Plastic in de tuingrond... probleem?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Bob123
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2014, 09:38

Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Bob123 »

Hallo allen,


Enkele jaren geleden kochten we een huis met een groot stuk grond aan.

Al snel bleek dat de vorige eigenaar zijn afval gewoon in de tuin begroef. (Dit werd bevestigd
door de buren, die zeiden dat de man zijn vuilbak niet buitenzette!)
Nu blijkt er, naast schoenen, blik, scheermesjes & romeinse ruïnes, vooral plastieken zakken van bouwmateriaal en landbouwmateriaal in de grond te zitten.
Op zich vrij stevige zakken dus, maar die op veel plaatsen begint op te lossen en volledig uit te rafelen. Dit zien we dus constant van zodra we ergens een schup in de grond steken. Een zeer frustrerende bezigheid om al die kleine stukjes plastic bij elkaar te gaan krijgen.

Mijn vraag is nu : is dat OK om er groenten en fruit te kweken? (op sommige plaatsen heb ik een verhoogd bed gemaakt, op andere gewoon direct op de grond)

En ook: Wat als er kippen rondscharrelen ? Kunnen die kleine stukjes plastic zak in hun maag (en in onze eieren) terechtkomen?

Laat maar horen!

Groeten

Bob123
Laatst gewijzigd door Bob123 op 04 mar 2014, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door kockie »

Ik vraag me af of het plastic je ergste probleem is, of de zooi die in het plastic zit..... Dat kon nog wel eens erger zijn dan het plastic...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Ernest Dubois »

Wat in plastic zit is aardolie, zelfde als kunstmest.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door deleted »

Zelfde probleem hier.
Ik denk dat dit in vele tuinen van huizen uit de jaren 60 of vroeger het geval is.

Ik heb er alles uitgehaald en afgevoerd.

Als het een grote tuin is kan je misschien beter een dagje een minigraver huren.
Als je de zoden eerst afschraapt zie meestal al aan de samenstelling en de kleur van de onderliggende grond waar er gaten/afval gestort werd.

Misschien een draconische maatregel, maar de vragen zoals in je openingspost zouden anders toch door mijn hoofd blijven spoken ...

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door David86 »

En benzeen,tolueen,xyleen, etc. Waar je kanker van krijgt.

Het soort plastic bepaald waarin het uiteenvalt, ik zou erg terughoudend zijn in het telen van voedsel op verontreinigde bodem.
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou het ook snel netjes zelf afvoeren. Dan heb je de kosten in de hand. Als je het huis verkoopt en er komt een bodemonderzoek gaat het je ook nog heel veel geld kosten. Laat staan als je een verplichte sanering krijgt opgelegd onder begeleiding van de milieudienst. Zakken met dit soort huisvuil kunnen bij een bodemonderzoek trouwens heel veel vervelend uitpakken. Als je namelijk in een monster een goede vervuilingsbron pakt (kunnen ook metalen zijn) en ze mengen vaak de monsters dan kan dat leiden tot een hele vervelende uitslag en peperdure saneringen (gelukkig wordt er dan meestal wel eerst een uitgebreider onderzoek gedaan). Een eenvoudig onderzoek kost al meer dan 1000,-.
groet!

Ritsaert
Bob123
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2014, 09:38

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Bob123 »

Afvoeren, ja, maar de tuin is groot ! én het afval zit soms toch vrij diep... :(
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door deleted »

Minigraver.
En ineens er gebruik van maken om de indeling te optimaliseren. (bereikbaarheid, oriëntatie, ... )

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door kockie »

Kun je dan de oude eigenaar niet aansprakelijk stellen? Lijkt me een verborgen gebrek.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Ernest Dubois »

Wat een hope bangmakerij alsof dat hadden wij niet in overvloed tegenwoordig.

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door deleted »

Kun je dan de oude eigenaar niet aansprakelijk stellen? Lijkt me een verborgen gebrek.
Misschien wel. Maar gezien er al twee jaar verstreken zijn wordt de afloop van zo'n procedure niet evident.
Kruipt veel energie, geld, tijd en zenuwen in ...

Denk dat dat beter besteed is aan het definitief oplossen van het euvel.

Nu een paar dagen fossiele brandstof spenderen om de fossiele afval van decennia op te ruimen lijken me geen slechte investering.
Feitelijk zouden we dat massaal moeten doen met de laatste goedkope energie.

Binnen enkele jaren worden dit soort werkjes alleen maar duurder en duurder ...

Ik ben er eerst aan begonnen met de hand. Stuk per stuk. Maar op één weekend met de minigraver had ik meer verzet dan de twee voorgaande jaren met houweel en schop. Bij mij zat er dan ook wel nog veel steenslag.
Wat een hope bangmakerij alsof dat hadden wij niet in overvloed tegenwoordig.
Bangmakerij ? Neen dat is niet nodig. Eenmaal je er aan bezig bent valt het meestal reuze mee.
Ik pleit gewoon voor een eenmalige grondige aanpak.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 04 mar 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door ritsaert snijder »

@EdB,
Ja mijn verhaal is een beetje uitgegaan van het ergste...je kan ook een zak met goud vinden. Maar ik zou het wel gaan opruimen, rotzooi komt altijd weer naar boven.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Ik heb er alles uitgehaald en afgevoerd.
En dat is ook de enige juiste manier. Misschien is het te verhalen, misschien niet. Huur een grote afvalcontainer en vraag of de lokale loonwerker een dag met de puin-knijp-bak of hij het wil sorteren. Alles wat uit elkaar valt kun je met de hand sorteren. Als het volume meevalt kun je het ook apart leggen in de tuin en per aanhanger naar het stort brengen.

Beetje machinist zet in een dag een behoorlijk stuk om en heeft ook zo de diepte te pakken. Is zo door de bult en gesorteerd zal het met het gewicht wel meevallen. Het gewicht moet je betalen, vandaag de puin bak, houdt het afval vast, de grond niet.

Je kan het niet doen, maar komt de gemeente erachter of wil je het later weer verkopen ben je zeker de Sjaak.

Succes,
Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Pietje »

Over het plastic zou ik met niet zo druk maken. Schimmels en bacterien zijn aardig in staat het plastic (voornamelijk koolstof en waterstof) af te breken en terug de kringloop in te brengen. Met een laag Mulch is dit te bespoedigen. Weekmakers spoelen het grondwater in.

Meer zorgen zou ik me inderdaad maken over de inhoud van de zakken. Koper er in kan eenvoudig oxideren tot een zeer giftige stof koperoxide, om maar een klein voorbeeldje te noemen.

Voor mij zou een dag een minigraver (minimaal 1,5 tons) met schudbak of (liever) sorteerknijper en een container een prima investering zijn. Een goede grondwerker zorgt er voor dat de meest vervuilde grond die niet de container in gaat, wat dieper wordt ingewerkt. Uiteindelijk hou je een prima doorgewerkte basis over voor je groentetuin.

Wat ook eenzinvolle investering is, is het laten nemen van bodemmonsters. Als het goed is is dat gebeurt vlak voor de aankoop van de grond: dit hoort namelijk bij de verplichtingen van de verkoper. Hij moet aantoonbaar schoon opleveren. Maar als dat niet gebeurt is: alsnog doen. Zij kijken ook naar het grondwater.

En last but nog least: zoek een goede advocaat die je gemaakte kosten laat verhalen op de vorige eigenaar. Inclusief advocatuurkosten ;-)

Sterkte! En succes! ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Plastic in de tuingrond... probleem?

Bericht door Brit »

In Nederland is de regel; de vervuiler betaald.
Ga dus zeker even bij je gemeente na of ze er een dienst voor hebben om dat voor je te regelen, soms schijnt dat zo te zijn. Anders zouden ze je in ieder geval op het juiste spoor moeten kunnen zetten en als je het toch wil gaan verwijderen, wat ik zelf zeker zou doen, dan heb je niets te verliezen....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie