een eigen moestuin starten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Naar mijn mening heb je voor een permacultuur-systeem een minimale grootte nodig. En die is vrij groot als het als een gesloten ecosysteem moet functioneren.


De oude boekjes (tweedehands te vinden) van John Seymour zijn een goudmijn.
Je hebt een balkon nodig........en JS? Mooi verzorgde coffeetableboeken, vooral de tekeningen.

Klein beginnen en geen boekjes kopen is de eerste winst :wink:

http://www.permacultuurnederland.org/

ItunesU free downloads Google: 'nc state university permaculture'
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Tim schreef:
fietser schreef:Omdat ik ieder jaar in de zomer op fietsvakantie ga combineert dat niet goed met een eigen moestuin, vandaar dat ik er dit jaar niet meer in doe.
Jeroen,

Dan is dit juist de kans. Huur een halve dag een flinke tuinfrees en ploeg 200m² om. strooi er een groenbemester op, bv:
- Winterrogge
- Koolzaad
- Quinoa
- Boekweit
- Zonnebloem

Er hark dit simpelweg in. Niet meer naar kijken. Voor de winter maaien met de zeis oid en laten liggen. Volgend jaar heb je een prachtig stuk structuur in de grond zitten.

Tim
Hoi Tim,

bedankt voor je tip, toevallig was ik laatst aan het kijken naar groenbemesters bij de lokale tuin winkel, daar zag ik lupine en wikke, die zo te zien ook geschikt zijn om nu te zaaien en voor de winter onder te werken.

Helaas heb ik slechts zo'n 60 m^2 tot mijn beschikking, tenzij ik de voortuin ook er bij reken, dat is nog zo'n 12 m^2. Ik ben denk ik te voorzichtig, ik heb besloten het achterste stuk van mijn tuin om te spitten en een groenbemester te zaaien. Ik doe graag zoveel mogelijk met de hand, ik ben toch jong dus geen probleem om een stukje te spitten.

Zonnebloemen lijken mij wel heel mooi en misschien als de vogels mij niet voor zijn kan ik de pitten voor eigen consumptie gebruiken? Ik lees dat je zonnebloemen vanaf half mei kunt zaaien, dat komt mooi uit want ik ga toch op zijn vroegst pas dan op vakantie. Is zonnebloem een goede groenbemester? Ik kan dat op internet zo snel niet vinden?


groeten, Jeroen.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Brit schreef:Foto's zijn altijd leuk om ons een beetje in te leven in de situatie.

Op zandgrond is er een grote kans dat je een tekort hebt aan calcium en/of kalium. Bewaar dus je eierschalen zorgvuldig en als je aan schoon houtas kan komen, dan is dat een hele goede om aan je compost toe te voegen voordat je het gaat uitrijden in de tuin.
Prijs jezelf maar gelukkig met zo'n rijke bron van blad. Naar mijn mening de mooiste mulch die je maar kan hebben :mrgreen:
Bedankt voor de tips, hierbij een foto van de achtertuin:

Afbeelding
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Bedankt voor de foto. Klopt het dat de tuin voornamelijk op het oosten ligt?
Je zal wel de klimop onder controle moeten houden en goed fijn hak(sel)en voor je het gaat composteren. Anders is er een aardige kans dat het gewoon door gaat groeien in de compost hoop. Even een dagje laten verdrogen voordat je het in de hoop gooit is ook goed, maar dan wel weer even water toevoegen om het composteringsproces op gang te houden.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Brit schreef:Bedankt voor de foto. Klopt het dat de tuin voornamelijk op het oosten ligt?
Je zal wel de klimop onder controle moeten houden en goed fijn hak(sel)en voor je het gaat composteren. Anders is er een aardige kans dat het gewoon door gaat groeien in de compost hoop. Even een dagje laten verdrogen voordat je het in de hoop gooit is ook goed, maar dan wel weer even water toevoegen om het composteringsproces op gang te houden.
Hoi Brit,

hierbij mijn late reactie. Ik zal proberen hier af en toe wat foto's te plaatsen zodat jullie de ontwikkelingen kunnen volgen. Het stelt waarschijnlijk voor de gemiddelde tuinier weinig voor, maar voor mij is het allemaal nieuw.

De tuin ligt op het westen als ik het goed begrijp: in de lengte richting ligt hij op de oost - west lijn, waarbij het huis aan de oost zijde ligt. Het bost ligt aan de west zijde.

Bedankt voor je tips over het klimop op de composthoop. Ik zal het goed in stukjes knippen en vooraf verdrogen.

Nog een algemene vraag aan alle lezers: hoe denken jullie over (sier) planten, struiken en bomen in je tuin? Op dit moment staat mijn kleine tuin daar aardig vol mee. Het levert geen voedsel voor mij op. Ik vind het zonde om alles te verwijderen hoewel je dan wel het maximale oppervlak voor het verbouwen van groenten en fruit gebruikt.

(als de moestuin bij huis goed bevalt wil ik er een volkstuin bij nemen, ik ga mij binnenkort maar eens aanmelden voor de wachtrij)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door pelletpower »

We zijn vorig jaar met 3 bakken van 1-1 m begonnen met zakken makkelijke moestuinmix. Dit jaar 8 bijgezet vanwege het succes van vorig jaar. Niks spitten, gewoon zaaien. Als de groente geoogst kan worden uittrekken, grond afschudden en klaar is kees. Onwijs gaaf en we kopen weinig meer. Vaste planten staan er bij ons ook gewoon.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

de sierplanten gewoon laten staan zolang ze niet in de weg staan voor wat anders. Weghalen kan altijd nog en in de tussentijd leveren ze groen voor de composthoop.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Tim »

Fietser,

Ik zou rechts op de foto de strook inrichten als moestuin, de rest zo laten. Mocht je tot volkstuin overgaan is het ook een leuke strook voor kruiden en specerijen wat sla, aardbeien, etc. Dit doen wij nu ook en dat is ook leuker voor de kinderen. Ze eten de bieslook tijdens het spelen al kaal, ik maar denken welke beest me dwarsligt :mrgreen:. Zeg maar, leuke groente en grijpspul dan bij huis.

In die strook met makkelijk spul beginnen. Ik ben vorig jaar op de volkstuin te groot (200m²) begonnen en dat werd een tegenvaller. Al doende uitbreidden werkt beter, omdat het bestaande je dan al veel minder tijd kost. Nu kleiner gegaan en meer ervaring opdoen.

Wij hebben nu bij huis: Kruiden, specerijen, veel aardbeien, sla, mosterd, knoflook, broccoli (ivm aandacht en eerste keer) en wat losse plantjes, bietjes, ui en dergelijk voor de kids.

Op de volkstuin heb ik alleen productie: Ui, kool, wortelen, aardappel, bonen, suikermais, quinoa, bietjes, prei en de bessen/frambozen, etc.

En vergeet een bijen tuintje niet. Bijenmengsels zijn overal te krijgen. Ik heb 4m² en daar is het de hele zomer hartstikke druk :) :D Achter in je tuin heb je een mooi plekje :wink:

Tim
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Hoi Tim,

bedankt voor je goede ideeën, je komt precies op het juiste moment :) Ik loop namelijk wat "vast" achter in de tuin: er lag daar wat witzand omdat de vorige bewoner daar een schuurtje had staan. Vroeger had hij daar ook nog kippen vertelden mijn buren mij.

Nou heb ik de toplaag van het witte zand afgevoerd, maar toen ik het zwarte zand daar onder vanochtend wilde omspitten, zag ik dat er vlak onder nog meer wit zand zit :? En ook nog eens vreemd gekleurd grijs zand. Het heeft een beetje een metallic kleur, ik heb helemaal geen verstand van grondsoorten, vandaar dat ik er twee foto's van heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie wellicht een idee wat het grijs gelkeurde is?

Aanvankelijk wilde ik een groenbemester (ik heb onlangs blauwe lupine gekocht) in dit achterste stuk van de tuin zaaien om hier volgend jaar groenten te verbouwen, maar nu ik dat rare grijze zand? zie en ontdek dat er nog een laagje geel zand zit raak ik wat ge-demotiveerd. Ik vind het idee van Tim heel goed: dit vervelende stuk grond gewoon zaaien met beienmengsel (kende ik ook nog niet, ik ben echt een newbie :D ) dan is het daar niet zo kaal meer en heb ik daar mooie vrolijke kleuren en trekt het insecten aan.

Die strook rechts op de foto daar schijnt te zon 's middags op dus die ga ik dan voor gemakkelijke gewassen gebruiken. Die grond is wel mooi zwart. Daar staan nu al wat aardappelplanten die al opkomen en wat aardbeienplanten en een rode bes en rode kruisbes.

Bedankt voor de goede tips, dat is erg fijn omdat ik wel eens neig "vast te lopen".
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Lupine is uitermate geschikt om zandgrond te verbeteren, dus lekker daar zaaien. Een bijenmengsel zou ik daar ook lekker bij gooien om een mix te krijgen. De planten die er wat goeds kunnen doen zullen automagisch het beste naar voren komen en de grond verbeteren.

Het gele zand kan helemaal geen kwaad, zeker niet in die kleine hoeveelheden. Dat grijze zand ben ik ook wel eens tegen gekomen. Het lijkt iets heel ergs, maar ik heb nooit problemen gehad als ik daar wat op plantte, zolang de grond maar wordt doorgewerkt met compost.
Ik denk dat het een schimmel-colonie was dat is afgestorven en nu water afstoot en dus de grond droog en grijs maakt. Goed doorwerken met wat compost en je vind er volgend jaar niets meer van terug, hooguit nog wat brokjes die niet klein genoeg gemaakt zijn.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Hoi Brit,

bedankt voor je reactie. Ik was even bang dat het grijze iets raars of chemisch was, maar dat lijkt dan gelukkig niet het geval :)

Vandaag heb ik het hele stuk omgespit en ik heb nog een klein stukje van het grasveld afgestoken / ingekort, zodat ik nog iets meer oppervlak heb voor de moestuin. Het was nog een aardig zware klus om dat stukje om te spitten. Vervolgens heb ik het wat egaal geharkt en het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Ik ga straks de lupine zaaien, het bijenmengsel gooi ik er dan ook binnenkort bij, goed idee.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Hoi,

zojuist heb ik de blauwe lupine gezaaid. Ik heb een regelafstand van 70 cm gebruikt (volgens verpakking moet dat 35 cm zijn) zodat ik op de tussenliggende regels het bijenmengsel kan zaaien. Ik wist niet precies hoe ver de zaden uit elkaar op de regels moesten, ik heb maar het oppervlak dat op de verpakking stond gebruikt als dosering. Hierbij wat foto's van de tuin op dit moment:

composthoop:

Afbeelding

blauwe lupine zaden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Ziet er mooi uit. Je hebt waarschijnlijk goed gespit als ik het zo zie.
Persoonlijk ben ik niet zo van rijtjes. Ik zou het gewoon lekker met dat hand hebben versprijt en een beetje ondergeharkt. Maar deze wijze is zeker niet fout.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

Hoi Brit,

bedankt voor je reactie! Ja dat spitten kostte nog aardig wat tijd en energie, maar het was volgens mij ook wel nodig omdat er wat verschillende grondlagen waren. (geel, grijs en zwart gekleurd zand). Eveneens heb ik wat boomwortels verwijderd, er liepen een paar vrij dikke stugge wortels door dit stuk grond, vrij ondiep.

Omdat op de verpakking van de zaden over regelafstand werd gesproken heb ik in regels gezaaid. Maar goed om voor een volgende keer te weten dat je het ook zelf rond kunt strooien want dat lijkt mij eerlijk gezegd ook wat mooier / wat natuurlijker ogen.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door omweg »

ik vind dit zo'n mooi initiatief:
http://www.makkelijkemoestuin.nl/index
Is het wat als methode?
The planet of my dreams is bulging at his seems
Plaats reactie