Meedenken over een bostuinontwerp

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Ik dacht opeens aan een tip die ik een paar jaar geleden heb gekregen (misschien zelfs wel hier :?: ). Als je meerdere planten van het zelfde soor gaat planten, dan is het verstandig om ze niet allemaal in dezelfde omstandigheden neer te zetten om de oogst te spreiden. Als het word aanbevolen om iets in de volle zon te planten, zet er dan ook een op een half schaduw plek neer, zoals aardappels en frambozen. Dat werkt ook met vroege voorjaarszon en plekken waar pas later in het voorjaar zon komt, plaatsen waar de eerste vorst van de winter gelijk al vat op heeft of niet(sommige vruchten en groentes hebben vorst nodig voor je ze kan eten), enz. enz.
Dit werk ook met het grondwaterpijl en regenwater, zand en klei, klakrijk of zuur en je kan het zelf ook nog sturen met de hoeveelheid mest die je geeft.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Het boek Alles over Fruit, van Bob Flowerdew is een aanrader. De kaft geeft het al aan: een complete gids voor kweken, oogsten en verwerken. Normaliter vind je dergelijke informatie verspreid over meerdere boeken. Ook combinatieteelt en snoeitips komen aan de orde. Nieuw kon ik het niet vinden. Wel gebruikt bij Bol. In hardcover, dus het voelt zich thuis tussen het tuingereedschap....

Over Herstellende Landbouw ben ik minder positief: viewtopic.php?f=7&t=4224&start=45

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door kockie »

Ah, je hebt 'm al besteld en gekregen :)

Jouw pakketje is inmiddels ook binnen, waarvoor dank!

In "alles over fruit" ben ik nog aan het lezen; moet 'm binnenkort maar eens terugsturen naar Jwardenier.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Het boek Alles over Fruit, van Bob Flowerdew is een aanrader. De kaft geeft het al aan: een complete gids voor kweken, oogsten en verwerken. Normaliter vind je dergelijke informatie verspreid over meerdere boeken. Ook combinatieteelt en snoeitips komen aan de orde. Nieuw kon ik het niet vinden. Wel gebruikt bij Bol. In hardcover, dus het voelt zich thuis tussen het tuingereedschap....

Over Herstellende Landbouw ben ik minder positief: viewtopic.php?f=7&t=4224&start=45

Groet,
DJ
Er is geen uitgave van Velt op dat gebied?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Het overgrote deel van de fysieke arbeid zit erop. Afgelopen winter de dennen gekapt (liggen nu in de vijver te wateren). Onlangs de kweek en bramen met de zeis gemaaid en het perceeltje voorzien van een kniehoge bedekking met hooigras. Wat mocht blijven steekt erboven uit. De rest versterft hopelijk dit groeiseizoen, zodat we de komende winter en voorjaar kunnen planten. De paden zijn nog niet aangevuld, maar dat komt. Er is nog een slingerpad bijgekomen, zodat de "bedden" nooit breder zijn dan 3 meter. Wel zo makkelijk voor oogst, onderhoud en het maken van zonrijke open plekjes. De hoop snoeihout mag blijven als centrale composthoop. Ja, er zit ongedierte, maar inmiddels hebben zich 3 verwilderde huiskatten gevestigd elders op het perceel. Eens bezien of we ze kunnen behouden. Misschien met een klein beetje bijvoeren in de winter.

Ik heb hier en daar informatie opgevraagd, maar zeker wat betreft de onderbeplanting van eenjarigen is steevast het advies: overdadig zaaien en planten en afwachten wat zich thuis voelt. Daarnaast zal het een kwestie van lezen en opzoeken zijn, om een definitief plantplan op te stellen. Zo leent zich de oever van de vijver prima om een veenachtige strook te creëren voor cranberry's. Uiteindelijk is het de bedoeling om ook het bosplantsoen rondom de vijver uit te selecteren en aan te vullen tot een geheel. Naast een nuttige voedselvoorziening ook een bijzonder aangename plek om te vertoeven en te wandelen. Nu al.
IMG_2103-2.JPG
IMG_2105-2.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Gevonden!
http://plantengildes.saiwala.nl/
Nu nog het spinnenwebontwerp gaan samenstellen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Het ziet er prachtig uit, DJ. Heb je een paar lagen kranten onder je mulch gelegt? Dat schijnt het beste onkruid te verdrukken.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Brit,

Bij een deel van het perceel had ik eerder al papieren zakken met daarop een dunne laag mulch geladen. Maar je hebt nogal wat nodig, dus de zakken waren een keer op. Bovendien duwt kweek zomaar een gat in nat papier als de mulch erboven te dun is. Het gras werd vorige week voor me gemaaid en dan moet je actie ondernemen. Dus nu ligt er een dikke laag gras op, zonder papier. Ik heb een vierdaagse in de kruiwagen gelopen....

Wat betreft de gildes: een in de permawereld bekende figuur vertelde dat mierikswortel een positieve invloed heeft op oppervlakkig wortelend fruit. De lange penwortel van mierik haalt mineralen vanuit meters diep naar boven, slaat het op in zijn blad, waarvan de fruitboom in de opvolgende jaren profiteert. Maar de gildewijzer zegt dat mierikswortel als kruisbloemige niet goed samen gaat met de rozenfamilie, die het meeste fruit beslaat. Toch lastig.... Maar ik ga de mierik er wel bij zetten, zeker waar ik weet waar de grond wat armer is. Dan maar iets verder van de stam vandaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Anne2 »

Je hebt al het een en ander gevonden.

Nog wat tips:

- Bezoek voedselbos Ketelbroek, vlakbij jou en een bron van inspiratie. Wouter heeft ook veel aparte struiken en bomen staan. Helaas nog niet zo heel erg oud. Hij weet veel en geeft regelmatig rondleidingen.

- Koop het boek, Foodforest van Martin Crawford. Hij heeft een uitgebreide lijst van planten/bomen. Voedselbos Ketelbroek is daarop gebaseerd begreep ik.

- Je hebt de gildesite al gevonden. Ken je ook de Plants for the future site?

- Maak eerst een planning voor je begint, dat is wat permacultuur is, een ontwerpmethode. Boeken die daarbij fijn zijn, zijn the earth cares manual, en Gaia's Garden (laatste stond ook eens op internet gratis). Die laatste is weliswaar niet over ons klimaat maar wel praktisch. De eerste gaat wel over ons klimaat.

- Je zou een cursus bij Marc Siepman kunnen volgen over bodem. Hij geeft deze door het hele land, tegen donatie. Voor bomen heb je een andere bemesting nodig dan voor moestuin bijv. Hij weet zeker meer over je zure grond. Ik vond zijn cursus wel heel erg theoretisch, miste praktijk voorbeelden. hij heeft ook een boek vertaald/geschreven, misschien is dat wat.

- Bezoek ook eens Fruitlent, ook te doen vanaf jou qua afstand. Ik ben er nooit geweest, maar vind de site leuk. Daar kan je ook veel lezen over apart fruit.

- En ga paddenstoelen verbouwen onder je bomen. Winecap is heel erg lekker en geeft grote paddenstoelen. http://www.homegreen.nl/blauwplaat-stro ... pm-67.html

En fruitbomen plant je voor jezelf, walnotenboom voor je kinderen en tamme kastanje voor je kleinkinderen (uitdrukking, weet dat je geen kinderen hebt). Koop dan oudere bomen.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door gerard »

Anne2 schreef:Gaia's Garden (laatste stond ook eens op internet)
@Anne, het staat er nog steeds
http://resurgentcircles.wordpress.com/ebooks/

groet,
Gerard
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Sandman79 »

ik heb hier een tamme kastanje staan van 35 jaar, die levert de laatste 10-15 jaar toch al aardig wat op...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Anne,

Bedankt voor de vele tips. Ketelbroek staat al langer op de verlanglijst.
De kastanjes staan al elders op het terrein, passen niet op het nu te ontginnen stuk. Relatief jonge bomen, maar de eerste begint nu te leveren. Walnoten staan werkelijk overal. Grote jaarlijkse opbrengst. Groter dan we willen kraken.... Als iemand nog een slimme methode kent om in één keer een emmer noten van de bast te ontdoen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Pietje »

Niet in 1 keer... :lol:
Het mooiste machientje dat ik tegenkwam is deze:

De meeste maken er kruimels van en die moet je met de hand scheiden. Deze houdt de inhoud heel en kan je makkelijk pellen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pieter1
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2014, 22:24
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door pieter1 »

Erg interessante topic om te lezen. Ik heb zelf nu een aantal jaren een stuk grond (het stuk grond is ongeveer 5000m2) naast mijn woning welke omzoomd is met een houtwal. Ik heb dit ook deels ingericht als voedselbos. Daarnaast houd ik een gedeelte open voor een moestuin. Ik heb er een bijenstal staan met een aantal bijenvolken. Met het oog op de bijen houd ik ook rekening met de aanplant. Ik plant voorkeur bomen/struiken welke ook dracht opleveren voor mijn bijen. Naast het produceren van voedsel wil ik een gedeelte van de aanplant beheren als hakhout voor de kachel.
Kijk ook eens op mijn website: http://www.bessenkwekerij.com
Van onze bijenwas maak ik waxinelichtjes http://www.bijenwaskaarsen.nl
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Ik merk hier in NZ dat bloeiende klimop (Hedera helix) de bijen voedt gedurende warme winterdagen. Zaailingen daarvan zullen nu wel al opkomen in je houtwal, want de vogels lusten de bessen wel.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie