Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

ja, buiten het feit dat er volgens mij op hobbybrouwen.nl eigenlijk nergens concensus over is, kan te vroeg overhevelen zeker een oorzaak zijn van een gestokte of slepende vergisting. Het zou bij jou ook het geval kunnen zijn, omdat toen je de twee hoeveelheden bij elkaar bracht er weer wat gisting begon. Dat kan een teken zijn dat er in de ene fles nog wel genoeg actieve gist was en in de andere nog te vergisten suikers.
Ik zou je adviseren niet eerder dan na een week over te hevelen, en dan nog 2 weken nagisting voor het bottelen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Uit gekochte grondstoffen heb ik een bier gemaakt een tripel , de smaak is perfect .
na het brouwen enz heb ik het bier gebotteld met suiker in het flesje [ hoeveelheid volgens recept ] .
Nu heb ik nog een vraagje , er is nog weinig koolzuur in het bier , het is Ong. een week geleden gebotteld.
Hoe lang zal het bier nog moeten staan voordat het koolzuur gehalte op pijl is , of heb ik een dood bier?
Gr John .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Proficiat! De smaak zal de komende maanden alleen maar beter worden. Na het bottelen het bier 2 weken op een warme (20-25 graden) wegzetten om de nagisting op fles aan te zwengelen. Daarna koel lageren in bijvoorbeeld een kelder. Na een paar weken tot maanden komt de smaak in balans.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Ik heb een biertje gemaakt ,een trippel .
Maar nu in de veronderstelling alles van eigen erf te kunnen gebruiken ,de suiker vervangen door honing , na 2 maand is de smaak nog erg scherp en lijkt de na gisting nog niet volledig te zijn .
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat honing onder de zuren valt al lijken de suiker verhoudingen mij wel te passen in een biertje .
Mede heb ik er ook wel eens van gemaakt ,maar deze smaakte te vaak naar meer .
de rest van de ingrediënten heb ik vaker gebruikt en gaven een mooi zoet bier met vaste schuimkraag ,na 1 maand mooi uit gegist
wie weet er raad , gr John
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Uiteraard is er nu niet veel meer aan te doen. Je hebt kans dat de smaak nog wat verbetert de komende maanden, gewoon even laten staan dus.

Na twee maanden moet de hergisting op fles toch echt wel afgerond zijn. Heb je je begin SG en eind SG gemeten? Dan kun je in ieder geval zien of je bier goed uitgegist is voor het bottelen.
Wat bedoel je met scherp? Scherp van veel koolzuur? Of proef je iets scherps van de honing? Of meer een azijn-achtige smaak?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Paide , ik heb geen metingen gedaan ,eigenlijk wel jammer het had meer duidelijkheid gegeven .
Ik zal het laten staan om over een maand eens weer te proberen .
Het was mooi geweest om met het hooien een eigen biertje te hebben .
De scherpte in smaak , ik denk dat dit de honing is ,koolzuur zal mee spelen .Azijn denk ik niet echt aan ,ik ben natuurlijk geen kenner.
de gerst granen en hop had ik al eerder gebruikt ,wilde hop en de hop van jou stekjes ,de gist komt uit een zakje , ik had al eens de opmerking gekregen dat hier nog een verbetering in te behalen was ,maar ik was tot nog toe erg tevreden .
Honing bier valt me tegen of het moet de komende maanden nog verbeteren , ik zal het dus afwachten en binnenkort een nieuwe maken
Gr . John
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door MaartenB »

