Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Brouwen kan goed met weinig spullen:

Koelbox (als je die niet hebt, koop je voor minder dan €10)
Een maischzak. Zelf maken van vitrage of kopen voor €10
Grote pan (geëmailleerde weckpannen 27 liter koop je voor een prikkie bij kringloop/marktplaats)
Thermometer (ikea fantast €9)
Gistemmer 25/30 liter (<€10)


Mout bestel je geschroot of je vraagt een bevriende brouwer om het voor je te schroten.
Mout in de zak, uurtje maischen op 67c
Zak eruit halen, uur koken, hop erbij volgens recept.
Koelen en vergisten maar.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je bier gaat brouwen, moet je vooraf gewoon goed bedenken wat je allemaal nodig hebt.
Anders sta je halverwege het brouwproces te konkelen en dan wordt je bier niet wat je er van verwacht, of het mislukt compleet.
Als dat je eerste ervaring is, geef je er misschien gelijk de brui aan.

Daarnaast is brouwen een biochemisch proces. Er zijn zoveel factoren waar je geen invloed op hebt, of waarvan je niet weet wat de gevolgen zijn voor het uiteindelijke resultaat. Daarom is het belangrijk dat je continue opschrijft wat je doet. Hoeveel van dit, hoelang dat, waarin vergist je, hoe lang kook je, welke temperatuurtrajecten doorloop je. (Ook tijdens de gisting en botteling.)

Je kan bijv. maischen op één temperatuur. Maar daarmee maak je niet alle beschikbare suikers vrij, of van sommige juist veel teveel. Er zijn veel mooiere/betere maisch-schema's

Mijn advies: Wil je voor het eerst gaan brouwen, doe het dan goed. Dan is het een mooie hobby en aangename aanvulling op je voedingsmiddelenvoorraad.
Dat houdt in: Koop een goede graanmaler op een pletter, zorg voor minstens 2 grote brouwpannen, een filterheks (zie google afb.), thermometer en een hydrometer, een gistvat of fles, een hevelslang met kraantje, goede hop, mout en gist. Een weegschaal die op grammen kan afwegen is ook handig.
Let ook op dat alles wat je gebruikt ook geschikt is voor voedingsmiddelen. Niet elke emmer, vat, fles of slang is dat!

De eerste investering zal al gauw rond de €300,- liggen wanneer je alles nieuw koopt. Maar sommige dingen kan je vanzelf goedkoop tweedehands krijgen. De meeste spullen gaan ook gemakkelijk vele jaren lang mee.

Gebruik een eenvoudig beproefd recept van één van de brouwsites die internet rijk is. En neem de tijd. De eerste keer neemt brouwen zomaar 6-8 uur tijd in beslag.

Maar na het bottelen heb je dan ook iets wat je zelf hebt gemaakt. Wachten totdat het bier rijp is, dat vind ik het moeilijkst :mrgreen:
Vandaar dat ik een week na bottelen al een flesje probeer. En de week daarop weer eentje. Zo merk je hoe de smaak zich ontwikkeld. En als het bier na een week of 4-6 goed is/begint te worden, heb ik zeker nog 50 flesjes over. Dus laat je niet weerhouden door brouwers die zeggen dat je pas moet gaan proeven na een aantal weken, omdat het jammer is van het bier. Dan mis je de "groei naar rijpheid". Dat is nu net iets wat je alleen bij je eigen bier kunt meemaken. Gekocht bier is altijd al volledig op smaak.
Change, before you have to.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Omdat de grondstoffen er nog stonden heb ik gisteren water gekookt ,25 l en vandaag maar eens weer een biertje proberen te maken .
Ik werk met de weck ketel ,eigenlijk je zou er 2 moeten hebben ,ik heb de stappen van het opwarmen doorlopen en moet nu heet water hebben om te spoelen ,dus moet het drabje in de filter emmer wachten tot het water heet genoeg is ,hierna kan ik spoelen en gaan hop koken .
Ik maak weer een trippel ,beproefd recept die mij meestal lukt ,hopelijk is het bier over een maand klaar ,wanneer we gaan oogsten smaakt een biertje het best .
Het spul kan gemakkelijk achter in de auto ,kun je een dag organiseren brood en bier ,ik kijk graag de kunst van jou broodbakkerij af .Ik werk houtje touwtje ,misschien kan een ervaren brouwer je beter helpen ,kom ik alsnog graag kijken .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Altijd leuk dagje bier maken!
Zoek eens op dalende infusie. Engelse methode, staat ook beschreven in het boek van Seymour.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Dat dagje brood, dat was inderdaad nog mijn belofte. Nou, wat mij betreft prima, zet ik een deeg in alle stadia klaar zodat we het allemaal kunnen zien/doen. En dan combineren met bier, top! En voor de liefhebber mag de zeis natuurlijk ook altijd mee ;-).

In juli kan eigenlijk alles, behalve het weekend van 6/7. We zitten in Muiden, net onder de rook van het Muiderslot.

Zou hier animo voor zijn?

p.s. drink net het eerste litertje van een batch vlierbloesemchampagne op. Hééérlijk!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Albert van WdJ schreef: 09 jun 2018, 20:08 Wanneer je bier gaat brouwen, moet je vooraf gewoon goed bedenken wat je allemaal nodig hebt.
Anders sta je halverwege het brouwproces te konkelen en dan wordt je bier niet wat je er van verwacht, of het mislukt compleet.
Als dat je eerste ervaring is, geef je er misschien gelijk de brui aan.

Daarnaast is brouwen een biochemisch proces. Er zijn zoveel factoren waar je geen invloed op hebt, of waarvan je niet weet wat de gevolgen zijn voor het uiteindelijke resultaat. Daarom is het belangrijk dat je continue opschrijft wat je doet. Hoeveel van dit, hoelang dat, waarin vergist je, hoe lang kook je, welke temperatuurtrajecten doorloop je. (Ook tijdens de gisting en botteling.)

Je kan bijv. maischen op één temperatuur. Maar daarmee maak je niet alle beschikbare suikers vrij, of van sommige juist veel teveel. Er zijn veel mooiere/betere maisch-schema's

Mijn advies: Wil je voor het eerst gaan brouwen, doe het dan goed. Dan is het een mooie hobby en aangename aanvulling op je voedingsmiddelenvoorraad.
Dat houdt in: Koop een goede graanmaler op een pletter, zorg voor minstens 2 grote brouwpannen, een filterheks (zie google afb.), thermometer en een hydrometer, een gistvat of fles, een hevelslang met kraantje, goede hop, mout en gist. Een weegschaal die op grammen kan afwegen is ook handig.
Let ook op dat alles wat je gebruikt ook geschikt is voor voedingsmiddelen. Niet elke emmer, vat, fles of slang is dat!

De eerste investering zal al gauw rond de €300,- liggen wanneer je alles nieuw koopt. Maar sommige dingen kan je vanzelf goedkoop tweedehands krijgen. De meeste spullen gaan ook gemakkelijk vele jaren lang mee.

Gebruik een eenvoudig beproefd recept van één van de brouwsites die internet rijk is. En neem de tijd. De eerste keer neemt brouwen zomaar 6-8 uur tijd in beslag.

Maar na het bottelen heb je dan ook iets wat je zelf hebt gemaakt. Wachten totdat het bier rijp is, dat vind ik het moeilijkst :mrgreen:
Vandaar dat ik een week na bottelen al een flesje probeer. En de week daarop weer eentje. Zo merk je hoe de smaak zich ontwikkeld. En als het bier na een week of 4-6 goed is/begint te worden, heb ik zeker nog 50 flesjes over. Dus laat je niet weerhouden door brouwers die zeggen dat je pas moet gaan proeven na een aantal weken, omdat het jammer is van het bier. Dan mis je de "groei naar rijpheid". Dat is nu net iets wat je alleen bij je eigen bier kunt meemaken. Gekocht bier is altijd al volledig op smaak.
Dank Albert voor de tips! Heb zin om deze aan het repertoire toe te voegen en deins niet terug voor een kleine of iets grotere investering, als het maar in één keer de juiste investering is.

Die graanmolen moet er (ivm brood) sowieso een keer komen, de rest ga ik me in verdiepen.

dank,
alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Alef ,zo te zien is er geen belangstelling ,voor mij alleen is het niet zo nodig dat je zo uitgebreid het brood bakken laat zien ,meer de basis en benodigdheden, ik heb al meerdere keren een nacht brood gebakken ,en na 2 dagen was het nog goed eetbaar ook .
Bier maken is ook het recept volgen , Het bier wat J Seymour beschrijft heb ik meerdere keren gemaakt en was best drink baar .
Uitstapjes als honingbier doe ik voorlopig niet weer ,het vocht is na 2 jaar nog niet op smaak .
Een goed adres voor recepten en benodigdheden is V D Kooi in Jubbega .zij hebben mij destijds ook goed geholpen en bij vragen of moeilijkheden helpen ze nog steeds ,ook proberen ze je de duurste installaties niet aan te smeren .
Even een afspraak maken zodat men tijd voor je heeft .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door kockie »

Volgens mij heeft Ben interesse, ik ben ook geinteresseerd, denk alleen niet dat ik nog een weekend vrij heb in julie. Mogelijk is er wat om te plannen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

kockie schreef: 14 jun 2018, 20:07 Volgens mij heeft Ben interesse, ik ben ook geinteresseerd, denk alleen niet dat ik nog een weekend vrij heb in julie. Mogelijk is er wat om te plannen...
Kan ook op een andere datum wat mij betreft, iets verder voor uit. Wel leuk om iets te doen en ben graag bereid te ontvangen en regelen. Zou ook eind september / oktober kunnen om ook nog iets met appels te doen hier...

Hier kunnen we alleen de tweede helft van augustus niet, dan zijn we met onze eigen bruiloft bezig :fff

Kom ook graag ergens anders naartoe om de te horen / leren van andere meer ervaren brouwers.

@john, dank voor de info! Net over de brug in Almere zit de Brauwmarkt, die ook prima spullen heeft en een ruim assortiment aan wek/brouw/inmaak/... Kom er regelmatig.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 14 jun 2018, 22:57
kockie schreef: 14 jun 2018, 20:07 Volgens mij heeft Ben interesse, ik ben ook geinteresseerd, denk alleen niet dat ik nog een weekend vrij heb in julie. Mogelijk is er wat om te plannen...
Kan ook op een andere datum wat mij betreft, iets verder voor uit. Wel leuk om iets te doen en ben graag bereid te ontvangen en regelen. Zou ook eind september / oktober kunnen om ook nog iets met appels te doen hier...

@john, dank voor de info! Net over de brug in Almere zit de Brauwmarkt, die ook prima spullen heeft en een ruim assortiment aan wek/brouw/inmaak/... Kom er regelmatig.
Idd lijkt me leuk om een dag met elkaar wat te doen.

Braumarkt had ik vorige week gebruikt voor flessen en wat ingrediënten. Leverden het bestelde niet uit. Brutale apen reageerden niet op vragen via mail. Telefonisch niet bereikbaar. M'n 3de oogt vlierbloesem siroop bijna verloren omdat spul te laat kwam. Had ik geweten dat ze later leverden had ik ea wat uitgesteld...
Voor mij zijn ze over als leverancier of ik ga langs de winkel. (DIY paleis overigens)

Wie weet nog een andere goed die verstuurd?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb nooit 'troubles' met brouwmarkt.
Bestel regelmatig samen met een andere bevriende brouwer, en dat wordt altijd snel uitgeleverd.
Dus tot op heden geen klachten over dat bedrijf van mij kant.

Maar misschien zijn mijn bestellingen uit het gangbare assortiment. Weet niet hoe het gaat wanneer je iets besteld wat niet op voorraad is. Ik heb dat nl nog niet meegemaakt.
Of je daar dan bericht van krijgt, of datum wanneer het leverbaar is etc.
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Ook matige ervaringen met Brouwmarkt. Altijd wel wat: kapotte gistzakjes (dat geeft een zooi.....), teveel geleverd, te weinig geleverd. Wordt wel netjes opgelost, maar ik voorkom liever.
Kooy doet het beter. Klopt altijd en heel degelijk ingepakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Zo, eerste jaar hop en dat ging helemaal zo slecht nog niet heb ik de indruk.

De vraag is nu: is het oogstrijp. Het knispert, tussen de blaadjes zit best wat geel poeder... Maar mijn idee is dat het nog iets te vroeg is.

Eerst een video'tje van mijn hop.



En dan een video'tje van iemand anders met een mooie uitleg.



Wat jullie?

Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Alef,

De hop lijkt mij oogstrijp. Ik oogst als de bellen maximaal van grootte zijn en hier en daar een bruin blaadje krijgen. Kan zijn dat dat te laat is, maar wat betreft bitterheid en smaak wint voor mij de wilde of eigen geteelde hop het van de gekochte. Hopbellen van de struik trekken een een paar dagen uitspreiden in een droge ruimte. Daarna voorzichtig opscheppen, in een plastic zak persen en de diepvries in. Het drooggewicht zal je tegenvallen.......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: 31 aug 2018, 08:11 Het drooggewicht zal je tegenvallen.......
Drooggewicht van een-derde van de planten (de enige variëteit die nu oogstrijp was) was 100gr.

Van 3 van de andere planten verwacht ik in ieder geval zoveel zo niet meer, van de andere 3 een stuk minder; veel kleinere bellen...

't Is een begin en ik was dit jaar toch niet van plan om honderden liters bier te gaan brouwen.

gr.,
Alef
Plaats reactie