mulchen van grasland

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

mulchen van grasland

Bericht door MatthiasD »

Wat is mulch nou eigenlijk precies? Ik lees zo her en der wel dat het erg goed voor de grond moet zijn, maar wat wordt nou precies verstaan onder mulch? :idea:

Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 281#p62247
Laatst gewijzigd door kockie op 13 apr 2014, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door kockie »

Mulch is organisch materiaal dat (nog) niet (of gedeeltelijk) verrot/gecomposteerd is. Het kan variëren van gehakseld hout tot vers gemaaid gras; ieder met z'n eigen positieve en negatieve eigenschappen.

Hier een uitgebreider antwoord.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Brit »

Vooral in Engelstalige landen is mulch vooral een bedekkingslaag van de bodem. Dit kan organisch zijn, zelfs levende planten, maar ook grind of stenen. Ik ben zelfs wel eens iets van versnipperd rubber tegen gekomen.
Het idee van een mulch is om een natuurlijk gezonde grond na te bootsen. In de natuur is een gezonde bodem altijd bedekt met begroeing (grasland) of dood plantenmateriaal (bosgrond). Als de grond niet bedekt is, is er altijd wel wat aan de hand, zoals een aardverschuiving, bosbrand, overstroming, enz.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door MatthiasD »

Ah, bedankt!
De verrotting van bepaalde organische materialen en het effect bij nat worden van regen en dauw zijn in hoge mate bepalend voor het succes. Soms gaat de verrotting te snel of ontstaat een voor water en lucht ondoordringbare laag, wat voor de gewassen niet bevorderlijk is. In sommige gevallen is het af te raden om het organisch materiaal te gaan gebruiken tussen bepaalde planten, er komen bij het composteringsproces van deze organische materialen(bvb houtsnippers, bladeren, grasmaaisel,...) schimmels vrij die op de planten overslaan wat uiterst nadelig is (in het bijzonder op gevoelige plantsoorten en bloeiende planten; Buxus, rozen, hortensia,...) voor het groeiproces, bloei en dergelijke meer.

Er zitten echter nog enkele nadelen aan een 'jaarronde' mulchlaag. Zo trekt het organische materiaal slakken, mollen en muizen aan. Om deze reden moet de mulchlaag rond planten met grote, sappige bladeren worden verwijderd.

Wanneer er wordt getuinierd op natte grond, houdt de mulchlaag de grond langer nat en dus koud, met name in het voorjaar. De kans op late nachtvorstschade is hier groter dan op de drogere gronden.

Misschien had ik dit stukje beter eerst kunnen lezen, ik heb namelijk net een flinke partij afgemaaid gras rond de hosta's, hortensia's en rozen gestrooid... :oops: :fff
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Brit »

Tja, grasmaaisel vind ik niet echt een goede mulch omdat het kan verslijmen en zo een storende laag kan kreëen. Het overslaan van schimmels is een oude wijsheid die achteraf niet blijkt te kloppen. Ziekmakende microórganismen blijken maar vrij kort te kunnen overleven op dood materiaal. Vaak (niet altijd) is er een directe besmetting nodig om de infecties door te geven.
Ook de claim over de dieren heb ik nooit zelf waargenomen in de praktijk.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Pietje »

Er zijn duizenden soorten schimmels, en de ene is de andere niet. Schimmels die nuttig werk verzetten door organisch materiaal af te breken zijn niet in staat meeldauw te veroorzaken. Broodje aap dus.

De stoffen die schimmels afscheiden, zijn weer eten voor protozoa, bacteriën, aaltjes, wormen... Laat maar lekker schimmelen!

Met gras zou ik een beetje voorzichtig zijn: gras kan dichtslempen / vervilten waardoor er niet genoeg zuurstof meer door kan dringen. Dan gaat het anaeroob broeien, en de stoffen die daar bij vrijkomen zijn niet goed voor bodemleven en planten. Beter om gras te mengen met ander organisch materiaal.

Schimmels zijn trouwens de enige organismen die hout (lignine) kan afbreken. Dus je hebt altijd schimmels in je snippers... ;-)

Peter


PS: Een gezonde plant is prima in staat om een schimmelaanval te weerstaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Dutch John »

Het gaat inmiddels over mulchen. Misschien afsplitsen?

