Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezond?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezond?

Bericht door Atlas »

Dag,

Leuk stuk -voorheen- landbouwgrond aan ons erf toe kunnen voegen.
Maar..... hoe lang duurt het voordat we er een normale moestuin van kunnen maken en er veilig van kunnen eten?
De (zand-) grond hebben we om laten zetten dwars door de -werkelijk knetterhard geworden- laag van ca 40cm heen voor een beter afwatering en luchtige grond (dat zware landbouwverkeer van tonnen op één band had het zo hard aangereden in de jaren dat dat wel moest)
Vorig jaar stonden er suikerbieten op. Het jaar daarvoor mais.
Er ging nogal wat op aan "gewasbeschermingsmiddelen" zoals dat door de producenten "verbloemd" genoemd wordt.

Moeten we ergens rekening mee houden of kunnen we gewoon lekker tuinieren en ons zelf gekweekte fruit en groente direct dit jaar eten?
Wat is jullie ervaring?

Atlas
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door David86 »

Compost dr in mulch dr op en gaan met die banaan. Zou me niet druk maken over de resten gewasbescherming in de bodem. Dat spul zou zo ontwikkeld moeten zijn dat het afbreekt in de bodem.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Dutch John »

Die spuitmiddelen spoelen op een gegeven ogenblik uit. Het kan wel een paar jaar duren voordat het bodemleven weer helemaal terug is. Net als David stelt: goede compost erdoor en mulchen. Goede compost kun je alleen zelf maken. Compost van verwerkingsbedrijven vertrouw ik niet, zeker niet als die gratis is. Zo zit hier een grote verwerker net naast een rioolzuivering. Kans is dan groot dat er rioolslib door gemengd is. Dan liever een jaar geen compost en wachten op het moment dat je hem zelf hebt.

Misschien is het best dat je de grond een jaartje geeft om tot rust te komen en het bodemleven opkweekt in plaats van eigen voedsel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Brit »

Als je het een jaartje wil laten rusten, zaai dan een heleboel vlinderbloemigen als groenbemester. En als je het laat rusten, dan zou ik persoonlijk geen problemen hebben om er gelijk een paar centimeter goedkope compost op te gooien, maar anders ga ik zeker met DJ mee om het liever een jaartje uit te stellen en zelf te maken.

Om nog even op je eerste vraag terug te komen, ik zou er geen probleem mee hebben om gelijk van het land te eten. Ik vind het trouwens een erg goede beslissing dat je gelijk in een goede bodembewerking hebt geinvesteerd. De meeste mensen doen dat pas als het uiteindelijk niet blijkt te werken en het veel meer werk is.

Suc6
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb vorig jaar een stuk tuin losgespit, rogge erop. Na de zomer heb ik het gemaaid en afgedekt met plastic vanwege de enorme onkruid druk. (kan natuurlijk ook met gras/hooi oid)

Een maand geleden open gemaakt en omgespit. Veel dikke wormen en mooi rul. Enige nadeel is dat er nu overal rogge opkomt, maar dat is makkelijk te plukken.

De rogge gaat alleen niet erg diep, koolzaad is wellicht beter.

Tim
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door Atlas »

Inderdaad. Graag afsplitsen dit onderwerp.

We hebben maar niet langer geaarzeld na jullie advies.
Hieronder een foto van de eerst groente die gister de grond in is gegaan.

Is een mooie berg paardesstront van vorig jaar bij ingewerkt

Atlas
Naamloos.png
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eten uit moestuin op voorheen landbouwgrond is dat gezon

Bericht door kockie »

Gedeelte over mulchen afgesplitst naar: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=4228
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie