Meedenken over een bostuinontwerp

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

De tijd is aangebroken om aan een bos- en pluktuin beginnen. Het grotere project dat volgend voorjaar klaar om te groeien moet zijn. Het is een gekapt stukje sparrenbos van 700-800 meter, grenzend aan de noord- en westkant van een paddenpoel. Overwoekerd door kweekgras en wilde braam. Ik maai dat nu af en leg tussen het maaisel en de ros papieren zakken om de wortels te laten afsterven. De ongeveer 60 klossen van de sparren zijn behoorlijk kort afgezaagd, maar zitten nog in de grond. Je kunt er niet met een kraan bij en het is me teveel werk om ze er met de hand uit te halen. Bovendien is het humus... De takken van de sparren vormen een heel langzaam slinkende hoop van ongeveer 15 kuub.

Er staan nu een drietal walnoten, een paar appels, een paar pruimen, een moerbij, een aantal wilde vlieren, kiwibessen en ander kleinfruit. Het kleinfruit is nog te verplanten, de bomen niet en de vlieren laten zich uitdunnen. Enkele bomen zouden er nog bij kunnen. De oude verdiepte slingerpaden die door het bosje liepen zijn er nog en vormen een zowel spannende als praktische infrastructuur voor de bos- annex pluktuin. De langgerekte oever aan de poel (met veel vis) bestaat uit schraal zand en heeft zijn eigen pad.

Nu is een bostuin een soort versneld en gecultiveerd oerbos dat acteert als één groot organisme. Het is daarom erg belangrijk dat je de soorten zo combineert dat ze elkaar helpen en stimuleren, zonder dat één soort alles overheerst. Nu ben ik verre van een botanicus. Ik weet dat uien en wortelen een prima combinatie vormen. Pruimen en zwarte bessen schijnen elkaar ook gunstig te beïnvloeden. Smeerwortel en mierikswortel helpen planten en bomen die ondiep wortelen. Maar daarmee houdt mijn kennis een heel eind op.

Wie kent er meer combinaties en planten die je juist niet bij elkaar moet plaatsen? Het is de bedoeling om veelal met overblijvend en zelfzaaiend spul te werken. Veel fruit en vruchtgewassen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Sandman79 »

Hi DJ,

Ik heb er ook niet teveel verstand van, maar ivm met dat stukje bos wat ik zou kunnen verkrijgen heb ik ook een beetje opgezocht, in mijn optiek ook naar planten die een redelijk korte oogstperiode hebben. (afstand)

Ik wou op mijn stukje nog een paar Tamme kastanjes zetten, dat schijnt zich heel mooi te gedragen met hazelaars. De hazelaar kan ook hakhout dienen.

Veel succes iig!
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door David86 »

He John.

Bosvruchten lijken me ideaal voor in je vruchtenbos :)

Misschien beginnen met een rondje door een lokaal bosje op zoek naar eetbare planten.. en dat dan een beetje kopiëren om mee te beginnen
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Aangezien het een sparrenbos was zou je op redelijk zonnige plekken aardappelen zetten. Die verbeteren de grond die nu nog te zuur is voor veel andere planten. Als je er een flinke hand verkruimelde eierschalen bij gooit zullen ze je erg dankbaar zijn.
Verder zal een tamme kastanje en verschillende soorten walnoten goed moeten aanslaan en eerder vrucht gaan dragen door de zuurdere omstandigheden, heb ik van horen en zeggen.

Verder zal ik het nog even laten inwerken. Ik weet zeker dat ik nog meer tips heb gehoord/gelezen, maar ik weet even snel niet meer waar exact.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door kockie »

Ik heb een boek voor je om te lezen... Misschien kun je er wat mee. Herstellende landbouw. Interesse? Dan gooi ik 'm op de post.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door deleted »

Misschien is het raadzaam om de uiteindelijke indeling en planthoogte goed voor ogen te hebben.
Je zou het dan zo kunnen aanleggen dat de zon maximaal opgevangen wordt en de wind maximaal afgeschermd/afgeleid.
Hoogste en dichtste beplanting op het noorden bijvoorbeeld.

Uiteindelijk draait er veel om zonlicht en temperatuur. Probeer een microklimaat te forceren.

G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door jwardenier »

Hoi John , omdat wij ooit ook een een stukje eetbaar bos wilden aanleggen heb ik het boek Alles over fruit van Bob Flowerdew gekocht .
Hij beschrijft bij elke soort het kweken/vermeerderen grondsoort combinatie teelt. het culinair gebruik en bv ook of het hout bros is en geschikt als brandhout . boek is van 1996 isbn 90-6255-698-1
256 bladzijden , beetje veel om te kopiëren . Ik vind dit een boek waar je wat mee kan .
zo lees ik in dit boek dat walnoot bomen liever geen vriendje maken , ze scheiden een stof af die allerlei planten infecteert en voorkomt dat zaden ontkiemen , bij ander gebruik lees ik dat bladeren en bolsters voor bruine verf gebruikt kunnen worden en de olie als haarverf .
ze werden vaak in de buurt van stallen en toiletten gezet omdat de geur vliegen zou verdrijven .
Walnoten sap werd van oudsher ingekookt om suiker te winnen .
Zo staan veel bomen en planten beschreven . gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Kockie, dat boek wil ik graag van je lenen.

Brit, wat denk je van een dikke laag strorijke paardenmest als extra mulch?

G, uiteraard dienen we rekening te houden met de permacultuurlagen. Het is de bedoeling om uiteindelijk de hele omgeving van de vijver mee te laten doen. Misschien zelfs een klein verblijf bouwen aan de noordkant dat zo van de dubbele zon kan profiteren.

John, ik zal de recensies van dat boek eens bestuderen, voordat ik het aankoop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Misschien zelfs een klein verblijf bouwen aan de noordkant dat zo van de dubbele zon kan profiteren.
En van de muggen, zo aan het water ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Nee, geen muggen. Eerder minder dan meer, sinds de vijver er ligt. Ik vermoed dat de muggenlarven dankbaar voedsel gebleken zijn voor libellen en de vis. Dazen zijn -zeker met dit weer- een ander verhaal....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Ik ben persoonlijk geen voorstander van mest als mulch, maar het kan prima onder de mulch.
Als het meer stro dan mest is zou je ze misschien een beetje kunnen scheiden en op die manier de mest onder het stro kunnen werken, maar over het algemeen zal het sneller composteren door alle stikstof die het stro heeft opgenomen uit de poep en pies.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door OBL-Rien »

jwardenier schreef:Hoi John , omdat wij ooit ook een een stukje eetbaar bos wilden aanleggen heb ik het boek Alles over fruit van Bob Flowerdew gekocht .
Even gekeken naar de originele engelse uitgave (Complete Fruit Book), die is voor minder dan een euro te koop, verzendkosten bedragen ongeveer 5 euro. Aangezien ik zelf wat exotisch fruit zou willen planten....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Tracer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2007, 08:15
Locatie: Waasland BE

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Tracer »

Ik heb ergens de PDF van de eetbare bostuin, kan hem niet direct vinden maar vond wel een lijstje van de planten:

Fruitbomen
Appel laagstam (vermoedelijk Elstar)
Appel snoer “Manks Codlin”
Peer leivorm “Jefkes peer”
Dadelpruim (Diospyrus lotus)
Pruim halfstam “Mirabelle de Nancy”
Struiken en klimmers
Jostabes (Ribes x nidigrolaria)
Kruisbessen (Ribes uva-crispa)
Rode zomer- en herfstframboos (Rubus idaeus)
Gele zomerframboos “Blondie”
Zwarte framboos (Rubus occidentalis)
Japanse wijnbes (Rubus phoenicolasius)
Loganbes (hybride bes)
Nanking kers (Prunus tomentosa)
Vijgen “Pingo de mel” en “Petit negri” (in pot)
Theehortensia (Hydrangea serrata “Oamacha”)
Klimroos
Duiven (Vitis vinifera en Vitis labrusca) “Sovereign Coronation”, “Vanessa seedless”, “Dornfelder”,
“Boscoop Glory”
Kiwibes (Actinidia arguta) “Kiwano Rood” + een mannelijke voor bestuiving
Schisandra chinensis

Vaste groentes, kruiden en eetbare bloemen onder fruitbomen
Brave hendrik (Chenopodium bonus-henricus)
daslook (Allium ursinum)
pijplook (Allium fistulosum)
eeuwing moeskool (Brassica oleracea acephala)
zeevenkel (Crithmum maritimum)
zeekool (Crambe maritima)
oesterblad (Mertensia maritima)
Roomse kervel (Myrrhis odorata)
Bieslook (Allium Schenoprasum)
Lavas (Levisticum officinale)
Smeerwortel (Symphytum officinale)
Vrouwenmantel (Achillea mollis)
Zuring (Rumex acetosa) – verschillende soorten zoals bloedzuring, “Belleville”,
Roomse kervel (Myrrhis odorata)
Daglelie (hemerocallis)
Ossetong (Anchusa officinalis)
Komkommerkruid (Borago officinalis)

Bodembedekkers:
Lievevrouwenbedstro (Galium odoratum)
bosaardbeien (Fragaria vesca)
longkruid (Pulmonaria officinalis)
Maarts viooltje (Viola odorata)

Kruiden:
Rozmarijn, salie, bonenkruid, lavendel, hyssop, munt (diverse soorten), bieslook, citroenmelisse
Tracer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2007, 08:15
Locatie: Waasland BE

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Tracer »

Heb de PDF gevonden, Bostuin van Robert Hart, hij is verstuurd naar je Yahoo adres.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Sandman79 »

even gegoogled, ik vermoed dat het deze pdf is : http://www.soilandhealth.org/01aglibrary/Bostuin.pdf
Plaats reactie