kurkuma, gember en bosuitjes

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

kurkuma, gember en bosuitjes

Bericht door Anne2 »

Net bij de supermarkt biologische kurkuma, gember en bosuitjes gehaald. De bedoeling is dat ik die ga planten. Dat is nu de tijd ervoor.

http://www.gembergezond.nl/gember-kweken/

http://www.moestuinforum.nl/geelwortel- ... t7931.html

http://plazilla.com/page/4295040267/gro ... -lenteuien.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: kurkuma, gember en bosuitjes

Bericht door Lunch »

Water hoeft niet perse voor bosuitjes, ik heb ze hier gewoon buiten staan in een pot. Alhoewel ze na bijna een jaar intensieve roofbouw wel een beetje versleten raken :lol:
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: kurkuma, gember en bosuitjes

Bericht door Moonflower »

Yup, bosuitjes eerst in water zodat ze wortels gaan vormen, dan in aarde planten. Vrij winterhard ook.
Human life is overrated.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: kurkuma, gember en bosuitjes

Bericht door Anne2 »

Het gaat goed met de bosuitjes. Ik knip steeds de oudste stengels eruit en pas als er een jonge spriet aankomt (volgens mij werkt dat beter dan elke keer de bovenkant geheel eraf halen).

Datzelfde doe ik bij Welsh onion en Red onion, dus ik oogst al aardig wat stengels.

Bovendien komen de Egyptische uitjes die ik hier nieuw geplant heb ook al boven de grond.

Van de gember is nog niets te zien, is hoop ik niet weggerot.
En de kurkuma heeft wel 2 plantjes maar of dat nu onkruid is of kurkuma weet ik niet.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: kurkuma, gember en bosuitjes

Bericht door Anne2 »

update:

De gember heeft inmiddels 7 blaadjes, 6 echte, en is ruim 30 cm hoog.

Ik oogst nog steeds bosui-stengels van die eerste twee plantjes, wel minder geworden.

Tot nog toe liep de kurkuma (geelwortel) niet uit (wat ik eerder beschreef was onkruid). Ik groef een keer in de bak en ze zagen er ongeschonden uit. Opnieuw plastic erover gedaan, het is nu warmer en het was vochtig en meer licht, zon. Omdat ik niet wist of ze het nog zouden doen, bak ook gebruikt om citroenpitten tussen te zetten.

Die citroenpitten lopen uit, zo'n 5 cm hoog nu. Bij het uitgraven zag ik dat er toch ook een kiemend beginnetje aan die kurkuma zit van 2 cm, nog onder de grond. Voor kurkuma moet je dus geduld hebben en veel vocht en warmte en licht.

En er schiet mij nu iets te binnen. Dat kleine uitlopertje aan kurkuma groeit horizontaal. Misschien moet ik dat stuk verticaal zetten...Gember moet horizontaal dus zo had ik de kurkuma ook gedaan, zonder nadenken.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: kurkuma, gember en bosuitjes

Bericht door Anne2 »

Het gaat goed met de gember, hij is inmiddels 60 cm hoog en heeft nu 3 stengels. De 2 nieuwste nog erg pril.

Van de bosuitjes kan ik niet meer oogsten. Eentje bloeit er, ik hoop dat ik daar zaad van kan opvangen.

Van de kurkuma, zijn er 2 uitgelopen, die staan 6 cm hoog. Nog erg pril.

Met de citroenboompjes gaat het ook goed, de grootste is 8 cm.

Mijn andere citrusboompje, heeft dit jaar maar 3 vruchten, maar is wel gegroeid, zal misschien beurtjaar zijn want vorig jaar had hij veel vrucht.

De Aloe Vera, begint eindelijk te groeien. Stond bij mijn vader op een vergeten plek, nu krijgt ze meer water en voeding. Ik gebruik het blad als tube, knip er een stukje af, plakbandje erover om af te sluiten.

Dit zijn mijn kamerplanten. (bosuitjes niet)
Plaats reactie