Zwarte bessen/ander klein fruit

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door MatthiasD »

Vanavond even de zwarte bessen geoogst, de rode waren de moeite niet. Die hadden de vogeltjes al op gegeten :fff

Gelijk gewassen en in de jenever gekieperd. Dan hebben we met de kerst weer een lekkere borrel :D

Frambozen ben ik ook mee bezig, vorig jaar voor het eerst een flesje frambozenborrel gemaakt en dat smaakte naar meer.
Ik heb ook al eens frambozenazijn gemaakt, vanavond ook maar even gefilterd en netjes afgevuld. Het ruikt in ieder geval goed!
De bramen verdwijnen in de jam, maar ook daar heb ik dit jaar snode plannen mee.

Wat doen jullie zoal met je klein fruit?
Bijlagen
IMG_2401k.JPG
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door Tim »

MatthiasD schreef:Wat doen jullie zoal met je klein fruit?
Het meeste gaat direct de mond in. Van de aardbeien en frambozen wordt ook memmejam gemaakt. De helft van de suiker erop, het haalt de winter toch niet :mrgreen:

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door Dutch John »

Ik laat de zwarte nog zeker een weekje hangen, totdat ze zo zoet mogelijk zijn. Voor wijn wel zo fijn. Later mengen met vlierbessenwijn tot een zware dessertwijn of port. Van de rode ben ik geen fan. Veel te zuur. De witte zijn wel lekker. Bosbessen en kruisbessen ook. Na verschillende frambozen geprobeerd te hebben, gaan we over op een grote soort (zowel lang hout als enorme vruchten) die smaakvol is en als windschut kan dienen. De druiven leiden we daar weer overheen.

Op een stukje grond dat vergeven is van de kweek heb ik een paar jaar geleden overtollige frambozenscheuten geplant. En voorwaar, de frambozen lijken het te gaan winnen. Nu voor het eerst dikke scheuten die zelfstandig blijven staan en de kweek ondersneeuwen.

Men leest wel dat bessen en kippen goed samen gaan. Dan klopt. Ze vreten ze kaal. En in de winter rooien ze de struiken....

Ribussen zijn makkelijk fruit. Vermeerderen lukt altijd, snoeien is eenvoudig. De veelvoud is enorm. Past in elke tuin.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door MatthiasD »

Alleen de frambozen doen het bij mij niet zo geweldig. Ik zal morgen even een foto maken, maar ze maken maar weinig nieuwe stengels aan en de kleur van het blad overtuigd ook niet echt. Beetje ziekelig groen/geel. Nou zijn ze ook nog gedeeltelijk kaalgevreten door een of ander beestje (slakken waarschijnlijk, die heb ik dit jaar in overvloed) dus dat draagt ook niet echt bij aan de algehele uitstraling... :|
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door ritsaert snijder »

Zondag de zwarte bessen geoogst (hadden beter nog een weekje kunnen blijven hangen). Daarna gelijk in de sappan (met stoom). Suiker erbij en maandag gegeten met zelfgemaakt roomijs. Niet bepaald ecologisch maar wel heel erg lekker!
Alle andere bessen worden gelijk opgegeten. Van de overgebleven aardbeien wordt jam gemaakt. De oogst viel wat tegen.
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door Anne2 »

Na de verhuizing planten in potten meegenomen, dit jaar geen oogst. Er staan ook nog wat struiken bij mijn vader, die heeft wel wat oogst daarvan. Ik heb gelukkig nog wat van vorig jaar. Ik maak het liefst sap, (sappan), en dan mixen met andere vruchtensap. Maar ik heb vorig jaar ook rode bessen ketchup gemaakt, en rode bessen chutney, en rode bessen met suiker in potten die ik nu bij de yoghurt eet. Ik vind die pitjes echter niets, dus die laatste zou ik niet meer herhalen. En jam van gemengde vruchten.

Ik heb wel eens een rode bessentaart gemaakt met eischuim, die was erg lekker, het zoete van het schuim paste goed bij het zure van de bessen en het zag er ook mooi uit.

Erg leuk dat brouwen, jammer dat ik geen alcohol drink. Ik vind die flessen ook zo mooi...

DJ, je kan kippen niet onder bessenstruiken laten lopen? Dat had ik n.l. ook in de planning.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door Blijfhopen »

@DJ
Wel een bijzonder sterk frambozenras.
Zou je de naam willen prijsgeven ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door Dutch John »

Gerard,

Geen flauw idee. Mijn ouders hebben jaren geleden een paar plantjes gekocht bij een ribus-expert die inmiddels gestopt is met de verkoop. Maar je bent altijd welkom om er hier een paar uit te steken.

Anne,

's Winters krabben de kippen de wortels vrij, die vervolgens uitdrogen of bevriezen. Bessen wortelen erg oppervlakkig. Staan de bessen in het gras of royaal onkruid, dan kan het wel. Ze houden zelfs het onkruid laag.
Zwarte bessen lusten ze niet, rode wel en op witte zijn ze wild. De doortastende types onder de kippen slagen er zelfs in gesteltakken plat te leggen. De bessen afnetten helpt natuurlijk wel om bessen en struiken over te houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door MatthiasD »

Hier een paar foto's van de frambozenstruiken, niet echt florissant.
Bramen doen het daarentegen fantastisch
Bijlagen
IMG_2409.JPG
IMG_2408.JPG
IMG_2407.JPG
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door David86 »

Framboos in half schaduw zetten, in de schaduw met zure vochtige poten houden ze in de regel van

O, en mulch van houtig materiaal op de voeten ! Doet ook wonderen.
..
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door MatthiasD »

Dan moet ik ze in het najaar maar even verplaatsen denk ik. Ze staan nou op een behoorlijk zonnige plek.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door Blijfhopen »

@MatthiasD
Je kiepert de zwarte bessen gewoon heel in de jonge jenever ?
Er zal toch wel een bepaalde verhouding zijn .
Verder geen bewerkingen als zeven o.i.d.?
Kun je het resultaat met iets vergelijken ?
Kortom: deel je recept met ons (in ieder geval met mij)

@DJ
Goed idee om de zwarte bessen nog te laten hangen. Voor zwarte bessen ijs maakt het niet alles uit. Daar gaat toch suiker bij. Net een zwarte bes gesnoept, zo'n dikke rijpe die los laat als je hem of haar aanraakt. Gewoon lekker '
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zwarte bessen/ander klein fruit

Bericht door MatthiasD »

Het recept is heel simpel eigenlijk.
1. Flessen jenever (doppelkorn werkt ook goed en is goedkoper bij de Aldi in Duitsland!) en pakken bruine kandijsuiker inslaan. Zorg ook voor een paar lege flessen
2. Zwarte bessen oogsten en wassen (ik kieper ze gewoon in de wasbak). Stokjes wel verwijderen voor zover (redelijkerwijs) mogelijk!
3. De flessen voor ongeveer 1/3 vullen met bessen, daar 1/4 deel kandijsuiker op kieperen. Afvullen met jenever.
4. Tot de kerst laten staan, vervolgens de kerstdagen met familie/vrienden in dronkenschap doorbrengen :fff

Ik heb dit jaar voor het eerst bessen/suiker afgewogen. Normaal altijd 1 op t oog gedaan.
Op een 0,7L fles Doppelkorn heb ik 150gr bessen en 100gr suiker gedaan, daarna afgevuld met Doppelkorn.

Bij de frambozen gebruik ik wat meer vruchten omdat deze een wat minder sterke smaak hebben, maar dit is nog een beetje expirimenteel.

Het recept is trouwens ook toepasbaar op zure kersen (morellen), deze moeten eigenlijk ontsteend worden vanwege de sterke amandelsmaak van de pitten.

Als je eens wilt proeven ben je van harte welkom!
Plaats reactie