Leuk om te lezen dat mensen hier ook brouwen. Zelf ben ik begonnen met een blik (hopkoken was zelfs niet nodig), het was een cadeau. Hierdoor is een collega aangestoken, die mij een IPA (India Pale Ale) liet proeven, en met (50%) verse mout werkte ipv alleen moutextract, en z'n eigen hop uitkoos.
Dit jaar een molen gekocht, 25kg mout, verschillende soorten hop, en samen een paar IPA's gebrouwen (waarvan ik er nu een drink :)) en een stout.
Aangezien ik de smaak van hop bij drooghoppen* (zoals bij een IPA) erg lekker vind een Cascade hop plantje (beetje citrusachtige smaakt) besteld bij http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/index.php en voor een 'gewone' hop een 'Tettnanger' (mocht iemand dit in de toekomst lezen, PM even voor een wortelstok ruilen tegen een zelf gebrouwen biertje ;)).
Verder hevel ik na de hoofdgisting niet over zoals DJ, dus ik sla het lageren over, zoals veel mensen geloof ik nu op hobbybrouwen. Het filteren doe ik met een hevelfilter (van koperbuis gemaakt), en het koelen met 2 parallelle rvs spiralen.
Een experiment wat ik nu doe is het (blind) vergelijken van de 'juiste' gist (~3 euro/20gram) bij een IPA met een ordinaire broodgist (~10 euro/kg), hier beschreven:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index. ... 870.0.html
Ik geloof dat er maar weinig mensen zijn die zelf mouten, geen simpel process om goed te doen geloof ik, en als je het per 25kg koopt ook niet duur (maar ja, wel leuk om ooit eens zelf te proberen!).
Het leuke van bier brouwen is (zoals met zegt, en echt waar), dat als het niet goed lukt je een lekker bier hebt, en als het goed lukt een fantastisch bier hebt :)

* Als je hop meekookt vervliegen de meeste aroma's maar ondergaan alfazuren een reactie zodat ze oplosbaar worden in water, wat de bittere smaakt geeft. Als je tijdens het lageren of na de hoofdvergisting hop toevoegd, lossen de aromas wel op, maar wordt het niet bitterder, dit kan bier erg lekker maken!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Maarten , het brouwen doe ik ook als D J tot nog toe per 25 l ,filteren in een emmer met filterplaat hevelen met wijn heveltje.koelen met koper spiraal aan de kraan
Maar ik heb inmiddels een 100 l ketel op hout gestookt, dus zal daar een filter op aangepast moeten worden ,de ketel is voorzien van een kraan ,slang er aan en hij loopt leeg zonder zuurstof vermenging ,tevens heb ik een 100 l geïsoleerde opvangketel .en een gisting s fles van 80 l .De opvangketel is een deksel bij met rubber ring en kan dus afgesloten worden voor de eerste gisting ,bij bovengisting is het dus mogelijk om de gist af te kammen .hoe het precies zal gaan zal de tijd leren ,voorlopig staat de ketel in de schuur in afwachting totdat ik een pijp aan het spul zet en er een vuurtje onder ga stoken . ik weet nog niet goed waar ik hem zal plaatsen daar ik de ketel voor meer doeleinden wil gebruiken .
Broodgist om bier te brouwen ,k ben benieuwd
biergist om brood te bakken gaat wel goed . gr John W
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Albert van WdJ »

Zelf gerst mouten is best wel te doen, maar kost veel tijd en de kwaliteit van de mout is duidelijk minder dan gerstemout die je koopt.
Ik heb in het verleden tientallen kilo gerstemout zelf gemaakt uit goedkope eendengerst. En dat is vanzelf geen brouwgerst, waaraan ik dan ook de mindere kwaliteit toe reken. Ik moest altijd 25% meer mout gebruiken dan de hoeveelheid die het bierrecept aangaf.

Zelf mouten werkt het beste als de ruimte,- en/of buitentemperatuur niet boven de 10 graden C komt. Want de kiemende gerst moet niet te warm worden. Want dan gaat het veel te hard, en krijg je allemaal kiempjes. En dat is zeer nadelig voor de enzymwerking in de mout.
Regelmatig omscheppen en eventueel bevochtigen (zeker 2-3 keer per dag) van de kiemende gerst is absoluut noodzakelijk.
Als je dan na een dag of 10-12 een mooie ontkiemende gerst hebt, (met weinig kiempjes) kun je gaan eesten.
Als het te warm is geweest heb je veel korrels met een kiempje, en is de mout tenslotte van veel lagere kwaliteit.

Zelf had ik een droogkast gemaakt van 100x100 cm en 75 cm hoog. Die kast was gemaakt van platen pur-schuim van 4 cm dik. Halverwege een rooster gemonteerd van rvs vliegengaas. Op de grond liet ik een 2000W elektrisch verwarmingsspiraal uit een oven warmte afgeven. De bovenkant van de droogkast was afgedekt met een plaat pur waarop ik een oude afzuigventilator van een woonhuis had geplaatst. Die trok met gang warme lucht door het graan. Na een uur of 16 was alles dan kurkdroog en 70-80 graden heet geworden.
(ik heb er wel ergens foto's van, maar kan die zo snel niet vinden)

Als je daarna de mout, met worteltjes er nog aan, in een speciekuip stort, en er met een schone verfmixer doorheen mixt, dan slaan alle worteltjes eraf, en hou je schoon mout over.
De worteltje kan je van de mout scheiden, zoals je kaf van graan scheidt. Gewoon op de wind. Als er niet genoeg wind was, gebruikte ik een oude elektrische bladblazer.

Op deze manier zette ik jaarlijks zo'n 25 kg eendengerst om in mout.
Het beste gaat het in het vroege voorjaar, als het nog voldoende koud is. Dan heeft ook de gerst z'n winterrust gehad en verloopt het kiemproces vrij goed. Ga je in de herfst gerst kiemen die datzelfde jaar nog gegroeid is, dan lukt het allemaal veel slechter. Het graan heeft nl. een bepaalde tijd een kiemrust nodig.

In het bierbrouwboek van Jan van Schaik staat een aardige beschrijving van zelf mouten. Dat is ook ongeveer de manier die ik altijd heb toegepast.

Ik ben er eigenlijk mee gestopt omdat het teveel werk was. En het resultaat was wel voldoende, maar niet zo goed als kant en klare gerstemout. Hoewel mijn mout absoluut schoner was dan hetgeen ik nu soms aangeleverd krijg .

Albert
Change, before you have to.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Albert , ik doe het ook ongeveer zo als jou , Het verschil ,ik verbouw zelf brouw gerst ,het drogen doe ik vooralsnog in een oude gietijzeren kookketel , klein houtvuurtje er onder .Deze staat tussen rond gestapelde klinkers met rondom aangestampt geel zand ,. eerst stook ik hem warm zonder de gerst dan zijn de stenen lekker opgewarmd kook ik een 50 kg aardappels voor de varkens , daarna gedeeltelijk af laten koelen en schoonmaken ,het gekiemde graan er in en dan geregeld omscheppen ,af en toe bij verwarmen met klein vuurtje, onder geregeld temperaturen.
De nacht over gaat door de warmte afgifte van de klinkers , het zand isoleert schijnbaar genoeg ,de volgende morgen is het nog warm en meestal kurk droog . door het omscheppen gaan de meeste worteltjes er af ,en draai ik het nog even door de wanmolen .
Het gaat ook wel eens mis , maar dan hebben de dieren wat en begin ik overnieuw .er is ook wel eens een kookpot gescheurd .
Inmiddels ben een eest oventje aan het bouwen , heb inmiddels een passend deurtje gevonden ,en wanneer de tijd het toelaat komt de kop op de oven , hier kan ik in eesten door rookwarmte of door er een houtkacheltje er in te zetten door straling warmte .
Ook hier heb ik klinkers in geel zand gezet ,de bedoeling is om ook hier eerst de boel warm te stoken voordat de gerst er in gaat .
Wanneer ik niet hoef te mouten kan er ook vlees in gerookt worden ,warm roken .Dan zet ik een bakje hout mot op een vuurtje .
Zo rook ik nu ook wel eens wat vlees in b v oude ijzeren vuilnis bak met jute zak erover ,Koud roken is een ander verhaal .
Ik had eens een verhaal van een Deen gelezen , deze deed alles ook lectrice met een zeer goed resultaat .
Er zijn ook droogkasten te koop met verwarming element en droog laden en ventilator , erg leuk ,kost een paar centen maar dan heb je ook wat . Ik pruts liever zelf wat aan , mag niet zo veel stroom gebruiken . gr John
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb de foto's van m'n droogkast / eest gevonden.
Ik heb niet van alle onderdelen een foto, maar wel van het belangrijkste.
alg 038 (Custom).jpg
een tweedehands pur-plaat, een vierkante meter rvs vliegengaas, en een paar stukken hout.
alg 040 (Custom).jpg
Op maat gezaagd, de spijkers houden het kastje bij elkaar. Geheel is demontabel voor de opslag.
alg 041 (Custom).jpg
alg 043 (Custom).jpg
Eerst met spijkers in elkaar zetten, schilderstape houdt het allemaal strak bij elkaar.
alg 057 (Custom).jpg
Het deksel, met opening waarin de afzuiging van de woonhuisventilator past.
alg 181 (Custom).jpg
alg 178 (Custom).jpg
Houten frame met vliegengaas erop gemonteerd. Kleine houten kruis zorgt voor stevigheid.
Een voorraad nat graan weegt behoorlijk!
Ook de manier waarop het houten frame steunt in de kast is zichtbaar, gewoon op een stukje pur-plaat, gemonteerd in de hoeken. Met snelbouwschroeven vastgezet.
alg 050 (Custom).jpg
begin eesten.jpg
De hoeveelheid graan die erin gaat.
10dagenkiemen.jpg
Close-up van het gekiemde, nog niet gedroogde graan. Het is duidelijk warmer geweest dan 12 graden C, want er zijn behoorlijk wat kiempjes te zien.
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 22 jun 2015, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Albert van WdJ »

alg 068 (Custom).jpg
einde eesten.jpg
Aan het einde van het droogproces.
Je raakt behoorlijk volume kwijt. Ook best wat gewicht.
alg 065 (Custom).jpg
Omdat je tijdens het drogen af en toe het graan wat keert, breken er droge worteltjes af, die gedeeltelijk door het gaas vallen.
Ik heb ze blijkbaar wat door elkaar gewoeld, want normaal zou je de plaats moeten zien waar het grilrooster heeft gelegen.
Dat ligt nl. op twee bakstenen, los van de grond.

Vanzelf zit er ook een opening aan de onderzijde van de droogkast, zodat je koude lucht van buiten kan aanzuigen.

Albert
Change, before you have to.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door MaartenB »

jw: 25 liter is ideaal, dan heb je 3 kratten, als het lekker is dan is het niet zo snel op :) 100l is wel veel. Zelf heb ik een pan van 21l, waar in de praktijk max 18l in past, bij hoog rendement kan ik dan door met koud water te mengen 21 liter halen, minder vind ik een beetje zonde van al het werk, het kost mij minimaal 5 uur per brouwsel, om dan maar 2 kratjes vol te hebben vind ik een beetje karig.
Gisteren weer wat gebrouwen, een westmalle tripel kloon, alleen de gist niet opgekweekt, maar een safale abbaye gist genomen. Ik hoef ook niet exact in de buurt te komen, maar zo weet je ongeveer wat de smaak gaat worden.
Verder is deze tool erg handig:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... alculator/
Vooral voor de kleur en bitterheid kan het handig zijn, vooral als het alpha% van de hop erg afwijkt van het recept, of je minder water gebruikt etc.
Verder, als je eigen hop maakt, kan je de bitterheid een beetje inschatten door te vergelijken met gekochte hop:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2366.0
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Deze maar weer eens even een schop geven.

Bier staat al een tijdje op de lijst. Hop is inmiddels geplant, 9 plantjes, tegen de hooiberg op. Katrolletje aan elke lijn aan de bovenkant zodat ik niet elk jaar omhoog hoef. Plantjes gaan lekker.

Ik weet niet of ik ooit ook zelf aan gerst / graan en mouten ga beginnen. Voorlopig iig niet. Eerst maar eens starten met brouwen.

Dan over het proces. Elke keer als ik me er weer een beetje in verdiep vind ik het proces lichtelijk complex en iets waar ik weer veel (nieuw te regelen) spullen voor nodig heb. Dat is bij brood zoveel anders. Ik weet dat als je mij een vuurtje geeft, een zak meel, wat zout en wat water ik een super brood kan maken. Doe dat nu wekelijks (24-36 broden, waarvan 6-10 voor eigen gebruik, de rest voor de verkoop). Alles met de hand en de enige zaken die ik nodig had waren rijsmandjes, plastic kuipen (3x) en in plaats van een vuurtje doe ik nu met een elektrische steenoven 12 broden in passen.

Met bier wordt het nooit zo simpel gok ik. Ik heb dit draadje gelezen en ga m'n eigen plan wel trekken de komende weken / maanden, maar mochten er inmiddels mensen zijn die hun huidige werkwijze willen posten, dan kan dat natuurlijk nooit kwaad...

gr.,
Alef

p.s. Ondertussen ben ik benieuwd of die 5 juli brouwdag ooit heeft plaatsgevonden. Zou wel lachen zijn om een vervolg te geven aan de zeisdag van vorig jaar. De motormaaier is er sindsdien niet meer aan te pas gekomen; schapen van de buren hebben we niet meer. de 2000m2 boomgaard wordt met de hand gemaaid (elke dag een stukje voor de varkens). Haren lukt prima. Dank daarvoor!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Alef , ik heb het brouwen op een laag pitje staan ,er is nu zoveel te doen ,de gerst komt in de aar dus voor de toekomst staat het wel weer geplant .
Hop verbouw ik al enige jaren ,van een forumerer kreeg ik een paar stekjes waar ik elk jaar de bellen van pluk .
Hiervoor staat er een paal met touwen aan een katrolletje , als de bellen bijna oogstrijp zijn snij ik de plant onderaan af ,laat de boel zakken en hang het geheel op zolder ,staldeuren open om het drogen te bevorderen waarna de bellen geplukt worden ,en dat is een heel langdurig vervelend monotoon werkje ,De hopbellen gooi ik eerst in kuipen waarna ze vacuüm verpakt worden .
Hebben we genoeg hop dan gaat de rest in kussenslopen ,je slaapt er namelijk heerlijk op .Het stro gaat de stal in ,dieren eten het bijna schoon op vooral geiten zijn er druk op .
Voor het brouwen heb ik een hout gestookte ketel van mp gekocht ,tijdelijke opslag een 100 l geïsoleerd vat ,wat ook mijn kaas maak bak is .
En dan zijn er fermentatie flessen ,verzameld van gestrande wijnmakers ,4 x 25l en 1 x 80 l .
Ook heb ik een zetje om 20 l te maken , weck pan op elektra .
Voor het brouwen verbouw ik hemelgerst ,haver ,tarwe en rogge ,dit heeft natuurlijk ook andere gebruik doelen als brood en voer granen .
Het maaien gebeurd met de zeis of met maaibalk ,schoven drogen op het land waarna ze op zolder gaan of worden gedorst op een oude manier .
Het graan kiemen gebeurd in de schone ruimte ,zak gerst weken in water ,hierna op de vloer en bij elkaar houden of uit elkaar harken om de temp op 17 gr te houden ,na enkele dagen komt het kiempje ,en als die onder het kafje net zo lang is als de korrel moet het zaakje gedroogd worden .
Voorheen deed ik dit in de kookpot voor de varkens ,boven wat gloeiend houtskool ,temp bij houden en omscheppen ,ook de droogkast kan hier goed werk bij doen en is minder arbeid intensief .
Tarwe en haver worden voor dit doel geplet ,en de gerst gaat door de schroot molen ,en dan zoek ik een recept uit ,meestal een trippel .
Met gekochte grondstoffen gaat het wat eenvoudiger , je kun je deze hobby zo duur maken als je wil .
Er zijn brouwketels te koop met alles er op en aan ,dus hier is keuze genoeg .
Mooi dat het maaien je zo goed lukt ,ik maai ook elke keer stukjes 2,5 tot 5 are om een ruiter vol te zetten ,maai ook wel eens volle dagen voor het Gr landschap en af en toe een wedstrijd ,onlangs een nieuwe zeisboom gewonnen ,k moet er nog mee leren maaien
Plaats reactie