Vers gemaaid gras, materiaal dat gekoekt is, ik kiep het bij de kippen en laat die er een paar dagen mee spelen. Lang stengelig gras maken ze zaadvrij en krullerig zacht. Vervilte koeken krabben en pikken ze kort. Kun je zelf niet tegen werken.

In een droog voorjaar als dit, kiemt zaad beter als het afgedekt is. Geen dikke laag erop, het kiemende zaad moet meteen licht kunnen zien, terwijl de teellaag niet uitdroogt. Vogels en muizen hebben door bedekking ook meer moeite zaad of kiemen te vinden.
Aardappelen kunnen meer verdragen, die werken zich er wel door.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: mulchen van grasland

Bericht door kockie »

Inmiddels is het onderwerp gesplitst!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: mulchen van grasland

Bericht door MatthiasD »

Duidelijk.
Maar wat is dan wel goed materiaal om te gebruiken als mulch?

Houtsnippers schijnt ook niet alles te wezen omdat daar de grond van kan verzuren? (heb ik ergens gelezen)
Je zou natuurlijk compost kunnen gebruiken maar daar profiteert het onkruid ook gretig van :?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mulchen van grasland

Bericht door Dutch John »

Ik gebruik alles wat gratis en dichtbij is. Bermgras, rot hooi, rot kuilvoer, rot stro, slotenveegsel, blad, geplukt onkruid, keukenresten, plantresten uit de moestuin, strorijke paardenmest, dennennaalden (schijnt goed te zijn voor de aardbeien), houtsnippers. Met de laatste zuinig aan en goed verdelen. Of door de composthoop mengen. Een composthoop hebben we evengoed, voor het fruit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: mulchen van grasland

Bericht door Blijfhopen »

Op deze website http://www.natuurlijkemoestuin.be is heel veel praktische informatie te vinden over bodembedekking. Een echte aanrader !
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: mulchen van grasland

Bericht door Brit »

Houtsnippers kunnen veel stikstof absorberen als ze door de grond heen worden gewerkt, maar als een mulch zal dat nauwelijks problemen geven. Verzuren zullen ze de grond niet, dat is veel waarschijnlijker als je dennenschors gebruikt. En dennenschors raad ik toch al af want het is erg duur een geeft een erg eenzijdige voeding af die zelden goed is voor het plantenleven dat er groeit.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: mulchen van grasland

Bericht door MatthiasD »

Blijfhopen schreef:Op deze website http://www.natuurlijkemoestuin.be is heel veel praktische informatie te vinden over bodembedekking. Een echte aanrader !
Gerard de Jonge

Bijzonder interessant! Vooral het verhaal over compost heb ik met veel aandacht gelezen :D
Toch maar eens een serieuze composthoop gaan aanleggen. Ik dacht altijd dat nooit wat zou worden omdat ik met mijn 1persoons huishouden maar weinig afval heb...maar gelukkig is daar een grote tuin die mij van grote hoeveelheden onkruid, afgemaaid gras, bladeren en snoeihout voorziet, mag er allemaal op! En ook de snippers die overblijven na het houtkloven kunnen er gewoon op 8) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: mulchen van grasland

Bericht door Pietje »

Brit schreef:Houtsnippers kunnen veel stikstof absorberen als ze door de grond heen worden gewerkt, maar als een mulch zal dat nauwelijks problemen geven.
De snippers zelf zullen geen stikstof absorberen, net zo min verzuren. Maar als je snippers door de bodem werkt, krijg je wel een ander probleem: zuurstoftekort. Dat geldt overigens ook voor niet uitgewerkte mest die je onderspit (of in grote hoeveelheden op de bodem legt).
Compost moet bruin zijn voordat 'ie in de grond gemengd kan worden.

Op zich is het helemaal niet nodig om compost in de bodem te werken, misschien de eerste keer dat je met de tuin begint. Bodemleven kan prima materiaal naar beneden werken (wormen), of het spoelt vanuit de mulchlaag naar beneden.

We hebben nog maar een klein beetje begrip wat zich precies in de bodem afspeelt. Ga er maar van uit dat je het nooit helemaal kan snappen. Dus: als het niet-natuurlijk is wat je gaat doen, dan is het niet goed. En als je iets snel wilt doen, dan gaat het vaak fout. Kale grond is dode grond (moestuinen ;-) ). Vocht, humus en zuurstof, daar draait het om.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie