Kippenhok bouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Kippenhok bouwen

Bericht door MatthiasD »

Ik wil graag ook wat kippen houden en heb mijn zinnen gezet op Brahma's. Ik wil er een stuk of 5 houden + 1 haan. Het is de bedoeling dat ze gewoon los gaan lopen hier in de tuin, die is groot zat en de katten durven zulke grote kippen vast niet aan te vallen. (mochten ze dat wel proberen zullen er disciplinaire maatregelen getroffen worden)
Nu moet er natuurlijk een hok komen. Ik dus zoeken op internet naar bouwtekeningen en tips, maar dat blijkt nog niet makkelijk!
Afgezien van Fred (fredsbouwtekeningen.nl) geen hits en een kippenhok kan nooit zo'n grote uitdaging zijn dat ik tekeningen moet gaan kopen :fff
Dus zelf maar een tekeningetje gemaakt. Ik heb wel ergens gelezen dat je per 3 kippen ongeveer 1m2 nachthok nodig hebt. Nou had ik precies 1m2 getekend, moet dus maar een halve meter langer. Wat ik in gedachten had is een hok van 1,5m lang, 1m breed en 1m hoog (nok van puntdak) met zijwanden van 70cm hoog. Over de gehele lengte leghokjes aan de buitenkant aangebouwd. Het geheel zou 50cm van de grond op pootjes moeten komen.

Heeft iemand nog tips voor materiaalgebruik/afwerking? Ik wilde geimpregneerde rabatdelen gebruiken voor de wanden (heb ik nog liggen) en geimpregneerde planken (3cm dik, heb ik ook nog..) voor de bodem. Dakbeschot van OSB (ligt hier....) en dakpannen erboven op (je raadt t al!).
Nou hebben mijn ouders vorig jaar bloedluis in het kippenhok gehad en het schijnt dat dit zich vooral ophoudt in de kieren van het hout, het leek me dus raadzaam om alle naden aan de binnenzijde af te kitten en de binnenkant te behandelen met kalk (schijnt goed tegen bloedluis te werken?). Kan iemand mij vertellen waar ik de geschikte kalk zou kunnen krijgen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Matthias,
ik heb laatst voor het bestrijden van ziektes in het kippenhok kalkverf gemaakt van een zak Mekal van de Hornbach (7 euro). 1 deel kalk, water en een schep gips om het dikker te maken (maar dat was maar een recept).

Je kan de bodem ook maken van iets wat echt bestand is tegen kippenstront. Hergebruikt trespa, kunstofplaat, plaat met polyester of epoxy.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door jwardenier »

http://www.levendehave.nl/nieuws/uitvin ... tic-bakjes .
Dit lijkt ook een goede oplossing om bloedluis te bestrijden , als je veder op deze site kijkt zie je een deurautomaat die door de zwaartekracht van de kippen bediend wordt , alle kippen binnen gaat de schuif dicht .
Als ras zou ik gaan voor de Hollands blauwe , legt wat meer en heeft smakelijk vlees .
geïmpregneerd hout zal wel kunnen , je kan de binnenzijde van het nachthok nog overzetten met plaatmateriaal ,isolatie er tussen en het dak zou ik ook een plaatje onder de pannen zetten ,de kam bevriest anders nogal eens .
Gr John
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door gerard »

@MatthiasD,
Zoek maar eens onder Do It Yourself oftewel: DIY chicken coop, dan vindt je tekeningen en maten genoeg. Eventuele inchmaten omrekenen natuurlijk.
groet,
Gerard
paar links:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php
http://home.scarlet.be/~tsg00426/Kippenhok.pdf
http://www.backyardchickens.com/atype/2/Coops
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door Dutch John »

Paar tabaksplanten opkweken, het blad drogen en verkruimeld uitstrooien in het nachthok en de legnesten. Luizen hebben er een hekel aan. Zorg dat de kippen buiten een stofbad kunnen nemen.

Enne.... bouw op de groei. Het begint met 5, maar waar het eindigt weet je nog niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door MatthiasD »

Die automatische deur vind ik wel briljant!!
https://www.youtube.com/watch?v=xRm2U72pu90
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door Dutch John »

Tot ie een keer blijft hangen op een kippenstront of een hen bedacht krijgt ergens anders te gaan zitten. Als je dan pech hebt, is het 's morgens huilen..... Beetje boer zorgt zelf voor z'n vee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door benthuis »

Of nog ingewikkelder....Maar geen water meer geven!
Normaal zijn de Red Neck oplossingen wat eenvoudiger..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door gerard »

@benthuis,
Als je een grote doorstroom maakt tijdens het legen, kun je er een guillotine deur van maken. Dat scheelt weer slachten.....
groet,
Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door deleted »

Voor een beperkt aantal kippen is een 'kippentractor' oftewel een 'chicken tractor' misschien een idee.
Een verplaatsbare ren/hok die het wied-werk voor je doet. Hok regelmatig verplaatsen zal ook veel problemen met ongedierte voorkomen.
Een afsluitbaar gedeelte voor de nacht blijft nodig.


G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door Dutch John »

Voor een paar kippen hoef je geen aparte legnesten te maken. Hier delen 25 hennen één grote ouderwetse legnest met stro. Gezellig met 4 of 5 tegelijk leggen. Oké, een windei kan soms een sauerei aanrichten....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf schreef; Een afsluitbaar gedeelte voor de nacht blijft nodig
.

Elke nacht het hok afsluiten is bij een nieuw kippenhok wel nuttig. Ik heb een heel oud kippenschuurtje en dan komt een hermelijn of wezel toch wel binnen. Maar het vergt wel wat om elke dag het hok te openen en te sluiten. Tenzij je Ben zijn gang laat gaan.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenhok bouwen

Bericht door Dutch John »

Het vergt wel wat..... Kom op Ritsaert, als een paar minuten per dag al teveel is, dan gewoon eieren en vlees in de buurtsuper gaan kopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie