Herstellende landbouw

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Nou daar gaan we dan , ik bewerk 8 ha grond 4,5 ha eigendom en 3,5 ha hooiland pacht .
de 4,5 ha heb ik verdeeld in stukjes van 60 are ,rogge ,have,r tarwe, bieten en aardappelen en dan nog stukjes om te weiden en eentje om te hooien . Om de 60 are een houtwal een middenpad met wilgen om de 6 m en aan de langs kant ,een 400 m bos wal .
Dit bewerk ik zoveel mogelijk met paardenkracht . graan oogst met trekker en gedeeltelijk met door paarde kracht aangedreven dors kast .
En dit alles zonder bestrijdings middelen kunst of drijfmest met de bedoeling ons en ons vee van voedsel enz. te voorzien .
Het hooiland maai ik een keer per jaar , diervoeding en wat kleingeld om onkosten te dekken .
Melkgeiten ,schapen ,varkens, kippen , eenden, bijen en een trekpaard , alles met het doel om ons zelf te voorzien in wat we nodig hebben en natuurlijk verkopen we daar ook weer van , o a biggen en vlees .we hebben geen ander werk naast het zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn .
Nu kon in de tijd van de rode diesel de trekker wel uit, maar nu de brandstof prijzen daarvoor verdubbeld zijn, en de werk vreugde met paard, is er het verlangen om het trekpaard al het werk te laten doen, en de trekker in de verkoop te doen .
Het zou mooi zijn om dan ook wat minder granen te kunnen verbouwen en daarvoor wat andere gewassen die makkelijker oogstbaar zijn te verbouwen als voer voor de varkens ,en dan geen bomen waar ik nog 30 jaar op moet wachten voordat ze optimaal leveren. de 3,5 ha hooiland zou opgezegd kunnen worden . Minder dieren aanhouden zal niet gaan i v m de melk en of vlees en daardoor weer wat geld .
zoals ik eerder schreef werk ik volgens de oude landbouw ,zaaien en schoffelen of wied eggen .Daar het een volledige dagtaak is heb ik niet de tijd om cursussen te volgen en we leven met weinig geld dus ik kan ze domweg ook niet betalen.
Het forum leek mij de plek om elkaar vooruit te helpen en daarom ging ik er van uit dat kennis gedeeld zou worden , waar ik kan ,help ik dan weer een ander vooruit ,al zie je daar niet altijd de gedrukte versie van .
In de jaren dat we sober leven heb ik zeker geleerd geen te grote broek aan te treken, en zal dat dus nu ook niet doen .
gr J W .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Permacultuur is zoals de voorouders het niet deden. Ik blijf Sepp Holzer een goed voorbeeld vinden.
Zie youtube.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Herstellende landbouw

Bericht door pelletpower »

Boer ben ik niet, hooguit boers. Boekje herstellende landbouw vindt ik wel interessant. Uitlenen is geen probleem. De schrijver is wel gefixeerd op tamme kastanje en overdrijft de verkoopprijs daarvan. Een combinatie met hazelaar is misschien wel iets, net als asperges? Nadeel vanpermanente begroeing is in jouw geval dat je een aantal jaren moet overbruggen voordat iets productief wordt.
We hebben okk allerlei plannen en daar wil ik ook wel tijd voor vrij maken, maar niet om op de ouderwetse manier onkruid te gaan wieden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Vrucht- en nootdragende bomen planten en dan wachten duurt lang. Je kunt ook niets planten; weet je zeker dat je nooit wat zult oogsten. Daarom zou ik altijd beginnen met jonge bomen en niet eerst het moestuinieren onder de knie zien te krijgen. 25 Bomen krijg je in een paar dagen geplant. Buiten wat snoei- en mestwerk door de jaren heen ben je er dan vanaf. Dat valt toch wel mee?

Pellet,

Je moet niet in tijd rekenen, want dan kom je nergens uit. Een uurloon van 1 euro uit de moestuin halen is al heel wat. Asperge is de groente waar je het minste werk mee hebt. En één van de lekkerste meerjarigen, die doorgaans toch wat minder mals en smaakvol zijn dan de éénjarigen. Je kiest wat je lekker vindt en dat ga je telen. Alleen meerjarigen nemen omdat dat minder werk is, is een beetje als "vreten wat de pot schaft".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Herstellende landbouw

Bericht door pelletpower »

DJ, de moestuin is een hobby. Het eten wat eruit komt een regelrechte kick. Je kent mijn situatie een beetje (die is eigenlijk hetzelfde als de rest van de wereld), maw als ik tijd moet vrijmaken voor de moestuin dan wordt het dure groente. De bakken met makkelijke moestuin zijn ook niet goedkoop, maar werken fantastisch. Geen onkruid en ongeveer zo op je bord. Dit zou ik graag op wat grotere schaal volgens permacultuurprincipes willen herhalen. Het hier besproken boekje is erg inspirerend, hoewel daarvan nog niet direct toepassingen zie. We hebben al wel een fruitboompje of 10. Als het mogelijk zou zijn iets onderhoudsvriendelijk op te zetten, zijn we creatief genoeg daar de middelen voor te vinden. Tijd echter zal de komende 10 jaar wel een probleem blijven. Het idee van 1 jarige gewassen wil ik laten gaan omdat dit altijd met een hoop werk samengaat. Als daar een alternatief voor zou zijn, dan zouden we dit langzaam vorm kunnen gaan geven.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Krelis , ik heb geprobeerd de filmpjes te bekijken maar zijn door auteurs rechten niet meer toegankelijk .En Ja hoor nu een gevonden die het wel doet ,en terwijl ik dit bekijk denk ik zo wil ik het ook .
Pelletpouwer , Bedankt voor het meedenken , je boek uitlenen erg bedankt voor het aanbod ,ik ga eens kijken in een boekhandel naar een inkijk exemplaar . als de inhoud bruikbaar lijkt koop ik er een, het heeft geen zin om hem aan mijn kast met oud papier toe te voegen als het als zo vaak weer eens een boekje blijkt te zijn waar ik niets me kan .
je schrijft het de komende 10 jaar erg druk te hebben ,tijd vrij maken om lekker met de handen in de grond te zitten en je gezin te vertroetelen en ook om zo af en toe eens niets te doen en te genieten van b v de vogeltjes , je bent oud voor je het weet en als je achterom kijkt zou het jammer zijn als je dit vergeten bent .
een jarigen vragen extra tijd en als ik zou weten hoe dan zou ik zeker gaan voor naast de eenjarige , meer jarige groenten .Misschien zou je bij de vergeten groenten wat kunnen vinden , als de drukte van het voorjaar weer wat gekalmeerd is ga ik ook eens die richting op kijken .
D J , ik heb een 15 jaar terug fruithout op onderstammen geënt , allen hoogstam om ziekte gevoeligheid en vorst schade te voor komen ,vorig jaar de eerste vruchten gehad ,de walnoten bomen zijn een jaar of 7 oud en de hazelnoot boompjes een jaar of 4 .En ja je kan beter boompjes kopen , het liefst zo groot dat je gelijk je hangmat kunt ophangen [boompje groot pantertje dood]
Ik zou nog graag wat bomen er bij hebben b v moerbei, kwee peer en t kastanje , maar dit zal nog even moeten wachten tenzij ze als koopje en in de buurt worden aangeboden , Gisteren de voerbieten en erwten geschoffeld met planeet schoffel maandag de aardappels met paardenkracht aanaarden , dan wordt het tijd om de schapen te scheren en dan weer aan het bouwen ,varkens kraam hokken en tevens schuil stal . WERK WERK ,Het houd nooit op, maar ik geniet er wel van ,en soms luister niets doend naar de vogeltjes . gr J W
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Herstellende landbouw

Bericht door pelletpower »

JW, zo te lezen ben je al aardig op weg volgens herstellende landbouw, kom het graag bij je brengen. En over mijn tijdnood, maak je geen zorgen. We hebben een werkplaats aan huis. De maaltijden worden met het hele gezin genuttigd en een fluitend vogeltje maakt me gelukkig. Soms denk ik een nachtegaal te horen, erg leuk. We zijn nu slaaf van de hypotheek (krijgen we ook wat voor terug en in feite wonen we erg goedkoop). Daarom wil ik geen slaaf van de moestuin worden. Kom het boekje graag een keer brengen of ik geef het aan iemand van het forum mee dan komt het vanzelf bij jou.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef:Boer ben ik niet, hooguit boers. Boekje herstellende landbouw vindt ik wel interessant. Uitlenen is geen probleem. De schrijver is wel gefixeerd op tamme kastanje en overdrijft de verkoopprijs daarvan. Een combinatie met hazelaar is misschien wel iets, net als asperges? Nadeel vanpermanente begroeing is in jouw geval dat je een aantal jaren moet overbruggen voordat iets productief wordt.
We hebben okk allerlei plannen en daar wil ik ook wel tijd voor vrij maken, maar niet om op de ouderwetse manier onkruid te gaan wieden.
Hakhout van tamme kastanje is ook 'geriefhout'.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Herstellende landbouw

Bericht door deleted »

jwardenier schreef:Nou daar gaan we dan , ik bewerk 8 ha grond 4,5 ha eigendom en 3,5 ha hooiland pacht .
de 4,5 ha heb ik verdeeld in stukjes van 60 are ,rogge ,have,r tarwe, bieten en aardappelen en dan nog stukjes om te weiden en eentje om te hooien . Om de 60 are een houtwal een middenpad met wilgen om de 6 m en aan de langs kant ,een 400 m bos wal .
Dit bewerk ik zoveel mogelijk met paardenkracht ....
Petje af.
Daar heb je flink wat kennis, kunde en spierkracht voor nodig om dat draaiend te houden.

Anderzijds vind ik het ook een beetje ontmoedigend als een doorwinterde zelfvoorziener toch zoveel land nodig heeft. Dat is tegenwoordig onbetaalbaar in de lage landen.

Zou het kunnen dat de dierlijke eiwitten een grote stempel zetten op het landgebruik ?
Hoeveel zou er vanaf kunnen als zelfvoorzienende vegetariër ?


G
Laatst gewijzigd door deleted op 18 mei 2014, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:
jwardenier schreef:Nou daar gaan we dan , ik bewerk 8 ha grond 4,5 ha eigendom en 3,5 ha hooiland pacht .
de 4,5 ha heb ik verdeeld in stukjes van 60 are ,rogge ,have,r tarwe, bieten en aardappelen en dan nog stukjes om te weiden en eentje om te hooien . Om de 60 are een houtwal een middenpad met wilgen om de 6 m en aan de langs kant ,een 400 m bos wal .
Dit bewerk ik zoveel mogelijk met paardenkracht ....
Petje af.
Daar heb je flink wat kennis, kunde en spierkracht voor nodig om dat draaiend te houden.

Anderzijds vind ik het ook een beetje ontmoedigend als een doorwinterde zelfvoorziener toch zoveel land nodig heeft. Dat is tegenwoordig onbetaalbaar in de lage landen.

Zou het kunnen dat de dierlijke eiwitten een grote stempel zetten op het landgebruik ?
Hoeveel zou er vanaf kunnen als zelfvoorzienende vegetariër ?


G
In mijn omgeving nu 5ha bioland te koop: vanaf 50.000 bieden. Als de rente 1% is kan het nog niet uit. Maisboeren willen niet meer dan €500 huur betalen. Wat is de waarde dan van land? Antwoord: wat de geldverschaffer ervan vindt. En dan komt het verschijnsel kredietcreatie weer om de hoek :oops:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. In de prijs van landbouwgrond zit een hoop lucht, want rendement uit jaarlijkse opbrengsten haal je niet. Het enige rendement zit in een grondprijsstijging die groter is dan de inflatie. Daar bovenop komt de relatief efficiënte manier van bewerken met als basis spotgoedkope energie. Kukelt dat in elkaar, dan dalen de grondprijzen behoorlijk. Anderzijds kan de prijs evengoed hoog blijven als tegelijkertijd het monetaire systeem zichzelf gaat vervangen.....

G,

Zoals ook Seymour aangeeft: op het moment dat je vee gaat houden, neemt de benodigde grond exponentieel toe. Zeker grote dieren vragen en produceren teveel voor de kleine zelfvoorziener. Die zou je moeten delen. De kleine zelfvoorziener die toch vlees wil, doet er naar mijn idee beter aan om kleine dieren als kippen en konijnen te houden.

Ik schat dat vegetariërs met een 500 m2 intensief bewerkte grond per persoon vlot uit de voeten kunnen. Dat is inclusief granen. Probleem met kleine percelen granen is de lage opbrengst door vogelvraat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

DJ,
Triodos mikt op prijs van minimaal 50K. Anders hebben ze zelf een boekhoudkundig probleem. Ze moeten er echt niet aan denken 15% te moeten afboeken op onderliggende waarden. Banken zijn immers allemaal failliet.

1875: 42ha kleigrond 15 koeien en moestuin, zonder schuld. 1975: 13ha, 30 koeien en tonnen schuld.
gered door prijsstijging land. Nu? Niets meer van over. Zo ging het in mijn familie in 100 jaar tijd. Van 'wealth' naar onderdeel van de schuldeconomie. De kinderen vinden het nu heel gewoon dat het systeem zo werkt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

De keuterboerkes in onze omgeving die de laatste 20 jaar gestopt zijn, zijn stuk voor stuk miljonair, al stralen ze dat niet uit. De paar megaboeren die resteren, zijn ook miljonair. Op papier. Stralen het zeker uit, maar zijn niet te benijden. Maken meer werkuren dan destijds de kleine boeren. En het meeste gaat naar de bank, naar machines, naar loonwerkers enz.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Miljonair zijn op je oude dag , mooi vooruitzicht voor de gieren. Hier zijn ook de meeste kleine boertjes gestopt , opgeslokt door de groten die voor de bank werken . Onlangs naast ons 7,5 ha verkocht , staan nu aardappels op . Het mee gezaaide granulaat zorgt er voor dat de insecten gedood worden , De ooievaars die hier bij huis nestelen hadden 4 jongen , ik heb ze kunnen begraven en niet voor de eerste keer . G . LAAT JE NIET ONTMOEDIGEN . Wij bewerken dan wel al deze grond maar als je alleen zou verbouwen wat je zelf nodig bent kun je met veel minder toe ,D J noemde een oppervlakte , ik heb daar geen inzicht in . Ook is onze grond droge zandgrond . Bij onze vorige boerderij hadden we 2 ha en we hadden nooit tekort met zelfs een melk koe En elk weekend en vakantie periode gast kinderen . Nu hebben we pacht grond , 3,5 ha ik maai hooi en verkoop het hooi om de onkosten van de trekker te bekostigen.
De 4,5 ha eigen grond ,kun je een ha bos afrekenen ,We zijn aardig op weg maar het kan verbeterd worden , en zeker als ik de filmpjes bekijk .K . In onze Familie ging het ongeveer net als bij de jouwe , de boerderij is ook opgeslokt , mij pa had varkens kippen en bouw verbouwde o a bruine bonen voor verkoop . alles is weg, Zelfs de fles D D T . Na een ongeval is de hele boel verkocht , nu zou er geen varken meer mogen staan de buren zitten nog geen 25 m van wat voeger de stal was , het is nu een schoonheids salon.
p , erg mooi dat je aan huis kunt werken . en bij gelegenheid welkom .
Nu nog een vraag , bij het schapen scheren ontdekte ik maden , het is gebruikelijk om Neocidol te gebruiken maar al je de kleine lettertjes leest een zeer giftig goedje , wat zou een alternatief kunnen zijn , buiten da slager om natuurlijk .
Ik heb begrepen dat de groene maden vlieg geïmporteerd is , de larve vreet het schaap levend op . De schapen zijn schoon geen vieze plekken of mest . gr J W
Plaats reactie