Meedenken over een bostuinontwerp

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door remco d »

Hallo, inmiddels een onderwerp van 3 jaar oud zie ik. Uit nieuwsgierigheid, en omdat ik van plan ben iets soortgelijks aan te leggen, hoe staat het met het voedselbos? Merk je voordelen van te plantcombinaties en gildes?

Ik heb het boek thuis liggen van Martin crawford, aan de hand van dat boek ben ik wat aan het ontwerpen. De Elzen aan de zuidwesten staan er al als windvangers en stikstofbinders, afgelopen winter gezet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Dit jaar heb ik het voedselbos wat verwaarloosd, waardoor onkruid -met name kweekgras- de overhand genomen heeft. Redelijk wat vaste groentes zijn niet meer terug te vinden. Ik ben aan het heroverwegen wat een voedselbos zoals algemeen gepromoot, toevoegt. Het onkruidvrij houden blijft namelijk veel werk. Het lijkt me beter om een voedselbos te beschouwen als een gevarieerde boomgaard. Dus met fruit- en notenbomen, struiken en woekerende groentes, voor zover die bestaan. Aardbei als bodembedekker doet het prima; houdt zelfs kweekgras tegen. De rest van het onkruid laten groeien of af en toe afzeisen. Voor de groentes het best een aparte moestuin aanhouden.

Anders wordt het als je enige hobby of bezigheid een voedselbos is: leef je uit. Maar ik bezit liever een sober voedselbos, dan dat een uitgebreid voedselbos mij bezit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door benthuis »

Met wat concrete plannen hier, ben ik blij met je update John!
Als je moes en en bos tuin tegen elkaar zet, denk jij dat de bostuin minder efficiënt is? (Uitgaande van 2 gebruikers/arbeiders)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door remco d »

Ah kijk dat zijn dingen die ik graag hoor, en die je in een boek niet leest. Mijn aandacht ging toch al vooral uit naar de bomen en struiken. Ik merk in mijn kleine boomgaard al dat het gras in de schaduw minder snel groeit, maar ook zeker minder snel verdort in droge tijden. Zelfs met dus concurrentie van boomwortels die ook graag water hebben. Dit scheelt sproeien en maaien, dubbel winst in tijd, water en in mijn geval nog benzine.

Doel is voor mijn om juist minder werk te hebben door zo'n voedselbos, niet meer.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door jwardenier »

John ,wij hebben gedeelten afgedekt met karton en muls ,hier is de kweek ook gewoon door gegroeid ,de stukken waar de varkens de zode opgeruimd hadden zijn redelijk onkruidvrij ,wel heb ik wat last van kweek op het stukje voor zaadvermeerdering .
Het grootste stuk hebben we houtsnippers als bodembedekking ,in het gedeelte met moestuin meer stro .
Ik zie zeker de voordelen van de tuin ,waar we eerder dagelijks werkten komen we nu zo af en toe om wat te wieden of snoeien ,het nieuwe gedeelte waar de bomen nog klein zijn is de onkruid druk groter in de walnoot en hazelaars hoek zijn hooguit wat snoeiwerkzaamheden .
Ik denk er wel over om wat paden te gaan verharden ,ook omdat deze in het licht liggen ,zaden die vogels mee brengen ontwikkelen zich hier nog te veel .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Ben,

Een bostuin hoeft niet minder efficiënt te zijn, maar onder bomen groeien de meeste groenten gewoon niet goed. Wat dan te doen onder bomen? De meeste struiken doen het er ook minder goed. Daarom is het volgens mij niet verkeerd om de oude Nederlandse boomgaarden eens onder de loep te nemen: daar groeit gras onder, wat weer voedsel is voor vee. Ook efficiënt. Wij kunnen denken met permacultuur de wijsheid in pacht te hebben, maar onze voorouders waren verre van stom op gebied van eigen voedselvoorziening.

Er is nog een benadering: je maakt van de huidige siertuin een parkachtig voedselbos. Ook een dubbele functie: fruit en noten oogsten, plus een heel aangename plek om te vertoeven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:Daarom is het volgens mij niet verkeerd om de oude Nederlandse boomgaarden eens onder de loep te nemen: daar groeit gras onder, wat weer voedsel is voor vee. Ook efficiënt.
Typend, met een koffietje in m'n hand, kleine pauze van wat zeiswerk om precies dat te doen: de biggen breng ik elke twee dagen 2 baantjes gras uit de boomgaard; ze vinden het heerlijk. De schapen 'doen' weer een ander deel. Ik heb idd best wel eens nagedacht m'n boomgaard anders in te richten, maar eigenlijk bevalt het best wel zo. Ik ga het niet veranderen denk ik.

De vraag is natuurlijk wel, als het dierlijke ontbreekt, wat doe je dan?
Plaats reactie