Aardbeien

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Aardbeien

Bericht door kockie »

Wie kan een aantal aardbeienrassen aanbevelen om een mooie spreiding in de aardbeienproductie te krijgen? Mijn oogst valt dit jaar helaas nogal tegen; ik heb waarschijnlijk bezoek van een nest 4-potige vacht en vleesproducentjes.... Volgend jaar beter zullen we maar zeggen....

Ik wil volgend jaar proberen tussen de bomen in de wei wat planten uit te zetten en kijken wat daarvan komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Aardbeien

Bericht door beek »

Mijn vrouw heeft een zelfoogsttuin en heeft daarom verschillende aardbeirassen bij elkaar gezocht voor een grote spreiding. Hiermee heeft zij aardbeien van begin juni tot eind augustus.
- Korona
- Polka
- Elianny
- Ostara
- Kimberly
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door kockie »

Dank je!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Aardbeien

Bericht door Sandman79 »

Super! :)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Aardbeien

Bericht door Lieve »

Ondanks een uitstekend begin, valt de aardbeioogst hier ook tegen.
De vroege aardbeien zijn nu allemaal voorbij, de late oogst komt eraan maar voorspeld niet veel goeds.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardbeien

Bericht door Dutch John »

Yup, hier ook wat minder, maar de smaak is prima. De nieuwe planten blijven wat achter. Te lang te droog geweest? Of komt het door verpotten? Omdat in december de bedden opnieuw aangelegd zijn, hebben we de uitlopers van vorig jaar eerst opgepot en afgelopen januari pas uitgeplant.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardbeien

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb ze dit jaar in pallet bakken gezet (vorig jaar 1 geprobeerd), de planten zijn GROOT en ze zitten vol.

Ik heb geen idee welk ras, de blaadjes zijn groen en de aardbeien lekker :mrgreen:

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door kockie »

Wat bedoel je met palletbakken? IBC's? Ik heb al eens zitten kijken naar BATO bakken, maar dat is weer zo'n gedoe. Je bent er dan continu mee bezig om ze in leven te houden. Misschien wel leuk voor de extra vroege in de kas...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardbeien

Bericht door Tim »

K,

Onderstaande voor 0 Euri, die komen van het werk, wordt vaak materiaal in afgeleverd.

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... =60#p63485

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door kockie »

Dat is wel leuk experimenteren ja :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardbeien

Bericht door Brit »

DJ en de rest, aardbeien houden van veel water, warme grond (vandaar dat bakken vaak goed werken) en de meeste rassen geven pas goed vrucht in of na hun 2de jaar.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardbeien

Bericht door Tim »

Hey,

In de één van de bakken zit een mierennest. Ze vreten elke aardbei die bijna rijp is aan.

Zou hoger opstellen helpen? Vergif doe ik niet.

In de grond doen ze het ook prima.

Tim
Bijlagen
IMAG0938.jpg
IMAG0937.jpg
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Aardbeien

Bericht door gerard »

@Kockie,

Ik heb nu 10 soorten staan. Omdat vorig jaar uitermate slecht verliep met meeldauw en phytophtora, ben ik dit jaar met 8 daarvan opnieuw begonnen in een tijdelijke Bato-stelling,
De enige 2e jaars, Korona en Frau Mieze Schindler, zijn nu heerlijke aardbeien aan het afleveren. De nieuwe planten doen het ook uitermate goed, staan pas 6 weken in de grond en hebben bijna allemaal bloesem of beginnen al vruchten te dragen.
Ik had deze week frequent bezoek van rozenkevers, maar aangezien ik de aardbeien op stahoogte heb, kan ik de kevers makkelijk en zonder rugklachten opsporen/verwijderen.

Dit zijn de aardbeirassen die ik heb staan:

Mara des Bois (doordrager)
Malling Pearl (doordrager)
Darselect (vroeg)
Gariguette (vroeg)
Lambada (vroeg)
Rumba (vroeg)
Frau Mieze Schindler (vroeg-midden)
Korona (vroeg-midden)
Kimberley (vroeg-midden)
Malwina (laat)

De rassen die zich niet netjes gedragen of tegenvallen qua smaak, zullen aan het eind van het seizoen het veld moeten ruimen. De rest mag blijven en krijgt een vaste opstelling met hoogstwaarschijnlijk een druppelsysteem.

Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door kockie »

Gerard,

Wat heb je voor een grond in de bakken zitten?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Aardbeien

Bericht door gerard »

@Kockie,
De grond heb ik met de hand gemixt:
Cocosvezel, compost, potgrond, alle drie 20% turf (30%) en vermiculite (10%). Percentages zijn volumematen.
Ik heb zojuist weer een maaltje Frau Mieze Schindler verorberd, heerlijk! De voor mij nog onbekende Gariguette zien er ook veelbelovend uit.
Alle nieuwe planten zijn perfect aangeslagen. ’s Nachts bij koel weer, gutteren ze er vrolijk op los!

Groet,
Gerard
Bijlagen
Frau Mieze Schindler.jpg
Gariguette.jpg
's nachts gutteren.jpg
Plaats reactie