een laffe braam, maar met de ogen dicht proef je een zeer delicate smaaksensatie.

Ik heb vorig jaar ook wat stammen geënt met broed. Geen succes. Maar jouw verhaal lezende, zal ik ze nog eens gaan opzoeken....

Wij voorzien in een deel van ons vlees door middel van kippen. Ik sta die toe aan één zijde van de vijver, waar weinig van ons voedsel staat. Mijn ervaring is dat ze gek zijn op witte en rode bessen. En in de winter de struiken uitgraven, omdat het bodemleven zich rond de wortels concentreert.
Helaas zijn de vossen momenteel zo brutaal, dat ze ook overdag komen "winkelen". Noodgedwongen is de buitenren nu ingeperkt en afgesloten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Tim »

DJ,

Via via nog wat tips gekregen, deze is vlak bij jou: http://www.foodforestry.nl

Plus een boek, wat je evt van Sr. mag lenen: 'De biotuin' van Kreuter/Veltman dat veel informatie geeft over natuurlijk tuinieren.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Tim,

Zoals ik een paar berichten eerder meldde, ben ik inmiddels bij Ketelbroek gaan kijken. Inspirerend, behalve de distels. Nog nooit zoveel distels bijeen gezien. En volgens hun zeggen zijn het er minder dan voorheen....

De Biotuin is met afstand het beste algemene tuinierboek dat we gebruiken. Ondanks dat het regulier moestuinieren behandelt, is het informatiever dan de moderne permacultuurboeken. Wees er zuinig op en voor degenen die het tegen komen in de kringloop: kopen. Al dunt het spectrum aan moestuinierboeken ras uit sinds een half jaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Een update: nog een paar honderd meter is afgehakt en bedekt. Een plattegrond en eindeloos observeren, lezen en nadenken vormen samen inmiddels een plan. Gaia's Garden (bedankt Anne!) zal meehelpen de basis voor het ontwerp te maken. Het is een no-nonsense boek vol voorbeelden, plantlijsten en tips. Het boek zet je ook aan het denken.

Dus de komende tijd gaan we in de weer met het groot- en kleinfruit. Vaste planten en groenten komend voorjaar. En de komende jaren zullen een combinatie worden van observeren en bijsturen. Tegen die tijd hebben we ook meer ervaring met polyculturen in de nu nog vrij standaard moestuin en integreren we die in het systeem.

Groet,
DJ
Ps. de geënte houtblokken beginnen nu paddenstoelen te leveren. Althans de eiken. Het broed in de populieren is niet aangeslagen. Dit is ook permacultuur: je hebt die weerbarstige boomkronen die zich niet laten kloven. In plaats van jezelf te kwellen of ze weg te gooien, kweek je er bijvoorbeeld shi-take op.......
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Even een kleine opmerking over de vaste planten. Je kan ze beter zo vroeg mogelijk in de grond doen, want zolang de grond nog een beetje warm is, zullen ze wortels laten groeien, en dat zal ze helpen tijdens het voorjaar als ze boven de grond licht willen gaan oogsten maar onder de grond nog niet kunnen groeien omdat het nog te koud is. Dit is extra het geval bij tuinen met een dikke laag mulch, zoals bij jouw :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Brit,

Bedankt voor de tip. Opgepotte uitlopers, zoals de aardbeien, kunnen beter nu uitgeplant worden om te voorkomen dat de wortels bevriezen of na vorstvrij zetten: verdrogen. En inderdaad de komende tijd nog wat meer wortel zetten, wat ze nu onder de pot doen. De afgelopen zomer gestekte kiwibessen kan ik misschien wel beter vorstvrij laten overwinteren. De wortels lijken me nog wat teer.

De in de zomer opgebrachte kniehoge mulchlaag is inmiddels behoorlijk dun. En de grond eronder al mooi los en wortelvrij. Het kleinere spul laat zich op dat gedeelte al uitplanten. Op de meer recent bedekte stukken wordt ondergronds nog hard gewerkt....

Dit jaar voor het eerst de houtwallen gesnoeid volgens de chop-and-drop methode. Dus knippen en laten liggen. Lang materiaal met de takkenschaar wat korter maken, zodat het snoeisel een redelijk dunne en snel verterende laag vormt. Kost iets meer snoeitijd, maar die win je dubbel terug, omdat je niet met het snoeihout hoeft te slepen. En het belangrijkste: je houdt de biomassa op eigen terrein. Flora blij, fauna blij en ik ben blij met een paar kuub aanmaakhout. De regionale biomassa-centrale is misschien minder blij, maar daar heb ik geen boodschap aan.
Zaken kloppen ineens als je twintigste eeuwse dogma's kunt overstijgen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Kiwibessen houden inderdaad niet van van vorst. Ook de eerste twee jaar na aanplant de plant nog beschermen tegen de vorst, daarna overleven ze het over het algemeen wel.

Houtwallen zijn een mooi iets! Makkelijk en toch productief :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door benthuis »

Dutch John schreef: Ps. de geënte houtblokken beginnen nu paddenstoelen te leveren. Althans de eiken. Het broed in de populieren is niet aangeslagen. Dit is ook permacultuur: je hebt die weerbarstige boomkronen die zich niet laten kloven. In plaats van jezelf te kwellen of ze weg te gooien, kweek je er bijvoorbeeld shi-take op.......
Wat had je geeent DJ en wanneer? Ik heb hier nog niks gezien.
Zou er voor een volgende poging broed te trekken zijn van geënte stammen?
Ik heb deze keer deuvels gekocht, maar zou mooi zijn als we elkaar hier van broed zouden kunnen voorzien...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Ben,

Begin vorig jaar. Maar net na het enten brak nog een droge vorstperiode aan. Of dat de goede richting uit helpt? Ik had nameko, grijze oesterzwam en shi-take. Alleen de laatste doet het nu. Het helpt de geënte blokken een tijdlang in het water te leggen en na verloop van tijd wakker te slaan met een voorhamer. Ik heb nieuwe blokken geënt met mycelium dat de onderliggende teelaarde in was gegroeid. Blok goed wateren, (ketting)zaagsnede maken, mycelium erin drukken en afwachten. Plakjes afzagen van doorgroeide blokken lijkt mij ook te werken. Truc zal zijn om niet te oude, maar zeker ook niet te jonge blokken te nemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: iemand nog een slimme methode kent om in één keer een emmer noten van de bast te ontdoen?
Deze al gezien? http://mayapedal.org/nut_sheller.pdf
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Geniaal! Alleen heb ik van die overtollige mountainbike onlangs wat anders gebouwd..... Met een Piteba pers is gebleken dat je de "schotjes" tussen de noothelften niet hoeft te verwijderen. Die maalt ie gewoon fijn. Scheelt de helft van het werk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie