Koekoek in zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Koekoek in zeis

Bericht door Dutch John »

Lang goed gegaan, maar vanmorgen overkwam me het: een verborgen boomstronkje en een zeis gaan niet samen. Gevolg: een koekoek in de snede. Goede raad is -net als een nieuwe zeis- duur, eigenlijk zelfs onvindbaar. Maar met een bankhamer, een aambeeld en een beetje gezond verstand kom je ook een heel eind. Het staal van de snede is langer geworden. Opstuiken kun je dit flinterdunne harde materiaal niet. Dus een aantal (niet meer dan 5) gerichte klappen op het middendeel, zodat ook dit langer wordt en al het ware om de dikke rug gaat draaien.

Hij is weer recht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Koekoek in zeis

Bericht door David86 »

John,

Wat is een koekoek in je zeis dan ? :roll:

Heb je foto's ?

Ik wil komend weekend een zeis die ik uit de ijzer bak van het stort heb geroofd een nieuw leven gaan geven. Mooi gereedschap...
Laatst gewijzigd door David86 op 01 jul 2014, 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Koekoek in zeis

Bericht door kockie »

Vol verwondering opende ik deze topic, met een glimlach ging ik naar de volgende ;)

Mooi dat het gelukt is John!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koekoek in zeis

Bericht door Dutch John »

David,

Een bult in dun staalplaat die je door hem door te drukken als een holte blijft staan, noemt men een koekoek. Meestal maakt het dan een klikkend geluid. In mijn geval geen bult midden in de plaat maar aan de zijkant, de snede.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Koekoek in zeis

Bericht door jwardenier »

Nou heb ik ook wat ,het blad verloopt soms en dan tik ik hem weer recht ,komt door de bout verbinding .De originele verbinding met wig was op en toen deze er opgezet ,maar nu is mijn blad gescheurd net achter de verbinding .Ik was behoorlijk aan deze zende gehecht ,ik kreeg hem van mijn grootvader toen die me leerde maaien .
Ik heb er heel wat mee gemaaid jaarlijks de rogge voor maaien en dikwijls dagelijks om de geiten van groenvoer te voorzien of de varkens een lekker hapje te bezorgen .Vanavond was ik mijn brandnetel plantage wat aan het opschonen in een poging het wat op te hemmelen bij huis .Het blad is ingescheurd vanaf de dikke rand richting de snede ,zou dit te lassen zijn .
Het lasapparaat wat hier staat is meer geschikt om spanten te lassen dan dun plaatwerk ,als een lastbedrijf dit zou doen moet het wel weer jaren mee kunnen.Wat is wijsheid een nieuwe of lassen . Of zou het blad vervormt raken door de hitte ?gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koekoek in zeis

Bericht door Dutch John »

Ik zou hem laten lassen door een goede lasser. Dat het kan, bewijst de slotenmaaier die ik gebruik. Die is kennelijk vroeger ongeveer op gelijke wijze gescheurd als jouw blad. De smid heeft er een plaatje over gezet aan de bovenkant. De scheur was een centimeter of 5 verwijderd van de snede. Daar is het materiaal dik genoeg om te lassen en al helemaal als je er een plaatje over zet.

Ik ken de kwaliteit van de huidige bladen niet. Maar soms kom je op rommelmarkten mooie oude bladen tegen. Voor de paar euro die ze kosten: meenemen.

Iemand een idee om speling tussen wiguitstulping en borggat te verhelpen? Het blad draait dan in de klem. Het borggat in de steel is rond, terwijl de gesmede uitstulping op de wig plat is. Dat loddert al als het nieuw is. Ik sla nu kleine houten wiggen tussen de stalen wig en de houder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Koekoek in zeis

Bericht door jwardenier »

Dan heb ik ook goede hoop dat ik weer met dit blad kan maaien , nu nog een smid .Wat jou vraag betreft .Daar doen we een leertje tussen tenzij de de klem te groot is geworden , deze zijn nog wel te krijgen ,zag er onlangs nog een paar in de ijzerzaak de ijzeren wig niet .De nieuwe klemmen hebben in bus bouten.ook hier doe ik een leertje tussen ,je draait gemakkelijk de bouten over de kop of sleuteltje krom .gr John
Plaats reactie